Autobazár totiž ponúka pri autách dvojakú cenu. Jedna platí pre platby v hotovosti a druhá nižšia, ktorú predajcovia zvýrazňujú veľkými písmenami, je cena za auto na úver. Rozdiel v oboch cenách je až dvetisíc eur v prospech kúpy na pôžičku, no bez transparentnej komunikácie, koľko zákazník v konečnom dôsledku zaplatí. Samozrejme, že viac ako pri kúpe v hotovosti.
Napríklad v prípade Škody Octavia (ročník 2013) je cena vozidla v hotovosti 18-tisíc eur, na úver len 16-tisíc eur. Autobazár tento cenový rozdiel prezentuje ako zľavu. Pri každom segmente áut - malé autá, Škoda, diesel, combi alebo offroad - AAA auto ponúka len pár výstavných kusov s maximálnou zľavou. Zvyšné autá majú menšie zľavy alebo žiadne.
Vzorec, ako sa zľavy tvoria, sa TREND.sk od spoločnosti nedozvedel. „Čo sa týka konkrétnych parametrov zľavy na vozidlo a jeho konečnej ceny pri nákupe na splátky, vždy záleží na zákazníkom zvolenom produkte,“ uviedol pre TREND.sk hovorca AAA Auto Michal Häckl.
Problém je v tom, že do ceny sú pri úvere zarátané aj poplatky, o ktorých spotrebitelia nie sú informovaní. Poplatky za úver sa dajú len vytušiť, cena auta sa môže navyše zvýšiť aj o poplatok "za prípravu vozidla k predaju".
Finálnu cenu sa tak zákazníci dozvedia až po tom, čo strávia dlhé minúty až hodiny na predajni. A niektorí možno práve preto pod časovým stresom akceptujú dovtedy skryté podmienky.
V predajni deväť hodín
Na zľavu nalákali do predajne aj Vieru Petkovú z Bratislavy. „Vybrala som si Citroën C3, ktorý mal stáť 3 499 eur. Napriek reklame som na toto auto nezískala žiadnu zľavu,“ vraví pre TREND.sk. Povedali jej, že zľavu si mohla uplatniť, len ak by bolo auto drahšie ako 4000 eur – o tom sa všaj v reklame nič nepísalo.
Napriek tomu sa V. Petkovej cena zdala stále priaznivá a v predajni ostala. Zdvihnúť sa a odísť nemohla len tak ľahko. Jej osobné doklady boli na stole u predajcu, ktorý ju uisťoval, že všetky formuláre budú o chvíľu hotové.
„Chvíľa“ v ponímaní troch áčiek môže byť aj deväť hodín. „Prišla som do predajne o jednej poobede a odchádzala o jedenástej večer". Ako je to možné, ak otváracie hodiny sú oficiálne do deviatej, pýta sa. „Podpisovala som asi 60 strán formulárov. Už neviem, čo presne. Bola som vyhladovaná a toto bol zrejme zámer, pretože papiere som vtedy nepodpisovala sama a bolo tam viac ľudí,“ opisuje celý proces. Hovorí, že si ani nepamätá, čo presne podpísala.
Bola si však vedomá, že finálna cena sa jej namiesto zľavy ešte aj navýšila o takmer 250 eur – bez toho, aby o navýšení bola upozornená. Keďže v predajni strávila pol dňa, tento nárast ceny nakoniec akceptovala.
Až doma zistila, že do ceny bol zarátaný aj 160-eurový poplatok za prípravu vozidla k predaju. Spoločnosť si do ceny zarátala aj nové koberčeky za takmer 13 eur, hasiaci prístroj za 13 eur či lekárničku za 27 eur. Ceny autolekárničiek sa pritom bežne pohybujú od 10 eur v e-shopoch do 20 eur v predajniach. V cene bolo automaticky zarátané aj poistenie Carlife. Ide o špecialitu tohto autobazára, ktorá oficiálne tvrdí, že poistenie nie je povinné a klient si môže vybrať.
