Väčšinu vo Fincentre vlastnia od roku 2013 finanční investori ARX a Dynamic Capital. Na trhu sa občas klebetí, že sú už na odchode.

Ja som tretím najväčším akcionárom. ARX i Capital Dynamic sú private equity, do firmy vstupujú, aby ju pomohli sa rozvíjať. Keď odídu, budú na tom chcieť zarobiť. To by pre firmy ako Fincentrum nemalo nič znamenať. OVB je na frankfurtskej burze a pokiaľ tam dôjde k predaju veľkého množstva akcií, tak si to nikto nevšimne. Zmení sa majiteľ a nič sa nestane. Aj keď tie dva fondy prišli, tak sa nič nestalo, kontinuita biznisu nebola narušená.

A odídu?

Finančné sprostredkovanie je biznis o ľuďoch a klebety sú tu omnoho častejšie. Skôr bývalo pravidlo, že private equity držia svoje podiely 5 rokov, čo by v prípade Fincentra vychádzalo na rok 2018. V dnešnej situácii, keď voľné peniaze nič nezarobia, sa investičný horizont predlžuje. Práve ARX si cenné aktívum brnianskyVÚES drží už od roku 2006, teda 10 rokov. Jednou z variant je, že fondy budú vo Fincentre viac rokov.

Sú i ďalšie alternatívy. Predaj môže mať tri formy. Buď ďalšiemu finančnému investorovi, to by sa z pohľadu Fincentra nič nezmenilo. Tým druhým možným kupcom je strategický investor, typicky banka alebo poisťovňa. Napríklad AWD kúpila švajčiarska poisťovňa Swiss Life. To je príklad úspešného exitu. V Česku má Swiss Life Select (rebrandované AWD) dosť slušné meno. Poisťovňa ho nevyužíva na distribúciu svojich produktov a myslím si, že to AWD skôr pomohlo a značku to vylepšilo.

Tá tretia možnosť je najmenej pravdepodobná a pred niekoľkými rokmi vôbec neprichádzala do úvahy, ale dnes je o niečo pravdepodobnejšie - IPO (emisia akcií na burze). Ale pravdepodobnosť je nízka. Pravdepodobnejšie, je že Fincentrum kúpi strategický alebo finančný investor.

Poisťovne zjednotili sprostredkovateľov

Keď ste prišli na trh, tak ste trocha rozbíjali štandardizované vzťahy. Urobili ste si aj viac nepriateľov. Najmä vo firmách, ktorým ste brali agentov. Ľudia zo sprostredkovateľského biznisu hovoria, že sa vám tým podarilo uzmieriť Partners a OVB, čo bolo kedysi nepredstaviteľné. Aké sú dnes vzťahy na trhu?

Fincentrum bolo taký „disruptor“, z ktorého sa stal silný a už tradičný hráč. Česko a Slovensko sú rozličné. V Českej republike bola snaha poisťovní pretlačiť veľmi drsný a pre klienta nie príliš výhodný spôsob regulácie provízií.Vyústilo to do toho, že poradenské firmy majú najlepšie vzťahy v histórii. So všetkými sa poznáme, sme stále silní konkurenti, ale dokážeme si problémy vydiskutovať.

Na Slovensku bolo Fincentrum vylúčené z AFISPu, to vnímam ako čisto politickú hru. Fincentrum ako prvá spoločnosť zo Slovenska vstúpila do európskej asociácie FECIF, a podieľame sa aj pripomienkovaní európskej regulácie. Náš hlas je malý, ale istý jeden čas sme boli jediný za Česko a Slovensko.

A súčasné vzťahy?

Vzťahy na Slovensku sú trocha napätejšie, ale už to nie je, ako kedysi. Mne to pripomína moje podnikateľské začiatky. Fincentrum.cz vznikalo ako internetová spoločnosť a stala sa veľmi rýchlo súčasťou iDnes. Pamätám si, ako som bol za iDnes bol pri úvodných stretnutiach Sdružení pro internetovou reklamu, dnes sa to volá Sdružení pro internetový rozvoj. Zo začiatku sa asociácia nevedela dohodnúť. Boli sme „mladí, chudobní a hladní chlapci“, čo robili biznis všetkými prostriedkami. Dnes tvoria internetový biznis páni v strednom veku, ktorí už majú niečo zarobené a rozhodne to nelámu cez koleno.

Som presvedčený, že rovnako sa to vyvíja aj vo finančnom sprostredkovaní, kde na čele spoločností už nie sú „mladí, hladní a chudobní chlapci“, ale skôr páni, ktorí už niečo majú zarobené a už nerobia veci, ktoré by pred pár rokmi robili. Je to prirodzený vývoj. Samozrejme, prichádzajú noví vyzývatelia, ale zopakovať úspech Fincentra sa zatiaľ nikomu nepodarilo. Mali sme obrovské šťastie, že sme boli v správnom čase na správnom mieste. (Rozhovor pokračuje pod fotkou).

