PK 46 archív Backnang - Na archívnej snímke z 2. júna 2017 výfuk automobilu Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro s dieselovým motorom V6 v nemeckom meste Backnang severne od Štuttgartu. Európsky parlament (EP) a Rada EÚ uplynulý štvrtok večer (27. októbra 2022) dosiahli dočasnú dohodu o revidovaných cieľoch zníženia emisií CO2 pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá. Vyjednávači EP sa dohodli s členskými štátmi eurobloku na pôvodnom návrhu Európskej komisie dosiahnuť do roku 2035 cestnú
Zdroj: TASR/AP

Škodná emisná norma

Už od roku 2025 by teoreticky mala platiť nová emisná norma Euro 7, ktorej finálna podoba však doteraz nie je schválená. Faktom je, že výrobcovia áut stále netušia, akými pravidlami sa majú riadiť pri výrobe áut, ktoré uvedú na trh za dva roky. Šéf značky Volkswagen a do minulého leta predseda predstavenstva značky Škoda Thomas Schäfer  upozorňuje, že celý balíček novej európskej normy Euro 7 zdvihne cenu malých vozidiel o zhruba päťtisíc eur, uvádza český portál idnes. Cena malých modelov by začínala na úrovni približne 20-tisíc eur, čo je podľa zástupcov Škody pre zákazníkov značky neprijateľné.

Ako potvrdzuje pre TREND generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Viktor Marušák, norma má potenciál spôsobiť radikálne, nezvratné škody na európskom automobilovom priemysle a spomaliť transformáciu dopravy k plne bezemisnej a uhlíkovo neutrálnej. „Norma Euro 7 takmer určite nemôže vstúpiť do platnosti v roku 2025, ako je zamýšľané. To potvrdzujú aj zástupcovia štátnej správy i zahraniční ministri napríklad v Nemecku či Česku,“ konštatuje.

Ak by teda bola emisná norma Euro 7 účinná hoci od roku 2027, automobilky by boli nútené investovať obrovské sumy do vývoja vyhovujúceho spaľovacieho modelu, ktorý sa bude predávať už len osem rokov (do roku 2035). „To zrejme neurobia a predaj modelov so spaľovacími modelmi predčasne ukončia. To je zásadný rozdiel oproti minulým normám E6 a E5,“ spresňuje V. Marušák. 

Aj stanovenie emisií spaľovacieho motora v kontexte ekologického balíka opatrení na tzv. uhlíkovo-neutrálnu Európu od roku 2055 prináša mnohé otázky. V súčasnej dobe sa ponúkajú rôzne cesty, ako emisie obmedziť. Kľúčové bude žiadnu z nastupujúcich technológií nediskriminovať. Je nutné, aby elektroautá, vodíkové autá aj autá na syntetické palivá mali podľa odborníkov rovnakú príležitosť presadiť sa na trhu. Zväzu automobilového priemyslu SR presadzuje technologickú neutralitu.