Podľa podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu Richarda Rašiho je tento zákon prvým krokom k zásade jedenkrát a dosť, čo znamená, že občania už nebudú musieť na úrady nosiť potvrdenia.
Odbúranie papierových výpisov bude zavádzané postupne. Od 1. septembra 2018 budú mať elektronickú podobu výpisy z obchodného a živnostenského registra a listy vlastníctva. Výpisov z registra trestov sa to bude týkať od 1. januára 2019.
Obozretnosť pri prvom nahlásení
Do zákona sa zaviedla výnimka, že občan bude môcť v prípade technických problémov pri hlásení pobytu na úrade predložiť listinnú podobu výpisov bez časového obmedzenia. Jedinou podmienkou ale bude, že všetky údaje budú musieť byť aktuálne a platné.
Ak budete žiadať o list vlastníctva, katastru budete musieť uviesť názov obce a katastrálneho územia, ale aj identifikáciu vlastníka alebo inej oprávnenej osoby, prípadne parcelné číslo pozemku.
Poslanec Ondrej Dostál v parlamente pri schvaľovaní zákona pripomenul, že ak zákonu niečo možno vyčítať, tak sú to dve veci.
„Jedna vec je, že už to malo byť dávno, lebo o princípe jedenkrát a dosť, sa hovorí najmä v súvislosti s informatizáciou verejnej správy už veľmi dlho. A druhá vec, ktorú možno tomuto návrhu zákona vyčítať je, že nie je širší, nejde ďalej, nerieši aj ďalšie situácie“
Opozícia chce ísť ešte ďalej
Podľa O. Dostála by úrady vôbec nemali vyžadovať ani ďalšie informácie, ktorými disponuje verejná správa, napríklad potvrdenia o tom, že subjekt nemá nedoplatky na daniach, alebo neporušil predpisy upravujúce, teda Zákonník práce a ďalšie predpisy upravujúce zamestnávanie, alebo že nemá nedoplatky u Sociálnej poisťovne, alebo u zdravotnej poisťovne.
Princíp jedenkrát a dosť by sa nemal uplatňovať iba vtedy, keď občan, firma, alebo organizácia niečo predkladá a niečo od štátneho orgánu žiada, ale aj v situáciách, keď hlási nejaké zmeny. Napríklad keď mení trvalý pobyt malo by stačiť nahlásiť zmenu trvalého pobytu raz a táto zmena by sa automaticky premietla v informačných systémoch iných úradov.
Veronika Remišová (OĽaNO) pripomenula, že nie je možné, aby človek, ktorý si vybavuje materskú alebo rodičovský príspevok obchádzal Sociálnu poisťovňu a úrad práce a predkladal im doklady, ktoré si môžu tieto úrady navzájom poskytnúť.
Návrh V. Remišovej a Jána Budaja, aby sa odbúravanie byrokracie týkalo aj iných registrov, ako je zoznam dlžníkov fyzických, právnických osôb voči, ktorým Sociálna poisťovňa eviduje pohľadávky, voči ktorým príslušná zdravotná poisťovňa eviduje pohľadávky a matriky, neprešiel.
Čo sa zmení
- Dnes občan platí za papierový výpis z registra trestov 4 eurá, za výpis z obchodného registra 6,50 eura, za výpis zo živnostenského registra 3 eurá a za list vlastníctva 8 eur.
- Zákon zrušil povinnosť predkladať orgánom verejnej moci papierové výpisy z listu vlastníctva, z obchodného registra, zo živnostenského registra a výpisy z registra trestov. Všetky tieto údaje si môžu zamestnanci verejnej správy získavať sami a v reálnom čase.