Poistka pritom kryje len veľmi oklieštené situácie. Spotrebiteľ totiž musí podpísať protokol o odovzdaní vozidla, kde je zoznam krytých súčiastok, ktorý zákazník dostáva pri uzatvorení poistnej zmluvy.
V prípade V. Petkovej si autobazár zoškrtal takmer všetky políčka, auto je tak podľa papierov opotrebovaný črep.
Právo študovať do noci
Hoci v reklame je pri úvere uvedená ročná percentuálna miera nákladov od 6,6 percenta (úrok a všetky poplatky), v prípade V. Petkovej sa vyšplhala na 26,62 percenta. AAA auto poskytuje úvery v spolupráci so spoločnosťou Consumer Finance Holding, ktorá patrí pod skupinu VÚB - Intesa Sanpaolo. Tá rozhoduje o výške úroku, pretože posudzuje bonitu klienta.
„Všeobecne je známym faktom, že cena tovaru na úver je vždy vyššia, než jeho nákup v hotovosti. Preto je jasné, že zákazník zaplatí za auto na úver viac, než ak by ho kupoval za hotové,“ vraví M. Häckl.
AAA auto sa bráni poplatkom aj úverom tým, že zákazník má právo si dokumenty preštudovať a rozhodnúť sa, či podmienky akceptuje, alebo nie. V prípade V. Petkovej to až také ľahké nebolo.
K podpisu desiatok strán formulárov došlo o jedenástej v noci v stave, keď bola vyčerpaná a úprimne jej „bolo už všetko jedno a chcela vypadnúť“. Aj napriek tomu, že sa mohla rozhodnúť, že odíde, neurobila tak.
Slovenská obchodná inšpekcia eviduje na AAA Auto od začiatku roka už 40 podnetov, potvrdila pre TREND.sk hovorkyňa SOI Daňuša Krkošová. Tri podnety smerovali k nesprávnemu účtovaniu ceny, niekoľko podnetov sa týkalo poplatkov, podozrenia z klamlivej reklamy či údajného použitia nekalých predajných praktík.
Úver aj za poplatok
„Áčko“ na kritiku už reagovalo a do konca roka sľubuje, že netransparentný model úverovania zmení. „V súčasti naši partneri dokončujú zmenu štruktúry úverových produktov a spomínané poplatky už v zmluvách nebudú,“ dodáva M. Häckl. Akékoľvek navýšenie bude premietnuté do výšky úrokových sadzieb.
Na neprimerané poplatky upozornil v Česku aj spotrebiteľský časopis dTest. „Obstarávacia cena vozidla môže byť nakoniec rovnaká alebo dokonca vyššia ako pred zľavou. Autobazáre, napríklad AAA Auto, k tomuto triku využívajú poplatok za sprostredkovanie úverov,“ napísal právny poradca dTestu Miloš Borovička.
Háčik je podľa neho zvyčajne schovaný v úverovej zmluve. „Ak totiž chce kupujúci využiť ponúkané zľavy, zaplatí za uzatvorenie úverovej zmluvy taký vysoký poplatok, že je výsledná cena rovnaká ako pred zľavou, často aj vyššia. Na našej poradenskej linke registrujeme prípady, keď sa jednalo napríklad o 80-tisíc českých korún,“ dodáva.
Úverová spoločnosť potom klientovi požičia nielen na auto, ale aj na spomínaný poplatok za uzavretie zmluvy - takže splácaná čiastka sa podstatne navýši. Čo to presne znamená?
Časopisu dTest dávali ľudia podnety najčastejšie v okamihu, keď chceli úver predčasne splatiť. V tej chvíli zistili, že nesplácajú len auto, ale úverový poplatok. Keby bol tento poplatok štandardne zahrnutý ako náklad do úroku, klient by ho hradil len za dobu, keď úver čerpal. Takto zaplatia oveľa viac, než na koľko má úverová spoločnosť nárok.
Kým v Česku je problém oveľa vypuklejší a poplatok má pri niektorých autách výšku desiatok tisíc českých korún, u nás spotrebiteľ zaplatí len pár stoviek eur. V oboch krajinách však stále existuje ten istý predajný trik.