Rearview,White,Suv,Car,In,Modern,Luxury,Showroom,On,Blur
Zdroj: Shutterstock

Niekde dotácie končia, na Slovensku poriadne nezačali

Trh s elektromobilmi bez priamej podpory štátov zatiaľ nie je pravdepodobne životaschopný. Aktuálne celkovo najväčšie benefity, vrátane všetkých úľav pre elektromobily, ponúka podľa analytickej spoločnosti DataForce Holandsko (14 383 eur), Francúzsko (7 773 eur), Nemecko (4 957 eur).

Kým na Slovensku sa dotácie v elektromobilite ešte poriadne nerozbehli, inde už končia. Vlani sa nákup elektromobilov napríklad  Nemecku dotoval sumou šesťtisíc eur a nabíjateľných plug-in hybridov 4 500 eur. K tomu však existovali aj ďalšie regionálne bonusy a bonusy predajcov. Aj vďaka nim sa tam v roku 2022 predalo takmer 360-tisíc elektrických áut. Dotácia sa od januára 2023 znížila zo šiestich 4,5-tisíca pre autá lacnejšie než 40-tisíc eur a z päť na 3 000 eur pre vozidlá, ktoré sa predávali medzi 40- a 60-tisícmi eur. Zostala 457-eurová daňová úľava na cestnej dani. Podpora opäť klesne od 1. januára 2024.

Posledné štatistiky predaja v Nemecku však nie sú veľmi optimistické. Zatiaľ čo v decembri 2022 bolo každé druhé predané auto plne elektrické alebo hybrid, v januári 2023 na tieto vozidlá pripadalo len 15 percent (okolo 27-tisíc áut). „To ukazuje, ako veľmi elektromobilita v Nemecku ešte stále závisí od vládnych dotácií," uviedol analytik poradenskej firmy EY Peter Fuss.

Iné trendy sa ukazujú vo Veľkej Británii, kde vlani v lete skončili dotácie na nákup elektromobilov, do ktorých štát investoval v prepočte okolo 345 miliónov eur. Paradoxne sa tam podľa The Financial Times od roku 2025 zavádza daň z elektromobilu. Dôvodom je rastúci počet elektrických áut na cestách a s tým súvisiace výpadky v spotrebných daniach za fosílne palivá. Ministerstvo financi v budúcnosti nevylučuje ani zavedenie ďalších daní na elektrické autá.