Každý sa už stretol s marketingovou stratégiou, akú používajú napríklad obchodné reťazce s cieľom zvýšiť tržby. Majú premyslené postupy, ktoré majú zabezpečiť, aby zákazník minul v obchode čo najviac.

Ten, kto „na oplátku" nemá pri návšteve supermarketu pripravenú vlastnú protistratégiu typu „prečo som sem prišiel a čo vlastne potrebujem", sa do tejto siete väčšinou chytí. A sme pri podstate problému. Kto naozaj nie je zvyknutý vopred plánovať a rozmýšľať, nemôže sa efektívne brániť premyslenej stratégii.

V návale noviniek

Analógia tohto triviálneho príkladu sa dá pokojne aplikovať i na IT. Pravidelne, takmer každý štvrťrok, sa na trh valia nové, výkonnejšie a sofistikovanejšie výrobky vo všetkých oblastiach výpočtovej techniky.

Prečo sú IT také drahé

Nie je jednoduché sledovať a udržať krok s týmto vývojom. A nie je to ani úloha pre jedného špecialistu.

Diferenciácia jednotlivých odborností je dnes nevyhnutná aj preto, aby odborní pracovníci mohli zabezpečovať špecifické časti IT s udržaním vysokého stupňa vedomostí a podpory. Aj z tohto dôvodu by každá organizácia mala dôkladne zvažovať, čo vlastne potrebujete a ako to budete používať.

V prvom rade sa treba zamyslieť nad vlastným predmetom podnikania. Ak má manažér premyslenú víziu i to, ako ju dosiahnuť, vie si v súlade s ňou urobiť plán rozvoja v strednodobom aj dlhodobom horizonte. Pokiaľ to tak nie je, môže sa obrátiť na poradenské a konzultačné spoločnosti, ktoré mu pomôžu.

Stratégia by sa mala odvíjať od cieľov aj od dĺžky obdobia, za ktoré chce firma tieto ciele dosiahnuť. Ľudovo povedané, niekomu stačí fúrik, iný potrebuje žeriav. Aj v IT sa dajú nájsť na zabezpečenie tej istej funkcionality fúriky i žeriavy.

Spojité nádoby

Stratégia rozvoja IT sa dá naplánovať. Nikdy by sa to však nemalo robiť oddelene od podnikovej stratégie. Inak rastie riziko, že sa budú investície do IT vynakladať neefektívne.

Takisto nie je šťastným riešením nechať si poradiť od niekoho, kto nemá skúsenosti s budovaním stratégií rozvoja IT. Návrhy typu „námestníkov syn je v piatom semestri na vysokej škole, ten nám pomôže", prípadne „František tu robí už dvanásť rokov, ten najlepšie vie, čo potrebujeme", by mali manažéri kategoricky odmietať.

Niektoré firmy majú situáciu zjednodušenú tým, že stratégiu rozvoja IT im predpíše materská spoločnosť alebo koncernový tím odborníkov, ktorí také niečo vedia naprojektovať. Ak sa firma obráti na konzultačnú spoločnosť, mala by si vyberať takú, čo je nezávislá od platforiem. Čiže nevyrába a nevlastní žiaden z produktov, ktoré dodáva a implementuje. To je základný predpoklad toho, že nebude uprednostňovať žiadneho konkrétneho výrobcu alebo technológiu na úkor inej, ktorá by mohla byť pre zákazníka vhodnejšia.

Nie je dobré, ak investície dlhodobo prevyšujú náklady na prevádzku. Existuje niečo ako zdravý pomer medzi investíciami a prevádzkovými nákladmi. Takisto existuje zdravý pomer medzi výškou nákladov a obratom či dosahovaným ziskom. Oba tieto ukazovatele sa dajú úspešne naplánovať.

Podniky, ktoré majú takúto simuláciu, vedia, koľko si môžu dovoliť investovať do IT. Pridaná hodnota konzultačných spoločností je potom hlavne v tom, že pomôžu vytvoriť stratégiu rozvoja IT tak, aby sa firme prostriedky vložené do IT zhodnotili čo najviac.

Dva piliere

Hovorí sa tomu aj ochrana investícií. Ide o takzvaný prvý pilier stratégie rozvoja IT, ktorý má zabrániť tomu, aby sa podnik neustále sťažoval, aké sú IT drahé. Druhým pilierom sú vlastné technológie. Na základe stratégie rozvoja spoločnosti sa dajú naplánovať aj samotné použité IT tak, aby zohľadňovali predpokladaný rast zákazníkov.

Neželaný nárast nákladov na IT môže spôsobiť tiež snaha automatizovať aj to, čo netreba. Vtedy je najlepšie použiť zdravý rozum.

Raz prišla na odbor IT v nemenovanej spoločnosti požiadavka na zabezpečenie systému, ktorý by automaticky generoval kódové mená pre projekty tak, aby zodpovedali určitej stratégii. Napríklad mená európskych riek.

Takýto softvér, mimochodom, skutočne existuje. Odpoveďou riaditeľa odboru bola poukážka na nákup atlasu sveta v hodnote desať eur a veľkého špendlíka, ktorý mal poslúžiť na generovanie kódov síce ručne, ale rovnako spoľahlivo.

Autor je obchodný riaditeľ spoločnosti Logica.

Foto - Profimedia.cz