Kým zavedenie jednotnej európskej meny do bánk v roku 2008 privialo do bánk rozprávkovo veľký objem vkladov klientov, v nasledujúcom roku sa museli zmieriť s ich čiastočným odlevom. No už vlani sa celkové vklady obyvateľstva začali v bankách opäť dostávať do normálu a pokračovali v nastúpenej trajektórii rastu.
Koncom vlaňajška mali ľudia v tunajších bankových domoch takmer 23,7 miliardy eur, čo je o 5,4 percenta viac než rok dozadu. Čerstvé zdroje do bánk prilievali napriek tomu, že úročenie vkladov splatných na požiadanie zostalo na mizivých úrovniach. A úroky termínovaných vkladov v prvej polovici roka dokonca klesali. Ich kozmetické úpravy prišli na rad až v jeho druhej časti. Za celý rok podľa údajov Národnej banky Slovenska na bankové účty pribudlo viac než 1,2 miliardy eur. Na porovnanie – do podielových fondov na Slovensku predajom v čistom pribudlo vyše 377 miliónov eur.
Boj o vkladového klienta, ktorý skúšali zvádzať všetky banky, no najaktívnejšie tie najmenšie, od tohto roka zostruje aj konkurencia z virtuálneho bankového sveta. Tá aktuálne spustila menšiu vlnu zdvíhania úrokových latiek pre nové vklady. Na novú Zuno Bank, ktorá každý mesiac od vstupu na trh zatraktívňuje podmienky, zareagovala už jej priama konkurencia z internetového prostredia – ING Bank. A sotva nechá chladnou mBank. No beztak to nemení nič na tom, že takmer žiadna ponuka na trhu zatiaľ nedokáže zabezpečiť do najbližších rokov klientom sadzby, ktoré by ich mohli aspoň ochrániť pred očakávanou infláciou.
Aktivita menších bánk, ktoré už pred zavedením eura agresívne prejavili svoju prítomnosť (najmä privátna J&T Banka), i celkovo nízka úroveň úročenia nenechali vlani vkladovú štruktúru bez stopy. Celý rok pokračoval medziročný pokles termínovaných vkladov do dvoch rokov (tvoria ich hlavne vklady do jedného roka). Prílev nových prostriedkov do bankových pokladničiek obyvateľstva sa tak prejavil predovšetkým na vkladoch dostupných na požiadanie. Centrálna banka už po troch kvartáloch konštatovala, že pri termínovaných vkladoch bol novým trendom posun k dlhším splatnostiam a domácnosti začali vo väčšej miere využívať vyššie úrokové sadzby produktov s dlhšou splatnosťou.
Článok vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU č. 13.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Dvanásť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Foto na titulke - Profimedia.cz