Ako sa rozhodovať na trhu, ktorý ponúka širokú škálu investičných príležitostí? Aj to je otázka, ktorá trápi mladých potenciálnych investorov.
Nie je náhoda, že práve sociálne siete často ponúkajú odpovede. Mnohokrát však zabúdajú na to najpodstatnejšie – riziká, ktoré vplývajú na danú investíciu. Nie je preto jednoduché nájsť niekoho, komu je možné dôverovať a problém je aj zorientovať sa v kolobehu aplikácií, možných výnosov a strát.
Redakcia TRENDU preto oslovila tri finančné spoločnosti, ktoré sú členmi Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP). Na otázky odpovedá produktový manažér Broker Consulting Róbert Vitkovský, generálny riaditeľ Partner Investments Maroš Ovčarik a finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.
Mali podľa vás mladí ľudia vo veku 18 až 30 rokov v poslednom období príležitosť úspešne investovať?
RÓBERT VITKOVSKÝ, BROKER CONSULTING
Mladí ľudia riešili v tomto roku skôr otázku bývania. Pri investovaní na kapitálových trhoch ostávajú stále opatrní. Ide najmä o tých, ktorí investujú prvý raz. Tento rok akciové trhy klesli o viac ako desať percent. Kladné zhodnotenie neprinášajú ani menej rizikové investície, napríklad dlhopisové fondy. Na druhej strane sú mladí investori ochotnejší akceptovať vyššiu mieru rizika. Najmä ak ide o investíciu na dlhšie obdobie, čiže desať rokov a viac.
MAROŠ OVČARIK, PARTNERS INVESTMENTS
Počas pandémie trhy padli v priebehu mesiaca o 30 percent a do troch mesiacov boli späť. To vyvolalo pozornosť médií aj záujem investorov. Teraz je situácia iná. Na jednej strane stojí inflácia s 15 percentami, ktorá požiera úspory. Na druhej strane vidíme rast cien energií, pokles reálnych miezd a neistotu, ktorá núti mladých ľudí viac zvažovať. Pritom sú na trhu príležitosti, aké tu dlho neboli.
Mladí investori si musia osvojiť mechanizmus zodpovednosti, inak ich biznis môže vyjsť draho
MARIÁN BÚLIK, OVB
Medzi mladými ľuďmi v posledných rokoch jednoznačne vidieť nárast špekulatívnych obchodov. Sledujú na Instagrame príklady ľudí, ktorí údajne žijú na vysokej nohe a chcú sa im podobať. Vrhajú sa do rizikových investícií, aby rýchlo a veľa zarobili. Neuvedomujú si, že nejde o investovanie, ale o značne rizikový trading (obchodovanie pozn. TRENDU). Tento trend je jednoznačne znepokojivý a je úlohou všetkých – od vlády cez rôzne inštitúcie až po finančných sprostredkovateľov – aby mladých ľudí motivovali prejsť k zodpovednému, pravidelnému investovaniu.
Prvé kroky mladého investora za poznaním sveta financií, investícií či fondov smerujú na internet. Je toto bezpečná cesta, ako sa zoznámiť s investovaním?
RÓBERT VITKOVSKÝ, BROKER CONSULTING
Pre mladých ľudí je internet hlavný zdroj informácií a je prirodzené, že tam hľadajú aj také údaje, ktoré sa týkajú investícií. Bohužiaľ, často sa pri takýchto údajoch „zabúda“ na upozornenie, aké riziká vplývajú na danú investíciu.
MAROŠ OVČARIK, PARTNERS INVESTMENTS
Kľúčová je reputácia a referencie tých, ktorí tieto informácie šíria. Nedostatok expertízy skôr či neskôr vygeneruje nespokojných klientov. A tí svoju nespokojnosť rýchlo rozšíria na internete.
MARIÁN BÚLIK, OVB
Na internete a sociálnych sieťach nájdu ľudia množstvo informácií od relevantných až po vyslovene zavádzajúce až podvodné. S touto optikou by mal k informáciám o financiách na internete pristupovať každý. Informácie si treba v prvom rade overovať z viacerých zdrojov. Pri osobných financiách, a osobitne pri investovaní, ide o veľmi individuálne riešenia, ktoré sa nedajú nájsť na internete.
„Skratkou“ k získaniu finančných rád sú sociálne médiá. Dá sa to považovať za priestor, kde je možné nájsť dostatok relevantných informácií k finančným témam?
RÓBERT VITKOVSKÝ, BROKER CONSULTING
Sociálne siete považujem za dobrú formu získavania informácií. Nemal by to byť však ich jediný zdroj. Určite je dôležité, kto informácie prezentuje a či ide o seriózne dáta.
Ako investovať s chladnou hlavou a odolať zaručeným informáciám o rozprávkových ziskoch
MAROŠ OVČARIK, PARTNERS INVESTMENTS
Obsah na sociálnych sieťach je často povrchný. Je to však výzva pre finančné inštitúcie a poradcov, aby boli jednoduchší, zrozumiteľnejší a digitálnejší. Mladá generácia má iné očakávania od finančného poradenstva ako ich predchodcovia.
MARIÁN BÚLIK, OVB
Je celkom prirodzené, že ľudia sa obracajú na kontakty, ktorým najviac dôverujú. Kým pri starších ľuďoch sú to dlhodobo kamaráti a rodina, pri mladších sa osobné kontakty vo veľkej miere nahrádzajú sociálnymi sieťami. Z týchto zdrojov potom čerpajú mnohé informácie vrátane tých finančných. Ak sa človek riadi finančnými radami od kamarátov, rodiny či sociálnych sietí, jednoznačne riskuje.
Prieskumy na Slovensku totiž dlhodobo jasne ukazujú, že v otázkach financií si mnoho ľudí verí oveľa viac, ako by to bolo na základe ich reálnych znalostí zdravé. Na sociálnych sieťach navyše pôsobí efekt influencerov, ktorí majú až nezdravý vplyv na fanúšikov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?