Nechať si pokladničný doklad pri nákupe od obchodníka vytlačiť, alebo si ho nechať poslať do e-mailu. Čoraz viac obchodov po celom Slovensku, prioritne najmä veľké obchodné siete, sa snažia fungovať zodpovedne k životnému prostrediu, teda čím ďalej tým menej papierovo. Mnohých zákazníkov v tomto prípade zaujíma, či je to v súlade s daňovými zákonmi i ochranou spotrebiteľa. TREND sa na to pozrel bližšie.
Daniari to majú „ošetrené“
Pohľad daniarov je pomerne jasný. Podľa platnej legislatívy môže podnikateľ po vzájomnej dohode s kupujúcim odovzdať alebo sprístupniť pokladničný doklad elektronicky, objasňuje pre TREND Martina Rybanská, hovorkyňa Finančného riaditeľstva SR. Táto elektronická forma pokladničného dokladu musí však podľa jej slov mať všetky náležitosti ako tlačený pokladničný doklad.
„Platí zásada, že ak je originálny doklad vytlačený, už sa nesmie sprístupniť alebo odovzdať elektronicky a opačne, ak je zaslaný alebo sprístupnený elektronicky, nesmie sa vytlačiť,“ spresňuje hovorkyňa. Už od júla 2022 môžu podnikatelia využívať v rámci bezplatnej aplikácie virtuálnej registračnej pokladnice na evidenciu tržieb takzvanú VRP 2. Táto aplikácia umožňuje zaslanie pokladničného dokladu elektronicky na e-mailovú adresu kupujúceho.
„Podmienkou pre zaslanie pokladničného dokladu elektronicky je, že kupujúci musí pred jeho vydaním oznámiť podnikateľovi e-mailovú adresu, na ktorú mu bude pokladničný doklad zaslaný. Pri on-line registračnej pokladnici (ORP) je na podnikateľovi, či sa rozhodne sprístupniť možnosť zaslania pokladničného dokladu elektronicky zákazníkovi,“ spresňuje M. Rybanská.
Dôležitá ochrana spotrebiteľa
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?