Doteraz bol vodičský preukaz pre Slovákov takpovediac doživotný. Ak ho niekto raz získal v autoškole a nespôsobil nehodu, nemusel už nikdy dokazovať, že vie riadiť auto či pozná dopravné predpisy. Povinné bolo len pre seniorov nad 65 rokov potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti, ktoré vydáva všeobecný lekár. To sa ale môže čoskoro zmeniť.
Európska únia chystá totiž veľkú reformu vodičských preukazov, ktorá okrem iného počíta s povinnou skúškou vodičskej spôsobilosti pre vodičov nad 70 rokov.
Rokovať má o tom Európsky parlament pravdepodobne už na prelome tohto a budúceho roka. „Pre vodičov starších ako 70 rokov navrhuje podrobiť sa okrem zdravotnej aj odbornej spôsobilosti, a to jednak preskúšaním z teórie a, samozrejme, aj praktických jázd,“ priblížil nedávno odborník na dopravu Ján Bazovský pre tvnoviny.sk.
Európska komisia nedávno prišla s týmto nápadom, aby zabezpečila menšiu nehodovosť v Európe. Tlačí ju k tomu záväzok znížiť do roku 2030 v krajinách Únie počet úmrtí za volantom na 10-tisíc prípadov ročne. Minulý rok v Európskej únii zahynulo pri dopravných nehodách zhruba 20 600 ľudí. V porovnaní s rokom 2021 to predstavuje zvýšenie o tri percentá, keďže intenzita dopravy po pandémii opäť vzrástla, ale v porovnaní s predpandemickým rokom 2019 je to pokles o 2-tisíc úmrtí, a teda 10 percent.
Chystané zmeny považujú odborníci z praxe za zbytočne prísne – najmä pre starších vodičov. „Myslím si, že je to také trošku pritiahnuté za vlasy. Ešte k tomu by mali absolvovať nejaké preškolenia a skúšky, a to sa mi zdá pre starších vodičov, ktorí sú v kondícii, úplne zbytočné,“ spresnil prezident Autoklubu Slovenskej republiky Štefan Mihálik pre RTVS.
Nastavia sa nové pravidlá
Pre motoristov seniorov nad 70 rokov pripravuje Brusel zdravotnú i odbornú skúšku, ktorou by preukázali schopnosť zvládať šoférovanie aj v tomto veku. Táto skúška by mala mať päťročnú periodicitu. Podľa pôvodnej smernice mohli členské štáty skrátiť dobu platnosti lekárskych prehliadok, po novom je to však stanovené ako povinnosť. A to môže byť reálny problém.
V súčasnosti posudzujú smernicu EÚ a návrh predbežného stanoviska Slovenska k nej odborné útvary Prezídia Policajného zboru SR. „Európska komisia predstavila v tejto súvislosti revidovanú verziu dokumentu. O finálnej verzii sa naďalej bude rokovať na základe pripomienok členských štátov EÚ,“ spresnila pre TREND Denisa Bárdyová, hovorkyňa odboru komunikácie a prevencie Prezídia PZ.
Článok 10, odsek 2 smernice o vodičských preukazoch v aktuálnom znení hovorí, že členské štáty môžu obmedziť obdobie administratívnej platnosti vodičských preukazov vydaných vodičom-začiatočníkom v ktorejkoľvek skupine v záujme zlepšenia bezpečnosti cestnej premávky. Na stole sú však aj ďalšie opatrenia.
„Členské štáty skrátia obdobia administratívnej platnosti vodičských preukazov na päť rokov alebo menej držiteľom vodičských preukazov s pobytom na ich území, ktorí dosiahli vek 70 rokov. Cieľom sú častejšie lekárske kontroly alebo iné osobitné opatrenia vrátane doškoľovacích kurzov,“ poznamenáva hovorkyňa Prezídia PZ. Toto skrátené obdobie sa môže uplatňovať len pri obnovení vodičského preukazu.
Slovenskí vodiči však nevybočujú ani z celoeurópskeho porovnania nehodovosti, píše portál Autobild. Podľa štatistík za minulý rok pripadá v krajine ročne 4,5 obete dopravných nehôd na stotisíc obyvateľov. To je prakticky rovnaké ako priemer za celú Európsku úniu, ktorý predstavuje 4,4 obete na stotisíc obyvateľov a rok. Podobne (ne)bezpečné ako na Slovensku sú cesty v Maďarsku a Česku, v Rakúsku je počet obetí len mierne nižší (3,9), ale v Poľsku takmer o polovicu vyšší (6,6).
Podľa štatistík polície za rok 2022 bolo vlani na slovenských cestách celkovo 12 065 dopravných nehôd, v roku 2021 to bolo 11 886 nehôd. Vodiči motorových vozidiel starších ako 70 rokov v roku 2021 zapríčinili 4,37 percenta všetkých dopravných nehôd, kde vinníkmi boli vodiči motorových vozidiel. V roku 2022 už zapríčinili 5,27 percenta týchto nehôd.
Skúšky a lekárske prehliadky
To, ako by mohla odborná skúška pre starších vodičov mala vyzerať, však EÚ zatiaľ nijako detailne nepopisuje. Za typ a samotnú štruktúru skúšky by si mali zodpovedať jednotlivé členské krajiny. Má to však byť reálna skúška, nie iba lekárska prehliadka, ktorá je v mnohých európskych krajinách už aj v súčasnosti povinná.
Skúška spôsobilosti pre seniorov nad 70 rokov funguje napríklad vo Švajčiarsku. V Dánsku potrebujú seniori po dovŕšení 80 rokov veku dokonca nový vodičský preukaz. V Nemecku už autoškoly poskytujú špeciálne kurzy pre seniorov. V Česku musí absolvovať prvú povinnú lekársku prehliadku vodič najneskôr do veku 65 rokov.
Nasleduje prehliadka v 68 rokoch a ďalej sa potom opakuje každé dva roky (teda v 70, 72, 74 rokoch veku atď.). Aj Slovensko má už v súčasnosti zavedené zdravotné kontroly pre seniorov. Vodiči sa musia od 65. roku života každých päť rokov podrobiť lekárskej prehliadke, kde im lekár skontroluje ich stav a spôsobilosť zúčastňovať sa ako vodič cestnej premávky.
- Ako to bolo s nehodovosťou na európskych cestách v roku 2022?
Z hľadiska smrteľných nehôd boli vlani najbezpečnejšie cesty vo Švédsku (21 úmrtí na milión obyvateľov) a Dánsku (26 úmrtí na milión obyvateľov). Na opačnom konci boli s najvyššou úmrtnosťou Rumunsko (86 úmrtí na milión obyvateľov) a Bulharsko (78). Priemer EÚ bol 46 úmrtí na cestách na milión obyvateľov.
Najväčší medziročný pokles nehôd na cestách v roku 2022 zaznamenali Litva a Poľsko (o viac ako 30 percent), ktoré nasledovalo Dánsko (23 percent). Zaujímavé sú aj niektoré dáta spred dvoch rokov. Podľa dostupných údajov z celej EÚ za rok 2021 sa úmrtia stali v 52 percentách prípadov na vidieckych cestách, v 39 percentách v mestských oblastiach a v deviatich percentách na diaľniciach.
Až 78 percent smrteľných obetí dopravných nehôd sú muži. Posádky automobilov predstavovali 45 percent všetkých obetí na cestách, chodci tvorili 18 percent, používatelia dvojkolesových motorových vozidiel 19 percent a cyklisti deväť percent z celkového počtu úmrtí.
V mestských oblastiach však 70 percent všetkých úmrtí pripadlo na nechránených účastníkov cestnej premávky, teda chodcov, cyklistov a používateľov dvojkolesových motorových vozidiel. Prameň: Európske noviny