Na aktivity upozorňujú poisťovne pohľadávok Euler Hermes a Coface. Podľa Euler Hermes len v tomto roku zaevidovali v Česku, Maďarsku, na Slovensku a v Rumunsku trinásť prípadov, kde škody dosiahli cez dva milióny eur. Podobné negatívne skúsenosti môžu mať viaceré firmy, či už pracujú s firmami spravujúcimi alebo poisťujúcimi pohľadávky, alebo nie.
Zvýšený výskyt útokov na podniky takéhoto druhu potvrdzuje aj spoločnosť Eset venujúca sa internetovej bezpečnosti. „Podobne ako v bankách, kde podvodníci skúšajú phishingové útoky na klientov so snahou vymámiť od nich dáta a prístup k účtu, aj vo firmách hľadajú podvodníci slabý článok,“ hovorí Ondrej Kubovič z Esetu.
Tým môže byť ľahko predajca či účtovník, ktorí v návale práce na seriózne sa tváriaceho kupujúceho podvodníka nemusia negatívne zareagovať a dokonca im nemusí byť ani nijak podozrivý.
Ako to vyzerá
Podvody majú podľa Euler Hermes často veľa spoločných znakov. Podvodníci sa vydávajú za existujúce firmy, ktoré majú dobrý rating a sídlia vo Francúzsku, Veľkej Británii či Taliansku. V ich mene oslovia dodávateľa, s ktorým predtým nespolupracovali a objednajú si od neho tovar. Komunikácia prebieha elektronicky, ich emailová adresa je takmer totožná s originálnou adresou firmy, akurát tá o ničom nevie.
Tovar si dajú zaslať na inú ako fakturačnú adresu a po jeho prevzatí sa odmlčia. Keď potom dodávateľ urguje skutočnú firmu, aby za tovar zaplatila, tá sa bráni, že si nič neobjednala ani neprevzala. Mnohé prípady už riešia súdy, trestné oznámenia podali buď dodávatelia, ktorí nedostali zaplatené, alebo odberatelia, od ktorých dlh vymáhajú.
Najprepracovanejší bol podľa country manažéra Euler Hermes Petra Muciny podvod, ktorý zaznamenali v Česku a v ktorom vystupoval odberateľ z Francúzska.
„Objednávka bola na hlavičkovom papieri,
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?