Ak sa klient rozhodne zmeniť banku, môže zrušením starého účtu i platobnej karty poveriť novú finančnú inštitúciu. V spolupráci so starou bankou sa postará o to, aby boli zrušené aj trvalé príkazy a inkasá a aby boli rovnako nastavené aj na novom účte. Od novembra do konca januára túto službu využilo podľa Slovenskej bankovej asociácie (SBA) 1 050 klientov. Pritom pravidlá sú záväzné len pre členov asociácie. Takže napríklad mBank prevod neumožňuje.

Klient tak môže vymeniť poskytovateľa finančných služieb bez toho, aby musel navštíviť pôvodnú inštitúciu. No platí to len za podmienky, že stará banka netrvá na tom, aby jej klient fyzicky odovzdal platobnú kartu. Napríklad Tatra banka ani VÚB to nevyžadujú. Zároveň ale musí byť podpis klienta na žiadosti overený notárom. A nie je nepravdepodobné, že úrad najbližšieho notára bude ďalej ako pôvodná pobočka. Ak chce klient ušetriť cestu i poplatok za overenie, môže žiadosť do starej pobočky odniesť osobne.

Zjednodušený presun účtov ale väčšinou nebýva zadarmo ani neprebehne zo dňa na deň. Ak klient o presun účtu požiada novú banku, musí počítať s tým, že to nejaký čas potrvá. „Dĺžka závisí od naviazaných produktov a toho, či klient požaduje aj zrušenie starého účtu,“ vraví hovorca Tatra banky Boris Gandel. Spravidla hovoria banky maximálne o dvoch mesiacoch. Tak dlho musí klient hradiť poplatky za dva účty súčasne. To ale nie je jediný finančný náklad.

Poplatok za zrušenie účtu či platobnej karty, ktoré mal klient dlhšie ako rok, by starej banke platiť nemal. No za zrušenie trvalých príkazov a inkás si vo väčšine bánk priplatí, ak táto operácia nie je súčasťou balíka služieb. Ak by si klient sadol k počítaču a zrušil ich cez internet banking – aspoň trvalé príkazy -, bolo by to prácne, ale stálo by to vo väčšine bánk nulu alebo len pár centov. No ak využije zjednodušený presun účtu, banky si zaúčtujú rovnaký poplatok, ako keby tieto veci klient riešil v pobočke. A tam poplatok stúpa na jedno euro až 1,66 eur za kus.

„Zrušenie a prevedenie účtu z jednej banky do druhej si každá finančná inštitúcia spoplatňuje podľa svojich interných cenníkov,“ spresňuje SBA. Takže nie je vylúčené, že si niektoré banky vypýtajú poplatok aj za samotné premiestnenie účtu.

Zjednodušený presun účtu má svoje pravidlá a podmienky. Podnikateľské účty takto presúvať nemožno, rovnako ako bežné účty v inej ako domácej mene. Ak je majiteľov viac, musia súhlasiť všetci.

Foto na titulke - Milan Illík