Slováci tvrdia, že sú konzervatívni, neradi sa zadlžujú a majú dostatočnú finančnú rezervu – keby niečo. Pravda je však taká, že v počte žiadostí o úvery patríme k špičke v Európskej únii a naše predstavy o dostatočnom finančnom vankúši sa nie vždy stretávajú s reálnymi potrebami. Pandémia mnohých zastihla finančne nepripravených, čo potvrdili aj tisíce žiadostí o odklady splátok.  

„Situáciu sme od začiatku intenzívne monitorovali a citlivo vnímali. Ľudia, ktorí po zatvorení obchodov, reštaurácií a iných prevádzok prišli o príjem, sa právom obávali o to, ako budú uhrádzať svoje bežné výdavky. Preto sme pre fyzické osoby okamžite vyčlenili mimoriadnu finančnú pomoc v objeme 10 mil. EUR. Pôžičku s 0 % úrokom do výšky 1 000 EUR sme začali poskytovať na začiatku apríla. Klienti ju môžu začať splácať až v novom roku,“ uvádza hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková. Aj podnikateľom a živnostníkom banka ponúkla bezúročnú pôžičku. Úver do výšky 10-tisíc EUR na subjekt získajú s možnosťou okamžitého odkladu splátok. O odklad pritom môžu požiadať aj klienti banky, ktorí nevládzu splácať svoje existujúce úvery, a to až na 9 mesiacov bez negatívneho zápisu v Úverovom registri.

Napriek zložitej situácii, ktorá zasiahla aj finančný sektor a kvôli ktorej už niektoré iné banky pristúpili k zvyšovaniu úrokových sadzieb na úvery, Poštová banka hypotéky nezdražuje a sadzby naďalej drží na najnižších úrovniach. Klientom v aktuálnej situácii preto odporúča zvážiť skôr refinancovanie, vďaka ktorému si môžu výrazne znížiť mesačné splátky úverov, čo môže byť lacnejšie ako ich odklad.

V krajine však bolo potrebné hasiť nielen ekonomické problémy občanov, živnostníkov a podnikateľov, ale aj nepripravenosť zdravotníctva na pandémiu. Rúška začal šiť každý, kto mal z čoho a s čím. Ľudia pracujúci v nemocniciach však potrebovali spoľahlivejšiu ochranu nosa a úst. V tomto prípade výrazne pomohol akcionár banky. Spoločnosť J&T vyčlenila na rúška a zdravotnícky materiál 4 mil. EUR, dopravila ich na Slovensko a odovzdala vláde. Po 1 000 ks rúšok odovzdala Nadácia Poštovej banky aj Univerzitnej nemocnici sv. Cyrila a Metoda v Bratislave a Národnému onkologickému ústavu.

Ilustračné foto.
Zdroj: Poštová Banka
Ilustračné foto.

Tí, ktorým to umožňuje charakter práce, robia z domu. Home office dnes využíva približne 65 % zamestnancov Poštovej banky. Rodičom, ktorí túto možnosť nemajú, ale po zatvorení škôl museli zostať na OČR, firma dopláca rozdiel medzi sociálnou dávkou a mzdou. V prvej línii však zostali nielen zdravotníci, policajti či predavači, ale aj ľudia pracujúci v pobočkách bánk, ktorí zabezpečovali komplexný servis pre klientov i v tejto situácii. „Prioritou pre nás bola ochrana ich zdravia. Samozrejmosťou bolo zabezpečenie dezinfekcie, ochranných rúšok, úprava otváracích hodín, vymedzenie času pre seniorov, zabezpečenie vitamínov priamo na ich pracovisko. Navyše sme zamestnancom dali aj možnosť bezplatne sa otestovať sa koronavírus. Teší nás, že všetci, ktorí ho už absolvovali, mali negatívny výsledok,“ dodáva hovorkyňa banky.

V záujme zabezpečenia psychického zdravia bola pre ľudí z banky zriadená krízová linka, na ktorej nájdu pomoc psychológa. Každé ráno je pre nich pripravená online hodina jogy a na otázky o pracovnom aj spoločenskom živote odpovedá generálny riaditeľ banky Andrej Zaťko v pravidelnom Live vysielaní na sociálnej sieti.

Projekt Tu sme doma, tu pomáhame obsahuje omnoho viac inšpiratívnych foriem pomoci širokej verejnosti v čase pandémie. Banka pozorne sleduje vývoj situácie na Slovensku a balík podpory bude operatívne dopĺňať podľa potrieb klientov a zamestnancov.