Petr Stuchlík: Fincentrum porastie aj po odchode Červencových ľudí
Zdroj: www.martinkovar.cz

Zakladateľ Fincentra Petr Stuchlík Zdroj: Fincentrum

Finančný biznis čelí čoraz intenzívnejšej regulácii na domácej aj celoeurópskej scéne s cieľom ochraňovať spotrebiteľov. Sprostredkovatelia hovoria o svojej pridanej hodnote, ktorá tiež má pomôcť klientom. Vie im silnejúca legislatíva pomôcť alebo skôr uškodiť?

Pre každý biznis platí, že pokiaľ je dostatočne flexibilný a na jeho čele stoja chytrí ľudia, tak z toho na konci dňa dokáže profitovať. Jednotlivé direktívy vytvárajú diskontunitu, na ktorú musíme vedieť reagovať. Tieto zmeny pomáhajú veľkým hráčom. Dnes Fincentrum zamestnáva spolu v oboch krajinách osem právnikov. Je tam aj veľa internej agendy, ale veľa úloh súvisí s neustálou adaptáciou všetkých nutných dokumentov a informácií pre klientov.

Myslím si, že pred nami je veľká príležitosť v smernici PSD II (smernica o platobných službách), ktorá do určitej miery komoditizuje bankové služby. Pre agregátorov, ktorými sú firmy nášho typu, bude obrovským plusom. Ale budú potrebné obrovské investície a to vrátane compliance. Keď ste malá firma a urobíte si appku, tak si to nikto nevšimne, ale pokiaľ ste veľká firma ako Fincentrum a urobíte aplikáciu pre poradcov, musíte si byť istý, že všetko je bezchybné nielen po technickej, ale aj po právnej stránke.

Banky otvoria systémy

PSD II prikáže bankám otvoriť svoje systémy. Tie budú musieť na požiadanie klienta poskytnúť napríklad pohyby na jeho účte tretím stranám. V praxi to znamená, že sprostredkovateľ alebo softvér môže mať informácie o finančnom správaní sa klienta a na základe toho mu vie radiť. Čo to spôsobí?

Keby som to vedel, tak som jeden z najbohatších ľudí na planéte. Diabol je skrytý v detaile. Smernica sa bude nejako implementovať. Videli sme pred Vianocami na Slovensku, že z implementáciesmerníc MCD a CCD (o úveroch na bývanie a o spotrebiteľských úveroch) sa tri mesiace pred voľbami stala predvolebná téma a vypadol z toho zákon, ktorý je nezmyslený a nahráva šedej zóne na Slovensku.

Keď sa bude PSD II implementovať pre voľbami, tak z toho vznikne rovnaký zmätok ako v zákone o úveroch. Ale keď sa to bude implementovať v pokojnejšom období, tak to môže byť zákon, ktorý prinesie pridanú hodnotu spotrebiteľovi. PSD je módne slov aj v Londýne a v Bostone a všade na svete. Existuje veľa startupov a sprostredkovatelia budú tiež pri tom, nemôžu pri tom nebyť.

Čiže o 10 rokov bude radiť počítač alebo človek?

Pred dvoma mesiacmi som bol v Londýne sa stretával som sa s rôznymi ľuďmi okolo roboadvisorov. Verím, že bude radiť človek s pomocou softvéru. Pri triviálnych finančných produktoch, ako je PZP alebo ďalšie, kde si opakovane objednávate rovnaký produkt, nie je potrebný ľudský kontakt. Ale v okamihu, keď sa ľudia rozhodujú kúpiť si niečo, čo má životný význam, ako je hypotéka alebo zaistenie na starobu, tak ešte dlho budú vyhľadávať fyzického človeka.

Fincentrum vznikalo ako internetová firma a už v roku 2001 sme predávali finančné produkty. Najmä pri stavebnom sporení sa ukázalo, že on-line predaj je len doplnok a to sa ukazuje aj v roku 2012 pri penzijnom pripoistení. Verím, že internet a on-line uzatváranie budú musieť byť veľmi dôležitou súčasťou finančno-sprostredkovateľskýchfiriem, ale najväčšia sila bude v schopnosti kombinácie fyzického človeka - poradcu a internetu. Klient si bude môcť vybrať.

Napríklad robot na investície dokáže alokovať investície, ale musí ho niekto naprogramovať. Dokážem si predstaviť, že videorozhovory budú hrať významnejšiu úlohu, poradca bude menej cestovať. Keď ma bolí v krku, tak môžem cez internet zavolať lekárovi, asi to nikoho neprekvapí. Keď budem mať dieťa v bezvedomí, tak nebudem volať on-line lekárovi, ale zavolám sanitku so živým lekárom. Podobné je to s poradcom. Bežné úkony si klient môže urobiť sám alebo nadiaľku.

