Keby sa v spoločnosti zaviedlo pravidlo, že ženu opúšťajúcu svojho partnera príde zbaliť jej nový priateľ, bolo by to prinajmenšom podivné. To, čo sa javí v bežnom živote ako nezmysel, by malo fungovať vo finančníctve. Už tretí rok majú banky pomáhať klientom, ktorí chcú k nim prestúpiť z iného finančného domu, urobiť veľké sťahovanie tak, aby s tým nemali žiadne starosti. A ideálne nemuseli do starej banky už vôbec vkročiť. Tak to od bánk chcela ešte v závere predchádzajúcej dekády Európska komisia, ktorá usúdila, že v retailovom bankovníctve sú prekážky pri mobilite klientov a treba ich odstraňovať.
Prieskum, ktorý zverejnila začiatkom roka, ukázal, že zámer pomôcť klientom pri zmene banky celkom neprináša to, čo si želala. Posunúť účet do novej banky sa podarilo ani nie pätine pokušiteľov, ktorí v 27 európskych štátoch pre agentúru GfK robili mystery shopping. Slovensko prešlo testom ešte horšie, než ukázali priemerné dáta. Len jeden z pätnástich dokázal urobiť presun účtu úspešne, ostatným banky pri sťahovaní nepomohli. Európska komisia následne pred prázdninami zisťovala, ako celý proces v únii zlepšiť, a zvažovala, či nebude užitočné prikázať bankám poskytovať presun účtu zo zákona. Výsledok zatiaľ neoznámila.
Slovenská skúsenosť
Na Slovensku sa majú banky už od novembra 2009 riadiť pravidlami prenosu účtov, ktoré spísali v rámci Slovenskej bankovej asociácie. Týkajú sa presunu bežných účtov nepodnikateľov, ktoré klient používa na prijímanie a zasielanie platieb. Dohoda neplatí pre platobné karty, tie treba vrátiť pôvodnej banke, ak to žiada. Klient si najprv musí otvoriť účet v novej banke so žiadosťou o presun zo starej. Buď si nechá svoj podpis notársky overiť a nová banka za neho bude komunikovať so starou. Alebo bude žiadať o presun pôvodnú banku sám. Tá by mala poslať informácie o nastavení účtu a službách, ako sú trvalé príkazy či inkasá, novej banke. Až potom, čo sa klientovi zúčtujú všetky platby, stará banka účet uzavrie.
Podľa prieskumu, ktorý si nechala urobiť Európska komisia, je tento proces na Slovensku zdĺhavejší než v mnohých ostatných krajinách únie. Podľa mystery shoppingu bankári záujemcom tvrdili, že presun potrvá jeden až dva mesiace, podobné odpovede dali banky aj TRENDU. Na porovnanie, v Rakúsku, kde sídlia matky mnohých tunajších bánk, to má trvať približne týždeň. Rakúsko pritom bolo pozitívnym ostrovčekom na starom kontinente v úspešnosti prenosu účtu a potiahlo nahor i európsky priemer. Až v 87 percentách sa tam vedel mystery shopper s asistenciou novej banky odsťahovať zo starej tak, aby sa nenarušil sled jeho pravidelných platieb.
Zložité
Aj zdĺhavejší prenos účtu mohol nakoniec prispieť k tomu, že prieskumníci na Slovensku označili vo väčšej miere tento proces za zložitý. Vykreslili ho dokonca najčernejšie v celej európskej dvadsaťsedmičke. Kým v Európe len 15 percent tých, ktorí skúmali možnosti presunu účtu (bez toho, aby ho reálne urobili), usúdilo, že je to ťažké, na Slovensku to bola takmer polovica. Informovaní pritom boli dosť, dokonca o čosi lepšie, než bol európsky priemer. Akurát ich pocity najskôr silne ovplyvnili reči bankových pracovníkov. Tí označili celý prenos za komplikovaný, odporúčali klientom zriadiť si nový účet, na starom všetko zrušiť a dva mesiace ho nepoužívať. I keď zaň platili poplatky. A potom uzavrieť. „Aj keď bol celý proces toho, čo banka môže urobiť, jasne ukázaný na webstránke, v skutočnosti zákazníkom radili urobiť si všetko sami,“ opisoval slovenské skúsenosti jeden z mystery shopperov.
Koľko klientov nakoniec využilo na Slovensku túto možnosť, presne nevedno. Banková asociácia síce tieto pohyby sleduje, no údaje za vlaňajšok ešte nemá spracované. Banky oslovené TRENDOM sa s dátami o presunoch podeliť väčšinou nechceli. Akurát VÚB banka sa rada pochválila, pretože v rámci tejto služby získala od novembra 2009 celkovo 2,7 tisíca účtov, pričom z banky odišlo len 370 klientov. „Podľa údajov Slovenskej bankovej asociácie takmer 70 percent všetkých presunov účtu v rokoch 2009 – 2010 smerovalo do VÚB,“ dodáva hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová.
Tatra banka ani Slovenská sporiteľňa údaje o presunoch nechceli zverejniť. ČSOB tvrdí, že vlani k nej v rámci „switching codu“ prišlo sedemkrát viac bežných účtov, než odišlo (v roku 2010 štyrikrát viac). No bez ďalších spresnení.
Článok vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU 28/2012.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch