Stefan Engeseth je jedným z najkreatívnejších speakrov v Európe a autorom niekoľkých úspešných kníh o marketingu a podnikaní ako Sharkonomics, Detective Marketing a One. Stefan Engeseth je od minulého roka hosťujúcim profesorom prestížneho programu MBA na University of New York in Prague, VŠ, kde študentov inšpiruje a vedie k maximálnej kreativite v biznise a podnikaní.

Štefan, napísali ste veľmi úspešnú knihu Sharkonomics, v ktorej vytvárate paralely medzi podnikaním a žralokmi. Na čo ste týmto porovnaním prišli a v čom sa oba svety podobajú?

Žraloky nie sú len nebezpečnými dravcami, ale sú to zároveň strategické a výkonné predátory. Štúdium ich správania a inštinktov ponúka firmám akejkoľvek veľkosti ponaučenie, ako sa vysporiadať s konkurenciou.

Prečo ste svoju knihu nazvali Sharkonomics?

Pretože žraloky sa v prírode musia pohybovať, aby prežili. Ale v biznise zostáva rad nadnárodných molochov statických. Zostávajú uväznení v histórii a časom sa sami stávajú potravou žralokov.

Cestovali ste do Južnej Afriky, aby ste mohli študovať skutočné žraloky a učili ste sa od odborníkov na tento živočíšny druh. Naučili ste sa počas svojho pobytu niečo zaujímavé?

Príroda je chytrejšia, než si niekedy myslíme. Je vzrušujúce vidieť tieto vrcholné predátory nepozorovane sa pohybovať pod vodou rýchlosťou torpéda. Do svojej knihy som pretavil 420 miliónov rokov vývoja predátorov na efektívne útočné a obranné postupy užitočné v biznise.

Čo sa teda vo Vašej knihe môžeme dozvedieť?

Vďaka štúdiu základných charakteristík správania žralokov som vytvoril rad vysoko účinných obchodných stratégií – vrátane neočakávaného útoku, vytvárania senzorického systému, lovu vo svorkách a ako rozoznať citlivé miesta. Čím viac je konkurenčný trh, tým viac je metóda efektívna. Konečne, žraloky sa vyvíjali viac než 420 miliónov rokov a stále zostávajú vládcami vo svojom teritóriu.

Plavba medzi žralokmi

Je vôbec možné konkurovať úspešným globálnym firmám, ktoré dominujú celosvetovému trhu?

Áno! Pre lokálne značky je dôležité byť unikátny, dynamický a viac flexibilný než sú ich globálni konkurenti. Z veľkých medzinárodných firiem sa stali nenásytníci, ktorí môžu byť výživnou potravou, do ktorej je potrebné sa iba zahryznúť.

Akých najväčších chýb sa lídri trhu obvykle dopúšťajú?

Nepohybujú sa. Zostávajú statickí. Odmietajú si pripustiť riziko útoku. Nedostatok obrany pre nich znamená potenciálny problém. Podnikanie má svoj vlastný ekosystém, kde sú bývalí veľkí hráči, ktorí sa po dlhú dobu nevyvíjali, nahrádzaní novými firmami.

Ste novým hosťujúcim profesorom prestížneho MBA programu University of New York in Prague, VŠ. Čo si môžu študenti odniesť z Vášho pôsobenia na UNYP?

Môžu sa naučiť, ako posunúť svoje podnikanie a kariéru na vyššiu úroveň. Podľa môjho názoru je dôležité získať medzinárodný diplom, aby študenti mohli pracovať a podnikať kdekoľvek na svete. UNYP je v tomto smere preslávený a navyše ide o veľmi kreatívnu vysokú školu.

Viac o štúdiu MBA na UNYP

Ako by ste popísali Váš štýl výuky? 

Nechám svojich študentov hneď skočiť do vody. Rád podporujem ich kreativitu a snažím sa ich inšpirovať. Študenti UNYP sú hladní ako žraloci a vedia dobre plávať vo vodách kreativity. Behom svojich hodín nechávam študentov aktívne riešiť náročné úlohy a striedať pracovné skupiny, aby som videl, aké výsledky vedia dosiahnuť v rôznych tímoch.

Čo by ste odporučili našim podnikateľom a biznismenom?

Buďte jedineční tým, že vytvoríte skvelú lokálnu značku s potenciálom celosvetového rastu. Nesnažte sa byť globálnou značkou bez použitia vašej vlastnej kreativity. Zakódujte kultúrne špecifiká do DNA svojej značky a obohaťte tak globálny trh. Spolupracujte pritom so študentmi UNYP. Sú kreatívni, otvorení svetu, majú najnovšie znalosti a môžu vášmu biznisu pomôcť rozvíjať sa. Plávajte na celosvetovom trhu a začnite tým, že sa zahryznete do mojej knižky na www.sharkonomics.com.

Zdroj: www.unyp.cz