Globálne predpovede o vývoji reklamného trhu treba brať s rezervou z viacerých dôvodov. Nielen preto, že akékoľvek prognózy sa môžu meniť z týždňa na týždeň – spolu s odhadom vývoja ekonomiky. To, ako sa pohnú výdavky na reklamu, závisí od regiónu, ako aj od typu média.
Agentúry vlani pripravovali na mínusové časy najmä Severnú Ameriku a západnú Európu. Naopak rast, i keď značne menší, ako sa odhadoval pred rokom, naďalej platil pre strednú a východnú Európu, ázijské trhy a internet ako taký.
- NEPREHLIADNITE SÚVISIACI ČLÁNOK:
- 158605>Marketing pre ťažké časy
- Zaseknutí klienti, nervózne médiá
Podľa ZenithOptimedie by v západnej Európe mali peniaze minuté na reklamu v tomto roku klesnúť o jedno percento (októbrový odhad bol 2,6 percenta). V USA by zasa mohlo dôjsť k 5,7-percentnému zníženiu reklamných výdavkov (v októbri 2008 ešte agentúra odhadovala 0,9-percentný rast), Barcleys Capital ráta dokonca s desaťpercentným pádom.
V ázijsko-pacifickom regióne počíta ZenithOptimedia naopak s 3,2-percentným plusom. Hoci aj to je o dva percentné body menší rast ako ten, s ktorým rátala na jeseň. Najväčší percentuálny prepad sa má týkať strednej a východnej Európy. Ak v októbri ZenithOptimedia na tomto trhu počítala ešte s takmer 13-percentným prírastkom reklamných investícií, ku koncu roka si trúfla predvídať poldruhapercentný rast.
Podľa ide o typy médií, ďalší čierny rok vraj čaká tlač, ktorá má oproti ostatným platformám najväčšie problémy s udržiavaním publika, čo obzvlášť platí pre denníky. Noviny by mali v tomto roku prísť v globále o 6,3 percenta výdavkov, časopisy o 2,9 percenta.
A inzerenti by výdavky mohli podľa ZenithOptimedie vo veľkom sťahovať aj z rádií (mínus sedem percent). Ostatným médiám agentúrna sieť predpovedá priaznivejší rok. Príjmy televízií zostanú zrejme stabilné, vonkajšia a kinoreklama by si mohli dokonca prilepšiť (o 4,5, respektíve 2,6 percenta).
Na čele rastového rebríčka ostane internet. Vlani celosvetové výdavky na online reklamu narástli o pätinu, na rok 2009 sa odhad svetových agentúrnych sietí rozchádza. Podľa rôznych predpovedí by mali narásť o päť až osemnásť percent.