Deväť z desiatich vodičov sa pri výbere povinného poistenia pre svoje vozidlá orientuje najmä podľa ceny. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Media Research, ktorý v týchto dňoch zverejnila poisťovňa Genertel. ,,Súvisí to s tým, že toto poistenie nekryje priamo poisteného, ale má zabezpečiť preplatenie škôd na zdraví a majetku tretích osôb,“ vysvetľuje Petar Dobric z Genertelu.

Orientácia klientov najmä na cenu nedovolí poisťovniam už niekoľko rokov poľaviť v cenovej vojne a zastaviť prepad priemerných sadzieb, z čoho ťažia najmä vodiči. Prieskum ale zároveň ukázal, že pre polovicu vodičov je dôležitá aj kvalita služieb spojená s ponukou povinného poistenia a likvidácia prípadných nehôd.

Na toto vsádzajú v posledných rokoch poisťovne, ktoré zdôrazňujú klientom aj pridané asistenčné služby. Tie získa vodič k poistke automaticky a okrem pomoci pri nehode obsahujú aj podporu pri poruche auta, defekte či riešenie iných situácií.

Práve s postupom poisťovní pri riešení dopravnej nehody a následných škôd sú vodiči pri povinnom poistení podľa prieskumu najviac nespokojní. Zlepšenie si žiada presne polovica respondentov.

Táto oblasť skončila najhoršie v hodnotení poistenia áut aj u odborníkov. Sprostredkovatelia poistenia v nej pridelili hodnoteným poisťovniam najnižšie známky v súťaži SIBAF award, ktorá sa uskutočnila v polovici októbra.

„Osobne vidím stále rezervy v zlepšení likvidácie poistných udalostí. Napríklad v informovaní zo strany  poisťovne o výške poistného plnenia poškodenému či o prípadnom krátení poistného plnenia,“ popisuje Oliver Borko, konateľ spoločnosti Assure, ktorá sa zaoberá sprostredkovaním poistenia a je jedným z organizátorov súťaže.

Pre vodičov je druhou najnižšie hodnotenou oblasťou v prieskume cena samotného povinného poistenia. Vyše 40 percent vodičov je nespokojných tak s cenou, ako aj s možnosťou jej porovnania.

Vladimír Cvik, konateľ internetového finančného portálu Netfinancie.sk v tejto súvislosti upozorňuje ešte na jeden fakt: „Legislatíva síce určuje poisťovniam termín, dokedy najneskôr musia zverejniť cenníky na budúci rok, neustanovuje už ale presnejšie, dokedy musia o konkrétnych cenách informovať písomne svojich klientov.“

Možnosti vodičov ako zmeniť doterajšiu poisťovňu sú pritom obmedzené. Podľa Občianskeho zákonníka možno súčasnú zmluvu vypovedať, čo je najjednoduchší spôsob zmeny poisťovne, najneskôr šesť týždňov pred jej skončením. Napríklad pre vodičov, ktorým poistka končí 31. decembra, je posledným dňom na výpoveď 18. november. Nie všetci vodiči sa ale dovtedy dozvedia od poisťovne novú cenu.

Ako hodnotia kvalitu poistenia áut odborníci

Poradie

Poisťovňa

Priemerné hodnotenie

1.

Allianz-SP

89,77

2.

QBE*

89,34

3.

Wüstenrot

82,18

4.

Generali Slovensko

81,92

5.

Uniqa

80,86

Poznámka:
*poisťovňa neponúka PZP, len havarijné poistenie
- ďalšie poisťovne, ktoré ponúkajú pzp: Axa, ČSOB, Genertel, Groupama, Komunálna poisťovňa, Kooperativa a Union

Zdroj: SIBAF Award 2010, anketa medzi sprostredkovateľmi poistenia

Ilustračné foto na titulke - Miro Nôta