V rozhovore sa dozviete:
  • Prečo sa influenceri z akciových trhov postupne vytratia
  • Prečo je bubliny na trhu veľmi ťažko identifikovať
  • Ako sa dajú bubliny eliminovať, aby sa nenafúkli do veľkých rozmerov
  • Ako sa dá spomaliť vysokofrekvenčné obchodovanie na burze

Maroš Servátka ako behaviorálny ekonóm skúma motivácie ľudí na finančných trhoch. Zistil, že proces vzniku cenových bublín je pri terajšom fungovaní burzy prirodzený a spontánny. Dá sa mu však zabrániť zmenou pravidiel obchodovania. Môžete vytvárať investorom prekážky vo forme hrbolčekov alebo akcie predávať vo várkach.

V tomto roku sme boli svedkami hromadných nájazdov na akcie okrajových firiem, ktorých cena sa potom odtrhla od reality. Drobní investori sa hecovali na sociálnych sieťach. Rozmohol sa takzvaný social trading. Ako sa pozeráte na tento fenomén?

Zapájanie sa veľkého množstva drobných investorov na finančných trhoch je novodobým fenoménom. Drobní investori finančné trhy predtým ignorovali kvôli veľkým transakčným nákladom, investičné aplikácie však tieto transakčné náklady značne znížili.

Na jednej strane je výborné, že sa ľudia zaujímajú o kapitálové trhy, lebo sa tým zvyšuje finančná gramotnosť. Na druhej strane tam vidím aj riziká. Ľudia sú cez sociálne siete ľahko ovplyvniteľní zmýšľaním iných investorov. Keď sa tí mýlia, človek môže prísť o svoje úspory.

Pri investovaní je dôležité rozvrstvenie rizika na základe preferencií či veku a nie podľa stratégii iných investorov. Ak si skúsený investor vybuduje portfólio podľa svojich potrieb, jeho potreby nemusia byť rovnaké ako vaše. Bol by som tiež opatrný nakupovať akcie na základe internetových diskusií, ktoré nemusia byť podložené dôkladnou analýzou.

Iní jednoducho nasledujú to, čo robia slávni investori ako Elon Musk na twitteri. Kopírujú ho. Je to racionálne uvažovanie? Keď je úspešný on, môžem byť aj ja?

Ľudia si často nie sú istí a nevedia odhadnúť riziko na trhoch. Preto hľadajú potvrdenie toho, čo si myslia, že sa bude diať. U známych a úspešných investorov to nachádzajú.

Sledovanie E. Muska na twitteri však nie je skutočný copy trading. Investori dnes dokážu cez prepojenie svojho konta kopírovať pozície skúsenejších investorov. Cez pozorovanie stratégií iných sa učíme a môžeme si vytvoriť pozície, ktoré by nám predtým nenapadli. Lenže aj skúsení obchodníci sa často mýlia. Kapitálové trhy sa nedajú predpovedať.

Display,Of,Stock,Market,Quotes,With,City,Scene,Reflect,On
Neprehliadnite

Bubliny na finančných trhoch sa nafukujú. Objavujú sa prvé trhliny

Hedžové fondy tvrdia opak.

Iste, chápem prečo to robia. Potrebujú sa odlíšiť od konkurencie. Že sa im to niekedy podarí, je však iba náhoda. Ak sa im to podarí viackrát za sebou, ľudia si povedia, že to už náhoda nie je. Ale ona to náhoda často je.

Hedžových fondov je na trhu veľmi veľa a len niektorým sa podarí prekonať priemerný výnos na trhu. Ak sa to niektorým fondom náhodne podarí viackrát za sebou, je to podobné ako keby sme v súťaži v hádzaní mincou usúdili, že ten, komu vypadla panna viackrát, je naozaj lepší.

Môžu kopírovaní investori zneužívať svoje postavenie?

Mohli by ho zneužiť napríklad na manipuláciu trhu. Drobní investori od nich očakávajú potvrdenia vlastných analýz alebo presvedčení, čo sa dá využiť. Informácie hýbu trhmi. Môže sa tiež stať, že kopírovaní investori príjmu riskantnejšie pozície, aby sa stali viac populárni, ak sa obchod podarí.

Z pohľadu investora by však popularita nemala byť smerodajná. Cieľom investovania nie je zbieranie klikov na sociálnej sieti. Jedna z veľkých chýb, ktorú môže drobný investor urobiť, je domnievať sa, že kopírovaním niekoho skúsenejšieho eliminuje všetko riziko.

Prečo investori radšej nasledujú rapera Snoop Dogga, ktorý zdvihol cenu kryptomeny dogecoin, ako Warrena Buffetta, ktorý má za sebou úspešnú kariéru investora?

Je ťažké to vysvetliť. Ľudia radi hľadajú dôkazy, ktoré potvrdzujú ich presvedčenie. Ak si dogecoin všimol Snoop Dogg, tak si ho začali všímať viac aj investori. Druhá možnosť je tá, že viac drobných investorov pozná rapera Snoop Dogga ako Warrena Buffetta.

Bude sa pri obchodovaní na trhoch dariť aj pochybným influencerom naďalej, alebo je to len fenomén tejto doby, keď je medzi investormi veľa lacnej likvidity?

Influencerov vidíme aj v iných odvetviach. Sú vplyvní najmä tam, kde je slabšia spätná väzba alebo kde nemajú vplyv na náš zárobok. Skôr ide o pocity a spotrebu. Lenže pri investovaní ľudia budú dávať veľký pozor, čo sa udeje s ich peniazmi. Trh to časom vyrieši a neúspešní influenceri sa vytratia. Reputácia bude zohrávať veľkú úlohu.

Prebytok likvidity zohráva úlohu v tom, že vidíme na trhu mnoho nových investorov, ktorí sú náchylnejší na nové „trendy“. Deutsche Bank v nedávnom prieskume zistila, že viac ako 60 percent zo súčasných drobných investorov má menej ako 35 rokov.

Viacerí analytici už hovoria, že na trhu je veľa menších finančných bublín, napríklad na technologických akciách, na kryptomenách, ale aj na realitnom trhu. Vnímate ich aj vy?

Bubliny na trhu je veľmi ťažko identifikovať. Vznikajú vtedy ak je cena aktíva vyššia ako jeho fundamentálna hodnota. Fundamentálnu hodnotu pri akciách predstavuje budúci tok dividend, pri realitách zasa príjem z nájomného mínus náklady. Ak napríklad neviete splácať hypotéku z nájomného, poukazuje to na realitnú bublinu.

My bubliny študujeme v laboratóriu pomocou experimentov. Tam vieme kontrolovať rozhodovacie prostredie aj fundamentálnu hodnotu, ktorá sa v bežnom živote ťažšie zisťuje. Vieme nadizajnovať aktíva tak, že napríklad účastníkom presne povieme, aké dividendy dostanú.

Bubliny na trhu vznikajú spontánne, aj keď ľudia poznajú fundamentálnu hodnotu. Medzi časté príčiny patria očakávania, že cena bude neustále rásť, alebo obava, že sa môže nepodariť kúpiť dané aktívum. Tento druhý fenomén má dokonca aj svoj názov, fear of missing out. Tým, že ľudia kupujú napríklad nehnuteľnosti za čoraz vyššie ceny, prispievajú k nafukovaniu bubliny.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa