Viac ako štyridsaťročná britská firma Iceland Foods má registrovaný svoj názov ako ochrannú známku v rámci Európskej únie. Islandské úrady teraz zvažujú, že voči nej začnú viesť súdny spor.

Agentúra na podporu turizmu Promote Iceland tvrdí, že zámerom nie je nútiť britský podnik, aby upustil od používania svojho názvu. Chce dosiahnuť, aby supermarket prestal brániť islandským firmám, ktoré žiadajú o registráciu brandu obsahujúceho slovo „Iceland“ na britskej alebo európskej pôde. Inými slovami, Islanďania by boli radi, ak by sa vo vzťahu s britským reťazcom uplatňovala zásada „ži a nechaj žiť“.

„Nesťažujeme sa na to, že si britská sieť supermarketov pomenovala obchody po našej krajine. Považujeme ale za nešťastné, že Iceland Foods nemá registrované iba svoje logo, ale tiež samotné slovo Iceland,“ hovorí Bergþóra Halldórsdóttirová, právnička propodnikateľskej organizácie SA – Business napojenej na islandské ministerstvo zahraničných vecí, ktorú cituje britský Telegraph.

S pomocou súdu

Islandská vláda tvrdí, že sieť Iceland v minulosti iniciovala a napokon aj uspela vo viacerých sporoch o používanie názvu „Iceland“, dokonca aj v prípadoch, keď produkty či služby islandského žiadateľa o registráciu značky neboli jej konkurentmi.

Web denníka Financial Times spomína dva príklady, keď Iceland zablokoval biznis firiem z Islandu -  maloobchodníka s rybím sortimentom Iceland Gold a veľkoobchod s islandskými národnými produktmi Clean Iceland.

Supermarket reagoval na islandské výčitky, akoby sa nič nedialo. Nie je si vedomý toho, že by používanie názvu Iceland zapríčinilo akékoľvek zmätky vo vzťahu k severskej krajine. Iceland Foods podniká pod týmto svojim názvom v Británii od roku 1970, dnes je jednou z najznámejších domácich značiek. Dlhé roky používa brand v ďalších krajinách Európy, vrátane Islandu.

Britský Iceland sa dostal na pretras v islandskom parlamente už pred desaťročím, keď žiadal o registráciu ochrannej známky na svoj názov. Istý čas dokonca fungovalo previazanie islandského kapitálu s britským retailerom. Kontrolný podiel v Icelande vlastnil islandský retailový konglomerát Baugur, až kým ho nepoložila finančná kríza.

V roku 2009 ho po ňom prevzali islandské banky Landsbanki a Glitnir, od ktorých podiel neskôr odkúpil manažment na čele so zakladateľom a výkonným šéfom Icelandu Malcolmom Walkerom.

Reklama vďaka futbalu

Supermarketu tento rok pridal na publicite historický úspech islandských futbalistov na európskom šampionáte, keď skončili až pred bránami finále na kopačkách domáceho Francúzska. Fanúšikovia na sociálnych sieťach obchodníkovi omylom posielali gratulácie. Iceland nedávno poslal cez Twitter odkaz islandskému futbalovému tímu, v ktorom stojí: „Podporovali sme vás počas Eura 2016 a teraz toto...“

Iceland prevádzkuje na domácom trhu vyše osemsto maloobchodných predajní s mrazenými potravinami. Podniká v ďalších viac ako tridsiatich krajinách a celkovo zamestnáva zhruba 25-tisíc ľudí. Ostatný finančný rok do konca marca uzatvoril s prevádzkovým ziskom 110 miliónov libier (128 miliónov eur).

Koncom roka 2011 Iceland expandoval do Česka, kde nedávno otvoril svoju šiestu predajňu. Pri štarte na českom trhu mal veľké plány, chcel na ňom vybudovať dvesto pobočiek. Chystal sa aj na slovenský trh, na ktorom cielil na stovku predajní. Doposiaľ však neotvoril ani jednu.

Vzťahy Islandu s Britániou si aj v minulosti prešli chladným obdobím. Pred štyrmi desaťročiami sa sporili v takzvanej tresčej vojne, v ktorej si Island nárokoval na rozširovanie rybolovných oblastí v pobrežných morských vodách. Severský štát je len o 26 rokov starší než britský obchodník Iceland. Sformoval sa v roku 1944, keď sa vymanil z dánskej nadvlády.