Peter Zálešák má dar vysvetliť príčiny konania vo svojom podnikaní veľmi logicky. Všetky kroky, ktoré urobil, mali zmysel a napokon firme iba pomohli. Dôležité bolo, že rozpoznal chvíľu, keď treba niečo zmeniť, a nebál sa nových vecí. Koncom februára sa stal víťazom tretieho ročníka súťaže Ernst & Young Podnikateľ roka 2008.
Spoločnosť Nay prešla za takmer dvadsať rokov svojej existencie kľukatými cestami slovenského podnikateľského prostredia. Jej šéf Peter Zálešák Profitu porozprával o zákutiach svojho podnikania. Odhalil nielen svet biznisu s elektrotechnikou, ale aj svoj pohľad na riadenie firmy, ktorá je lídrom na slovenskom trhu vo svojej brandži.
Z malých do veľkých
V podnikaní P. Zálešáka boli zlomové tri momenty. V prvom rade načas pochopil, že cesta k úspechu v predaji elektroniky vedie cez veľkoplošné elektrodomy, a nie cez malé predajne v centrách miest. Firma Nay otvárala zo začiatku nové predajne na franchisingovom princípe. Ten bol dobrý na rozbehnutie biznisu, ale prinášal so sebou veľa problémov.
„Prenajímatelia mali často iný názor na vedenie predajne ako my a nemali sme páky to ovplyvniť, aj keď franchisingová zmluva bola prísna,“ vysvetľuje predseda predstavenstva spoločnosti Nay. Firemné predajne začali mať postupne s rozširovaním sortimentu o bielu techniku aj priestorové problémy. Nestačili na vystavenie, skladovanie a ani výdaj tovaru nebol v centre mesta ideálny.
Druhý dôležitý moment pre firmu Nay bol ústup od veľkoobchodu a preorientovanie sa na maloobchod. Jej majitelia si všimli, že producenti elektrotechniky otvárajú na Slovensku svoje zastúpenia a nepotrebujú veľkoobchodníkov. Tretím kľúčovým zlomom bol vstup nového investora a reštrukturalizácia holdingovej formy spoločnosti.
Vo firme si uvedomili, že bez cudzieho kapitálu nemôžu expandovať, ako by si želali. Mali dve možnosti – buď si zobrať úver v peňažnom ústave, alebo nájsť strategického partnera. „Náklady úrokov pri bankových úveroch sa nám zdali privysoké a stále tu bola neistota, či ich splatíme.
Istejšie sa nám zdalo predať 48 percent firmy poľsko-americkému investorovi Enterprise investors,“ ozrejmuje P. Zálešák. Peniaze tak firma mala ihneď a mohla expandovať. Holdingovú štruktúru s troma spoločnosťami orientovanými na malé predajne, elektrodomy a veľkoobchod majitelia zlúčili do jednej firmy.
Poučenia z chýb
P. Zálešák sa nevyhol v podnikaní prešľapom. Každá chyba však podľa neho mala svoj zmysel a bola poučením. „Nemám zásadné omyly, ktoré by som chcel vrátiť späť,“ loví v pamäti. Spomína si, že keď z firmy na začiatku deväťdesiatych rokov odišli zahraniční investori, nepotešilo ho to. Napokon tento odchod pomohol spoločnosti zredukovať veľa neefektívnych podnikateľských zámerov a sústrediť sa na core biznis.
Po vstupe nového investora nasledovalo rýchle rozširovanie firmy a objavili sa nedostatky vo vnútrofiremnej komunikácii. „Tiež sme neustrážili kvalitu zamestnancov,“ spomína si podnikateľ. Spoločnosti Nay napokon rýchle rozširovanie neuškodilo. Podľa jej šéfa expanzia musí mať vždy zmysel. Tvrdí, že otvárať niečo len preto, aby tam firma bola a byť prvých pár rokov stratový, to nie je cesta.
Nay mal možnosť otvoriť predajne v Maďarsku, ale keďže je tam silná konkurencia, jeho predstavitelia od tohto zámeru upustili. Na druhej strane už firma otvorila dve predajne v Česku, kde chce byť relevantný hráč na trhu. P. Zálešák vidí u západných susedov priestor aj na ďalšie predajne. „Cieľ môže byť šesťdesiat až sedemdesiat predajní,“ tvrdí.
Slovenského predajcu elektrotechniky lákali aj veľké východné trhy, napríklad ukrajinský. Podľa osobných skúsenosti šéfa firmy je tam ešte veľmi neprehľadné podnikateľské prostredie, ktoré ho od vstupu na tieto trhy odrádza. „Firmy v našej brandži tu napríklad musia zamestnávať malú armádu príslušníkov bezpečnostnej služby,“ dodáva s úsmevom.
