1. Mini One Stop Shop (MOSS)

Od januára sa zmenilo miesto dodania telekomunikačných služieb, služieb rozhlasového vysielania a televízneho vysielania a elektronických služieb, dodaných "osobe inej ako zdaniteľnej osobe".

"Upozorňujeme, že pod pojmom elektronické služby treba chápať najmä služby, ktoré sa poskytujú cez internet alebo inú elektronickú sieť (android market, e-booky, hry, softver...) Miestom dodania týchto služieb je od 1. januára 2015 miesto, kde má zákazník sídlo, bydlisko alebo miesto, kde sa obvykle zdržiava," informovala hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková.

To znamená, že sa uplatňuje "princíp miesta usadenia zákazníka". U podnikateľov, ktorí sú "usadení" v Slovenskej republike a ktorí dodávajú elektronické služby (napríklad poskytujú webové stránky, diaľkovo udržiavajú programy a vybavenie, dodávajú obrázky, hudbu, filmy, hry, vyučujú na diaľku), zákazníkom usadeným na území EÚ sa zmení miesto dodania služby.

Ak dnes napríklad podnikateľ poskytoval elektronickú službu - rôzne aplikácie mobilné, hry, e-booky, účtoval svojím konečným zákazníkom, nezdaniteľným osobám, bez ohľadu kde boli usadení (či už v SR alebo v ktorejkoľvek krajine EÚ) slovenskú DPH. Po 1. januári bude musieť účtovať sadzbu dane a daň príslušnej členskej krajiny spotreby - to znamená, daň tej krajiny EÚ, kde má trvalý pobyt ten zákazník, ktorý si elektronickú službu, napríklad e-book stiahol.

Daňové subjekty, ktoré poskytujú tieto služby, sa budú musieť registrovať vo všetkých členských krajinách EÚ - spotreby. Aby sa nemuseli registrovať, novela zákona o DPH prináša zjednodušujúci systém Mini One Stop Shop (MOSS). Podnikatelia ho nájdu na webovej stránke Finančnej správy v časti Podnikatelia a organizácie.

"Daňový subjekt, ktorý má sídlo na území SR oznámi Finančnej správe, že chce využívať MOSS a následne nebude mať povinnosť registrovať sa vo všetkých členských štátoch EÚ. Podá jedno daňové priznanie na Slovensku a zaplatí jednu daň," vysvetľuje fungovanie Mini One Stop Shopu P. Macíková.

Podľa zákona o DPH platného u nás platiteľovi DPH nevzniká povinnosť vyhotoviť faktúru pri dodaní služby s miestom dodania v tuzemsku inej ako zdaniteľnej osobe. Pri dodaní služby s miestom dodania v inom členskom štáte alebo v treťom štáte sa pri MOSS uplatnia fakturačné pravidlá príslušného štátu členského štátu EÚ, respektíve pravidlá platné v treťom štáte.

2. Skrátenie lehoty na registráciu 

Novela zmenila aj termín, dokedy daňový úrad zaregistruje platiteľa DPH. Úrad to musí urobiť najneskôr do 21 dní odo dňa doručenia žiadosti o registráciu pre daň. Do 31. decembra 2014 platila lehota 30 dní. Ak podnikateľ požiadal o registráciu ešte v starom roku, bude sa ho týkať tridsaťdňová lehota. V prípade povinnosti zloženia zábezpeky, 60 dňová lehota zostáva nezmenená.

3. Zmeny pre cestovné kancelárie a agentúry

Pri zdaňovaní služieb cestovných kancelárií sa v praxi vyskytovalo veľa nejasností. Novela spresnila, že služba cestovnej kancelárie sa zdaňuje v členskom štáte, v ktorom má kancelária sídlo alebo prevádzkareň, z ktorej službu dodala. 

4. Súhrnný a kontrolný výkaz

Zosúladila sa lehota na podávanie súhrnného výkazu. Daňový zástupca bude podávať súhrnný výkaz v lehote do 25 dní po skončení kalendárneho mesiaca. Novela zrušila previazanie uplynutia lehoty na podanie kontrolného výkazu na deň podania daňového priznania k dani z pridanej hodnoty. Kontrolný výkaz k dani z pridanej hodnoty ma platiteľ dane od januára podať do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia bez ohľadu na skutočnosť, kedy za toto zdaňovacie obdobie podal daňové priznanie.

5. Vrátenie nadmerného odpočtu

Platiteľovi DPH sa môže vrátiť časť nadmerného odpočtu dane pred skončením daňovej kontroly, ktorá začala v lehote na vrátenie nadmerného odpočtu, a to vo výške uvedenej v čiastkovom protokole. Časť nadmerného odpočtu sa bude vracať do 10 dní odo dňa odoslania čiastkového protokolu. Po skončení kontroly nadmerného odpočtu sa vráti rozdiel medzi nadmerným odpočtom vo výške zistenej daňovým úradom a časťou nadmerného odpočtu vráteného na základe čiastkového protokolu.

6. Výmaz z čiernej listiny

Do konca minulého roku platilo, že platiteľa dane z pridanej hodnoty, ktorý je zverejnený v zozname daňovo rizikových subjektov, Finančné riaditeľstvo SR vymazalo z tohto zoznamu, ak odpadli dôvody, na základe ktorých bol v tomto zozname zverejnený. Súčasne platila aj ďalšia podmienka, že v období dvanásť po sebe nasledujúcich mesiacov platiteľ dane neporušil povinnosti pri daňovej kontrole, neporušil povinnosť podať daňové priznanie alebo kontrolný výkaz ani povinnosť zaplatiť vlastnú daňovú povinnosť a bol zastihnuteľný na adrese sídla, miesta podnikania alebo na adrese prevádzkarne, alebo v prípade, ak mu bola zrušená registrácia k dani z pridanej hodnoty.

Od januára sa počet mesiacov, počas ktorých sa posudzuje neporušovanie povinností za účelom výmazu zo zoznamu, znížil z dvanásť na šesť mesiacov. To znamená, že podnikateľ bude zo zoznamu vymazaný už po pol roku.