Zmena banky má fungovať už rok a pol jednoduchšie. Od novembra 2009 platia pravidlá, vďaka ktorým má klient možnosť poveriť novú banku, aby sa postarala o presun účtu od konkurencie. Za rok fungovania tejto služby (do novembra 2010) si konto podľa údajov Slovenskej bankovej asociácie presunulo necelých 2 700 ľudí. O poslednom pol roku štatistiky nie sú. Na otázku TRENDU, koľko klientov si do banky prenieslo a koľko naopak nechalo odniesť účet, bola ochotná z desiatky oslovených bankových domov odpovedať polovica. Štatistiku presunov si môžete pozrieť v tabuľke.

Postup prestupu

O presun účtu môžu požiadať len fyzické osoby s bežným, nie podnikateľským účtom. Klient, ktorý chce zmeniť banku, si najskôr v novej otvorí účet a požiada o presun. Potom má na výber z dvoch možností. Buď si nechá podpis na žiadosti notársky overiť a nová banka môže za neho komunikovať s pôvodnou, alebo pôjde do starej banky so žiadosťou o presun osobne. Následne pôvodná banka pošle novej informáciu o nastaveniach účtu a nastavených službách ako sú trvalé príkazy a inkasá. Ak má klient k účtu vydané karty, treba počkať na zúčtovanie transakcií. Po zrušení kariet je zostatok z účtu zaslaný do novej banky a konto v starej sa zatvorí.

Celý presun trvá podľa bánk v priemere dva mesiace. Čo znamená, že si klient počas dvoch mesiacov musí platiť konto v dvoch bankách. Niektoré poplatok za prvý mesiac odpúšťajú, ČSOB nepýta poplatok ani v poslednom mesiaci. Za mesiac stíhajú presun účtu podľa vyjadrení bánk v Tatra banke a jej internetovej sestre, Zuno. Na mesiac až mesiac a pol odhadla trvanie procesu Slovenská sporiteľňa. „Doba závisí od toho, kedy klient podá žiadosť v novej banke a od toho, aké ďalšie produkty má na účet naviazané,“ uviedla hovorkyňa Poštovej banky Eva Sagálová. Ak napríklad klient nemá ku kontu vydané platobné karty, dá sa podľa Volksbank presunúť veľmi rýchlo, za desať dní aj menej.

Možné prekážky

Najčastejšie majú banky problém s nesprávne vyplnenou žiadosťou, prípadne chýba notársky podpis. Úradné overenie podpisu priamo na pobočke môžu získať záujemcovia o konto vo VÚB, ktorá zároveň poplatok za overenie klientovi preplatí. Banka Zuno novému klientovi pripíše na účet tri eurá, ktoré majú pokryť náklady s presunom účtu. Ostatné banky nechávajú prípadné notárske poplatky na pleciach klienta.

 

Problematický býva podľa bánk presun účtu v prípade dôchodcu. „Môže sa stať, že klient o presun účtu požiada novú banku skôr, ako oznámi zmenu čísla účtu na poukazovanie penzie Sociálnej poisťovni,“ skonštatoval hovorca Dexia banka Michal Fúrik.

Klient by si mal skontrolovať, či má v starej banke vysporiadané všetky záväzky – teda, či nie je v mínuse alebo či má zúčtované všetky transakcie kartou. Tiež by si mal podľa hovorkyne UniCredit Bank Zuzany Ďuďákovej overiť, či jeho nová banka spolupracuje s firmami, v prospech ktorých má zriadené inkaso. Pri spoločnostiach, s ktorými banka má dohodu o inkase, zašle len hlásenie o jeho zriadení. Ak s firmou nespolupracuje, klient musí spoločnosti nahlásiť zriadenie inkasa osobne.

Aké sú vaše skúsenosti s bankovými službami? Podeľte sa o ne v diskusii.

Nabudúce: Nový účet cez internet – ako rýchlo sa k nemu klient dostane a na čo môže naraziť

Ilustračné foto na titulke - Milan Illík