Zákazníci SkyEurope, ktorí za letenku zaplatili platobnou kartou a chcú získať peniaze späť, by mali čo najskôr podať reklamáciu vo svojej banke. VÚB banka a Tatra banka totiž vyzvali klientov, aby sa s reklamáciami poponáhľali. Skoršie termíny sa pravdepodobne budú týkať aj ostatných bánk.

Možnosť získať peniaze za neuskutočnené lety, za ktoré klienti zaplatili debetnou alebo kreditnou kartou, vyplýva z pravidiel kartových spoločností (Visa, Mastercard). Zákazníci sa môžu obrátiť so žiadosťou o vrátenie peňazí na svoju banku. Tá môže ich reklamáciu postúpiť banke obchodníka (v prípade SkyEurope spracovateľovi), ktorá by mala v takomto prípade spornú sumu vrátiť. Pokiaľ budú splnené všetky formálne náležitosti.

V prípade medzinárodných transakcií možno podľa pravidiel kartových asociácií podať reklamáciu do 120 dní od dátumu, keď mal klient službu dostať, v prípade SkyEurope by to bol dátum letu. Tieto lehoty sa však týkajú hlavne reklamácií, ktoré súvisia s pochybením v rámci platobného styku (napríklad nesprávne poukázaná suma). V prípade riešenia reklamácií pri nedodaní zaplatenej služby sa banky tejto lehoty držia orientačne. Nie sú povinné reklamáciu ani prijať.

Keďže od momentu vyhlásenia konkurzu SkyEurope je jasné, že nikto už letieť nebude, je logické, že sa všetky zúčastnené subjekty snažia podávanie reklamácií urýchliť. A nečakať na uplynutie štedrých lehôt. Talianska spoločnosť, ktorá pre SkyEurope zabezpečovala kartové transakcie, limituje termín na prihlásenie jej pohľadávok voči SkyEurope v rámci prebiehajúceho konkurzného konania.

Na jej oficiálnu žiadosť sa odvolávajú i VÚB a Tatra banka, keď vysvetľujú, prečo skrátili lehoty, dokedy budú reklamácie prijímať. Ostatné oslovené banky síce tvrdia, že žiadnu žiadosť o čo najrýchlejšie podávanie reklamácií nedostali. No skrátený termín sa pravdepodobne bude týkať aj nich, pretože rovnakú urgenciu obdržali aj banky v zahraničí. Napriek výzve Tatra banka i VÚB potvrdili, že reklamácie budú prijímať i neskôr.

Oslovené banky veria, že ich klienti majú veľkú šancu na získanie peňazí. V Českej republike najväčšia banka Česká spořitelna začala už v prvej polovici septembra vracať peniaze za letenky zo svojho, pretože verí, že ich získa naspäť. V prípade, že by reklamácie neboli úspešná, klientom pravdepodobne peniaze z účtu znovu stiahne.

Klienti, ktorí zaplatili za letenky kartou Visa, môžu podať reklamáciu len v prípade, že čiastka, ktorú platili je vyššia ako 18 euro. Spoločnosť MasterCard umožňuje podľa Tatra banky reklamovať aj nižšie čiastky.

Foto na titulke - Flickr.com