Ľudia a inovácie
Prácu s ľuďmi pokladá P. Zálešák v podnikaní za najzložitejšiu. Dnes, keď má Nay viac ako tisíc zamestnancov, je ich manažovanie iné než na začiatku. Vo firme zjednotili systémy ich riadenia, kontroly aj motivácie. Predajcovia sú motivovaní k úspechu v tíme, ale firma podporuje aj ich individuálnu súťaživosť a sily si merajú aj jednotlivé predajne. Pri controlingu sa robí napríklad aj mystery shopping, kde kontrolór imituje zákazníka a hodnotí prácu predajcu. „Treba stále vymýšľať niečo nové,“ tvrdí podnikateľ.
Zamestnanci prispievajú aj k vývoju konceptu predajní Nay. Firma nemá vedecké laboratórium, ide skôr o centrum dobrých nápadov. Tam sa sústreďujú informácie od manažmentu, zamestnancov, dodávateľov a zákazníkov o zmenách a trendoch v brandži. „Napríklad pred desiatimi rokmi tvorila až sedemdesiat percent sortimentu spotrebná elektronika a zvyšok biela technika. Dnes je ich zastúpenie po štyridsať percent a na pätinu narástol segment nových médií – počítačov a digitálnych technológií,“ vysvetľuje P. Zálešák.
Zmena nastala aj v spôsobe predaja tovaru. Najmä digitálne výrobky už nie sú zavreté v skriniach za sklom, ale zákazníci si ich môžu sami vyskúšať. Posun vpred zaznamenali aj služby. Dnes už nestačí zákazníkovi tovar iba odviezť, ale treba ho vybaliť, ukázať, prípadne niečo nainštalovať.
Poskytovanie finančných služieb, akými sú nákupy na splátky, je tiež samozrejmosťou. „Tu sme zaznamenali, že ľudia sa už nechcú bezmyšlienkovito zadlžovať,“ opisuje čerstvé skúsenosti z krízových čias riaditeľ firmy. Inovovať a byť o krok pred konkurenciou sa firma pokúša najnovšie aj zámerom preniknúť do segmentu virtuálnych mobilných operátorov.
Víno a dejiny
Hoci práca zaberá P. Zálešákovi veľa času, víkendy sa snaží tráviť s rodinou a venovať sa svojim koníčkom. Keďže obe jeho dcéry sa venujú parkúru, aj on si sem-tam zajazdí na koni. Preferuje však rekreačný tenis a zelené trávniky golfu. V zime si dopraje lyže a v lete vodné športy, napríklad potápanie. Pred desiatimi rokmi sa dostal cez priateľov k objavovaniu vína a už ho to nepustilo.
Začal si o víne kupovať knihy, časopisy a, samozrejme, spoznávať ho ochutnávaním. „Chodím každý rok na ochutnávky, ale nie som špičkový somelier. Celkom dobre sa rozumiem červenému vínu a medzi moje obľúbené patria klasické červené vína z Bordeaux,“ tvrdí podnikateľ.
Víno nielen pije, ale fľašky s týmto ušľachtilým mokom aj zbiera. Do kúpy vinice sa zatiaľ nechystá, pretože je to práca na plný úväzok a tú by nestíhal. Vo voľnom čase si P. Zálešák rád prečíta historické knihy najmä o starovekom Grécku. To je aj jeho najobľúbenejšia dovolenková destinácia, kde okrem mora prešiel aj veľa historických pamiatok. „Keď poznáte príbehy za ruinami, baví vás ich pozeranie a nie je to len hŕba kameňov,“ vysvetľuje.
- Peter Zálešák (44) vyštudoval Fakultu elektrotechniky a informatiky Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Po škole začal popri práci programátora podnikať s elektronikou formou objednávkovej služby. V roku 1991 založil so spoločníkom Jánom Tomášom a zahraničnými investormi spoločnosť Nay. Firma fungovala ako dovozca a distribútor najväčších značiek spotrebnej elektroniky. Časom vybudovali sieť viac ako desiatich maloobchodných predajní. V roku 1998 prešiel Nay na koncept moderných veľkoplošných predajní – Elektrodomov. V roku 2005 vstúpil do firmy kúpou 48 percent jej akcií strategický zahraničný partner Enterprise investors. V súčasnosti patrí spoločnosť k najväčším predajcom spotrebnej elektroniky, čiernej a bielej techniky a nových médií na Slovensku. Má 24 predajní po celom Slovensku a dve v Česku. Zamestnáva 1 150 zamestnancov.
Foto - Vlado Benko