Jozef cestoval pred piatimi rokmi v mestskej hromadnej doprave načierno. Dostal pokutu, zabudol ju však zaplatiť. Dopravný podnik ju začal vymáhať exekučne. Jozef sa to však dozvedel neskoro, lebo sa presťahoval. Účet, a to poriadne mastný, mu prišiel až po rokoch.

Namiesto 40 eur má teraz zaplatiť takmer 300 eur. Dlžná suma sa totiž zvýšila o trovy právneho zastupovania počas exekučného konania, o trovy samotného exekučného konania a trovy exekúcie (výdavky na odmenu exekútora a jeho náklady) plus vysoký úrok z omeškania.

Neprehliadnite spoveď exekútora: Ľutujem, že som sa ním stal

V čase, keď ho chytil revízor v autobuse bez lístka mal v občianskom preukaze adresu, na ktorej už dnes nebýva. Nedostal sa teda ani k výzve na zaplatenie pokuty. Súd riešil pohľadávku vydaním platobného rozkazu.

Peter sa pýta, prečo na Slovensku stále neexistuje register, kde by si mohol každý preveriť, či sa náhodou voči nemu nevedie exekúcia. Vie, že napríklad v Česku takýto register funguje už niekoľko rokov a osvedčil sa.

Nič nehovoriace ministerstvo

Slovensko stále nemá mechanizmus, prostredníctvom ktorého by si mohli občania, firmy či úrady overiť, či sa voči konkrétnej osobe vedie exekučné konanie. Údaje o exekúciách sú dnes roztrieštené, vedú ich len konkrétne súdy a exekútori majú štatistiky len o tých svojich. Takýto centrálny register by určite ocenili občania i podnikatelia, ktorí by si v ňom mohli preveriť, či nie je ich budúci obchodný partner chronický neplatič. Register exekúcií by mohli využívať aj banky pri posudzovaní schopnosti klienta splácať úver.

Slovenská komora exekútorov tvrdí, že rovnako dobrým, a v súdnictve už dávno prevereným, je prideľovanie exekútorov cez počítač. To by podľa odborníkov prinieslo transparentnosť do exekúcií. Tých by mohlo aj ubudnúť, lebo v "reťazci firma, jej advokátska komora a exekútor" sa dnes dá veľmi dobre zarábať. Napríklad tak, že sa jedna pohľadávka rozdelí na viac.

Oslovili sme preto ministerstvo spravodlivosti s otázkou, či v súvislosti s novelou exekučného poriadku, ktorú rezort chystá už na september, zavedie aj centrálny register exekúcií a elektronické prideľovanie exekútorov.

"Ide o odbornú otázku, ktorá ešte nebola definitívne uzatvorená. Úlohou ministerstva spravodlivosti je prípadné pripravenie legislatívnych predpokladov pre uvedený register," stručne odpovedala za ministerstvo jeho hovorkyňa Alexandra Donevová.

Odkázala, že v otázkach jeho prípravy a tvorby máme kontaktovať Slovenskú komoru exekútorov.

Exekútori nie sú proti

Slovenská komora exekútorov je pripravená rokovať o otázke zavedenia centrálneho registra exekúcií a prideľovania exekúcií elektronickým spôsobom na krajovom princípe. Zástupcovia komory už aj predložili návrh téz aj návrh paragrafového znenia na zavedenie oboch inštitútov.

"Je nám ľúto, že ani pri poslednej, už 38. novele exekučného poriadku v súvislosti s prijatím balíka zákonov proti úžere, sa zatiaľ nenašiel dostatok politickej vôle na zavedenie tohto významného protikorupčného opatrenia, ktoré zlacní a stransparentní exekúcie," vyjadrila sa za Slovenskú komoru exekútorov Stanislava Kolesárová.

Podľa komory by zavedenie oboch inštitútov bolo výrazným prínosom pre transparentnosť a vymožiteľnosť práva na Slovensku. Sú s nimi pozitívne skúsenosti v zahraničí. Napríklad centrálny register funguje v Česku a elektronické prideľovanie exekúcií v Maďarsku.

Dlžníci veľmi často argumentujú, že o exekúcii voči sebe nevedeli, a preto nespolupracovali s exekútorom a nesnažili sa svoj dlh čím skôr vyrovnať. Podnikatelia by isto ocenili, ak si svojho partnera v biznise mohli overiť aj prostredníctvom tohto inštitútu.

"V neposlednom rade by register prispel aj k vytvoreniu reálneho obrazu o stave exekúcií na Slovensku. Komora eviduje množstvo žiadostí o rôzne štatistiky, ktoré by mohli ukázať trendy v exekučných konaniach. Pri neexistencii registra je však častokrát nemožné zosumarizovať potrebné údaje, pretože ich vedú len konkrétne súdy či konkrétni exekútori, ktorých je dnes na Slovensku 345," dodáva S. Kolesárová.

Exekúcie prideľované v počítači

Elektronické prideľovanie spisov na krajovom princípe by znamenalo zmenu v doterajšom prideľovaní exekúcií. Dnes má veriteľ možnosť vybrať si exekútora.

"Po prijatí nášho návrhu by sa exekútor prideľoval náhodne, rovnako ako sudca či správca konkurznej podstaty. Keďže exekútor by musel byť z rovnakého kraja ako dlžník, odpadli by výrazné náklady na cestovanie  po republike, čím by sa exekúcia zlacnila. Zrovnoprávnilo by sa dnes nevyvážené postavenie veľkého a silného veriteľa s bežným občanom," hovorí S. Kolesárová.

Je to zároveň silný antikorupčný nástroj, pretože exekútor bude môcť byť skutočne nestranný a veriteľ si ho nebude zaväzovať rôznymi nekalými metódami.

Ďalšími plusmi by bolo pretrhanie väzieb medzi súdnym exekútorom a oprávneným, odstránenie klientelizmu a korupcie. Prideľovaním exekúcií cez počítač sa tiež sťaží tunelovanie, presúvanie majetku a peňazí prostredníctvom fiktívnych pohľadávok za aktívnej spoluúčasti vybraného spolupracujúceho exekútora.

Zabrániť by to mohlo kumulovaniu  tisícov konaní jedného oprávneného u jedného spolupracujúceho exekútora, čím sa okrem iného sťaží aj možnosť niektorých oprávnených vyvíjať tlak na súdy podávaním hromadných žalôb a podaní