V budúcom roku by sa mala táto možnosť s najväčšou pravdepodobnosťou rozšíriť globálne. Facebookové platby by mali mať výhodu, že pri nich nebude treba zadávať dlhé IBAN čísla. Ani pre platenie nebude treba preklikávať medzi oknami a vstupovať do bankových aplikácií.
Podľa portálu Business Insider testuje Facebook aj nový nástroj, takzvanú červenú obálku. Tá má slúžiť na posielanie hotovosti v podobe darčeku. Názov dostal podľa čínskej tradície, podľa ktorej Číňania posielajú červené obálky priateľom a rodine počas Nového roku.
Do digitálneho prostredia tradíciu prenášajú najmä cez WeChat, aplikáciu, ktorá má 420 miliónov užívateľov. Vlani takto cez ňu prešlo osem miliárd digitálnych červených obálok. Asi sedemnásť miliónov platieb išlo ako darček aj cez PayPal.
Prístup k celej Európskej únii
Od konca minulého roka má Facebook írsku licenciu na poskytovanie platobných služieb, a tak môže sprostredkovávať platby v rámci celej Európskej únie.
Od budúceho roka navyše začne v celej únii platiť nová smernica o platobných systémoch, ktorá umožní Facebooku pripojiť sa k systému akejkoľvek európskej banky a z jeho účtu posielať či prijímať platby. Stačí jej na to získať súhlas klienta.
Znamená to, že Facebook bude vedieť pokryť platobnými službami celú EÚ vrátane Slovenska. Prvými testovacími krajinami majú byť Spojené kráľovstvo a Francúzsko. Presný čas nasadenia v ďalších krajinách nie je známy, no mal by prísť už v priebehu budúceho roka.
Najväčší potenciál nachádza Facebook v Číne
Pri globálnom pokrytí platobnou službou cez Messenger bude pre Facebook jednou z najvýznamnejších krajín Čína. Podľa Business Insideru má Facebook v Ázii viac než tretinu svojich aktívnych užívateľov a ich podiel rastie.
Keďže v tomto regióne sú P2P platby rozšírené a banky už pri posielaní peňazí nehrajú prím, má tu k dispozícii obrovský potenciál.
Lokálne platobné siete ako WeChat, Alipay či Tencent sú pre Facebook vzorom, ako okamžité platby cez sociálne siete využiť na biznis. Tamojší obchodníci majú k dispozícii takzvané chatboty, automatické objednávkové systémy fungujúce v komunikačnom programe.
Cez chat si tak môže klient jednou správou klient objednať pizzu či službu a rovno ju zaplatiť. Bez vyberania karty či hľadania čísla účtu. Facebook chce predstaviť podobný princíp.
Zisk by prinieslo viac dát o užívateľoch
Podľa Business Insideru bude pre Facebook ťažké platobné metódy spoplatniť. Benefitovať môže, ak by užívatelia nakupovali cez jej komerčné riešenia ako Facebook Marketplace, kde sa môžu spojiť predávajúci a kupujúci užívatelia.
Na základe takýchto dát o užívateľoch bude vedieť prilákať viac reklamných partnerov. Navyše, ak by sa systém uchytil u predajcov, má Facebook šancu od nich dostať podiel na transakciách.