Nie je napríklad Partners Group ďalej, lebo už majú svoj Finančný kompas, ktorý zachytáva ľudí aktívnych internete? Na druhej strane aj pomáha naháňať fyzického klienta, pokiaľ si žiada náročnejšiu službu. Prečo to majú oni a ostatní nie?

Pretože pre Partners to evidentne bola priorita. Nemyslím si, že to je ten „gamechanger“, ktorý zmení biznis. Každý má niečo, čo nikto iný nemá. Fincentrum vzniklo ako internetová firma, ja sám som písal knihy o internetovej reklame pred dvadsiatimi rokmi. My sme vznikli ako internetový startup. Aby sme biznis ďalej rozvinuli, tak sme išli do offline. Dnes vidím, že to ako viete riadiť ľudí môže mať v najbližších rokoch oveľa väčšiu hodnotu, ako keď viete naprogramovať nejakú aplikáciu.

Internetové prostredie smeruje ku koncentrácii. Keď si vezmem E-pojištení. Pre lídra v Česku je to skvelo ziskový biznis, ale už dvojka - trojka sa potácajú okolo nuly. To je akokeď všetci vyhľadávajú na Googli a ostatné vyhľadávače hrajú marginálnu úlohu. Verím, že pri finančnom poradenstve vyhrajú jedna - dve aplikácie a vôbec nebudú musieť mať nič spoločné s firmami nášho typu.

Nechcem Partners bagatelizovať, idú nejakou cestou a tá cesta sa môže ukázať ako správna. Ja verím, a v Česku sa nám to potvrdzuje, že spojenie Fincentra ako hypotekárnej jednotky s realitami bol veľmi chytrý ťah, ktorý sme urobili v roku 2012. Reality a prepojenie na hypotéky potiahlo tretinu rastu celého Fincentra. Vždy si musíte vybrať priority. Niekto má prioritu Finančný kompas, u nás sú to reality.

Budú ľudia ochotní priamo platiť za služby finančných poradcov?Na Slovensku to máme striktne rozdelené. Finanční poradcovia, ktorí by mali byť platení honorárovo, prakticky neexistujú, ľudia nechcú platiť priamo, aj keď platia nepriamo provízie v cene produktu. Je to dané postsocialistickým zmýšľaním? Alebo je to celosvetový problém?

Do určitej miery je to kultúrne, ale vo Veľkej Británii sa ukázalo, že po zavedení regulácie, ktoré obmedzilo provízne odmeňovanie, významná časť populácie prestala mať prístup k poradenstvu. Áno, jednoduché služby si objednajú on-line, ale tie zložitejšie v oblasti investícii im nikto poskytovať nebude a oni za to nie sú ochotní zaplatiť.

Získala na tom bohatšia časť ľudí, ktorí majú „staré peniaze“ a ktorí sú ochotní si za to zaplatiť. Tí v socialistických krajinách nie sú. Aj tam kde sú, je to menšia časť populácie.

Ja si myslím, že je to podobné ako bol poplatok za recept v lekárňach. Nikoho to euro nezabije, ale pocitovo je to taká vec, že sa na tom dajú vyhrať alebo prehrať voľby. To je rovnaké s finančnými službami. Keď klientovi oznámime, aká je provízia, ale on nemusí nič vytiahnuť z vrecka, alebo nemusí robiť prevod z účtu, tak je to mentálne omnoho jednoduchšie, ako keď to má zaplatiť namieste.

Petr Stuchlík (39)

V apríli 2000 spoluzakladal s Martinom Nejedlým v Prahe spoločnosť Fincentrum. Ich finančný portál Fincentrum.cz kúpila o rok neskôr mediálna skupina Mafra, kde P. Stuchlík následne pôsobil vo vedení a zodpovedal za obchod elektronických médií a regionálne siete.

Neskôr sa venoval strategickému rozvoju finančno-sprostredkovateľského biznisu. Na slovenský trh prišli s Fincentrom v roku 2007. V roku 2013 získali vo Fincentre väčšinový podiel investičné fondy ARX a Dynamic Capital. Petr zostal tretím najväčším akcionárom pred Martinom Nejedlým.

Rodák zo Zlína vyštudoval manažment na Vysokej škole ekonomickej v Prahe a marketing na Erasmus Universiteit Rotterdam/RSM. V súčasnosti študuje trojročný program OPM na Harvard Business School. Je autorom prvých českých kníh o internetovej reklame a pilotuje športové lietadlá.

Autor rozhovoru pôsobil na portáli Investujeme.sk, ktorý patrí do portfólia Fincentra.

Na ďalšej strane nájdete celú reakciu Milana Repku pre TREND.sk.