Šliapem na pedále bicykla po strmej prašnej ceste do najvyššie položeného prejazdného sedla sveta Khardung La. V ostrých zákrutách sú tabule s nápismi „Trúbte, prosím". Dole na dne priepasti sú trosky autobusov. Asi netrúbili. Ďalšia serpentína, ďalší nápis. „Speed kills", hovorí. Mysľou mi prebehne paralela s mojou prácou a v duchu ho doplním. Rýchlosť zabíja konkurenciu.
Ako zákazník chcem všetko čo najskôr, ak nie ihneď. Často to platí aj pre služby a tovary, kde sme boli zvyknutí čakať. Dnes už nie. Nikto nechce čakať ani v obchodných vzťahoch medzi podnikmi. Čas má okrem lehoty dodania pre zákazníka lehoty čakania ešte jeden rozmer. Presnosť dodania, teda dodržanie termínu.
- NEPREHLIADNITE SÚVISIACI ČLÁNOK
- 157725>Firma nesmie strácať zbytočne ani minútu
Čas a presnosť dodania sú zároveň zrkadlom toho, aký jednoduchý alebo zložitý, štíhly alebo nepružný je dodávateľský proces poskytovateľa služby alebo výrobku. Ak je zložitý a pomalý, môže sa stať, že zákazník sa rozhodne pre rýchlejšieho. Prečo by mal mať sklad materiálov alebo komponentov na dni alebo týždne vopred, ak ich môže mať dodávané pravidelne v priebehu hodín? Prečo by mal platiť skôr za niečo, čo ešte nepotrebuje?
Štíhlosť nie je dôsledkom vychudnutia počas krízy. Naopak, je znakom zdravia a dobrej prípravy na boj s konkurenciou. Zoštíhliť neznamená zmeniť organizáciu, ale proces. Ktorý? Ten hlavný z pohľadu zákazníka, nie z pohľadu podniku a jeho oddelení proces dodania služby alebo produktu.
Inovovať proces, aby lepšie slúžil zákazníkom, nie je možné z kancelárií alebo spoza monitorov. Ani na základe informácií, ktoré sa upravené dostávajú k najvyšším. A už vôbec nie podľa finančných výsledkov. Treba ísť tam, kde sa proces vykonáva. Meniť ho s ľuďmi, ktorí ho poznajú. Na základe informácií, ktoré kvantifikujú, čo je naozaj dôležité. Ako dobre poznám proces, ktorý zarába podniku peniaze? Koľko je v ňom nepotrebných činností, zdržaní, chýb a strát? To sú príležitosti na zrýchlenie, zlepšenie služby zákazníkom a vlastnej efektívnosti. Príležitosti na rast, nie na redukciu.
Zoštíhliť znamená lepšie využiť kapacitu, rýchlo a optimálne uspokojiť aktuálny dopyt. Zníženie nákladov je prirodzeným dôsledkom, nie primárnym motívom.
Autor vedie poradenskú spoločnosť Management Systems, s.r.o.