Osobitné odpisy

Okrem toho by sa mal zaviesť osobitný režim uplatňovania odpisov technického zhodnotenia v kúpeľníctve. Hlavným cieľom opatrenia má byť podľa ministerstva financií podpora a obnova existujúcich budov, v ktorých sa poskytuje kúpeľná starostlivosť vrátane budov, v ktorých sú umiestnené balneoterapeutické a vyšetrovacie zariadenia.

Navrhovanou úpravou sa úhrn technického zhodnotenia a opráv vykonaných na budove, ktorá je umiestnená na kúpeľnom území, slúži na kúpeľnú starostlivosť a služby súvisiace s kúpeľnou starostlivosťou (vrátane budov, v ktorých sú umiestnené balneoterapeutické a vyšetrovacie zariadenia) a je súčasťou prírodných liečebných kúpeľov alebo kúpeľnej starostlivosti, bude považovať za iný majetok, ak úhrn technického zhodnotenia a opráv v príslušnom zdaňovacom období bude rovný alebo vyšší ako 10 % vstupnej ceny budovy (na ktorej sa technické zhodnotenia a opravy vykonali). Takéto technické zhodnotenie a opravy budú odpisované samostatne oddelene od budovy a zaradené do odpisovej skupiny 2 s lehotou odpisovania 6 rokov.

Za iný majetok sa bude považovať aj úhrn hodnoty technického zhodnotenia a opráv vykonaných nájomcom na prenajatej budove kúpeľov na základe predchádzajúceho písomného súhlasu prenajímateľa, ak jednotlivé technické zhodnotenia a opravy vykonané v príslušnom zdaňovacom období nie sú uhradené prenajímateľom nájomcovi.

Kúpele by podľa rezortu financií tiež mohli využiť zmenu vo výpočte odpočtu nákladov na výskum a vývoj. Novela počíta, že do nákladov by mohlo ísť 100 percent prostriedkov na výskum a vývoj.

Dotácie a stimuly? Radšej nie

Podľa Podnikateľskej aliancie Slovenska a Združenia podnikateľov Slovenska je nevyhnutné, aby sa „dodržal princíp transparentnosti, nárokovateľnosti a rovnakého prístupu k tejto odpočítateľnej položke“.

Dotácie a stimuly nie sú podľa podnikateľov dobrým riešením podpory kúpeľníctva. Cieľom by malo byť stimulovať ľudí ekonomicky, aby sa zvýšila návštevnosť kúpeľov. Štát by mal prostredníctvom zdravotných poisťovní zvýšiť platby pre kúpeľnú starostlivosť. Za vhodné považujú aj možnosť prepojiť zvýšenie návštevnosti kúpeľov (a tým investovania do zdravia obyvateľstva) s možnosťou zníženia odvodov na zdravotné poistenie.

Ďalšou možnosťou by bolo zníženie DPH na kúpeľné pobyty. Vhodné by bolo zamerať sa aj na marketingovú stránku podpory kúpeľníctva. Podnikatelia upozorňujú, že verejnosti sa nemusí pozdávať to, ak štát bude uprednostňovať kúpeľníctvo pred inými formami podnikania. Štát by mohol vydávať ako podporu kúpeľníctva aj poukážky na kúpeľné pobyty. Možno by bolo vhodné zvážiť formu stimulu obdobne, ako je nastavený superodpočet na výskum a vývoj, čím by došlo aj k priamemu zainteresovaniu kúpeľov na zlepšovaní ich súčasnej situácie.

Zväz cestovného ruchu a Asociácia slovenských kúpeľov trvajú na svojom návrhu, aby sa prehodnotili odpisy majetku. Súčasťou balíka na podporu a rozvoj slovenského kúpeľníctva by malo byť aj zníženie sadzby dane na 10 % pre kúpeľné zariadenia. Osobitným stimulom pre podporu rozvoja kúpeľníctva by podľa predstáv Zduženia miest a obcí Slovenska malo byť to, že poplatky za liečivé pramene platené kúpeľnými zariadeniami by patrili do rozpočtu miest a obcí. Ich následné využitie zo strany miest a obcí by bolo viazané na opravu a vybudovanie infraštruktúry v oblastiach, v ktorých pôsobia tieto kúpeľné zariadenia.