Možnosť odísť z doterajšej poisťovne a uzatvoriť si povinné zmluvné poistenie u konkurencie využilo v týchto dňoch vyše 200-tisíc vodičov. Predstavuje to zhruba desatinu zo súčasného počtu poistených áut. Vyplýva to z odhadu viacerých odborníkov na trh s povinným poistením, ktorí si neželajú byť menovaní. Oficiálne nikto počet prestupov spolu neeviduje.

Najneskôr do minulého štvrtka mohli doterajšiu poistku vypovedať vodiči, ktorým zmluva končí 31. decembra. Ide o najväčšiu skupinu klientov, tvoria tretinu z trhu, preto sa na polovicu novembra sústreďuje aj najviac cenových akcií poisťovní so zámerom odlákať vodičov konkurencii. Hlavne zo strán menších a nových hráčov na trhu, ktorí si chcú polepšiť v počte klientov.

Najväčšie poisťovne presun klientov pripúšťajú, zároveň ale dodávajú, že už nejde o také odlevy ako pred niekoľkými rokmi, keď vrcholila cenová vojna. Ostatné dva roky dosahujú podobne okolo desiatich percent.

„Vývoj povinného zmluvného poistenia v Generali Slovensko odzrkadľuje celkový trend vývoja na trhu. Situácia je z roka na rok pokojnejšia,“ konštatuje Miroslav Václav, riaditeľ odboru poistenia motorových vozidiel v trhovej trojke.

Prvé roky od rozbehu povinného poistenia, ktoré funguje od januára 2002, sa vplyvom agresívnych cenových zliav prerozdeľovala aj viac ako tretina trhu.

M. Václav vidí hlavný dôvod poklesu poistnej turistiky v každoročnom poklese klientov, ktorým sa poistka končí zároveň s kalendárnym rokom. Na cenové akcie v polovici novembra tak reaguje menej vodičov.

Zároveň sú sadzobníky jednotlivých poisťovní v skupine najžiadanejších klientov, ktorými sú vodiči vo veku 35 a viac rokov, jazdiaci mimo krajských miest a na autách s objemom motora do 1,4 litra, už relatívne vyrovnané. Ďalším dôvodom sú „podpultové“ zľavy. Tie poisťovne oficiálne v nových cenníkoch neuvádzajú, ale predajcovia ich môžu použiť napríklad na odvrátenie odchodu klienta. Podmienkou je, že klient musí prísť osobne na niektorú z pobočiek. Môže tak napríklad získať zľavu porovnateľnou s tou za uzatvorenie zmluvy cez internet.

Napriek týmto argumentom sa ani tento rok poisťovne, ktoré majú rastové ambície, na nedostatok záujmu nesťažujú. Najmladší Genertel, ktorý povinné poistky núka len od októbra a takmer výlučne cez internet a telefón, hodnotí predaje z posledných týždňov nad svoje očakávania. Najväčší záujem vodičov eviduje z Košického kraja. Wüstenrot medziročne hlási 70-percentný rast predajov.

Konečný počet prestupov môže byť nakoniec ešte väčší, keďže pre zmenu sa môžu rozhodnúť aj vodiči, ktorým sa poistenie končí v prvých januárových dňoch a stihnú ešte pod vplyvom medializovaných informácií doručiť výpoveď doterajšej spoločnosti.

Trhové podiely v PZP (2009)

Poisťovňa

Počet poistených áut

Podiel na trhu v %

Allianz - SP

745 197

35,54

Axa poisťovňa

100 038

4,77

ČSOB poisťovňa

51 569

2,46

Generali Slovensko

182 390

8,70

Groupama

19 768

0,95

Komunálna poisťovňa

153 918

7,34

Kooperativa

686 056

32,72

Union Poisťovňa

5 448

0,26

Uniqa poisťovňa

110 570

5,27

Wüstenrot 

41 739

1,99

Spolu

2 096 693

100,00

PRAMEŇ: Slovenská kancelária poisťovateľov

Foto na titulke - Maňo Štrauch