Nedostatok kvalifikovaných, ale už aj nekvalifikovaných ľudí vedie manažérov firiem pri tvorbe odmien a benefitov ku kreativite. Výplatná páska ako dôkaz finančnej odmeny krátkodobo síce poteší, ale nevytvára dlhodobý motivačný faktor.
Firmy v snahe udržať si zamestnancov vytvárajú rôzne programy, aby zamestnanci firme verili a stotožnili sa s ňou. A aby v nej zostali čo najdlhšie.
Formám benefitov a zamestnaneckých programov sa medze nekladú, o tom vedia rozprávať najmä spoločnosti, kde je zamestnanec označený nálepkou „nedostatkový tovar“.
Vyššia berie
V lákaní a udržovaní zamestnancov to majú zatiaľ ľahšie veľké nadnárodné firmy so zvučnými menami, ktoré majú skúsenosti a prepracovaný systém sociálnej politiky vo firme.
Lákať Slováka na prácu je ešte stále sprevádzané otázkou: koľko platíte? Preplácanie zamestnancov ako forma náboru je bežná záležitosť. Samozrejmosťou sa stávajú vyššie platy, ako je priemer, či už regiónu alebo aj celého Slovenska.
Napríklad Eson Europe, dodávateľ kovových rámov a stojanov pre nitriansku Sony, pri otváraní fabriky koncom apríla tohto roka ponúkal až o dvadsať percent vyššie mzdy, ako je priemer v Partizánskom, kde pôsobí. HR Supervisor Esonu Jozef Polakovič priznáva, že musia vymýšľať rôzne druhy odmien.
Pri debate o benefitoch mu napadne napríklad odmena pre najlepšieho zamestnanca mesiaca vo forme LCD televízora. Či to zrealizuje, ukáže čas. Aj v odmeňovaní sú totiž hranice, ktoré zamestnávatelia nemôžu prekročiť.
Pracovné inzeráty s požiadavkou na nízky vek uchádzača sa už dnes neobjavujú. A nielen preto, že by išlo o diskrimináciu. Firmy sú v štádiu, keď berú takmer každého, kto je ochotný robiť.
„Ani veku sa už medze nekladú, zamestnáme aj ľudí, ktorí majú iba dva roky do dôchodku,“ konštatuje J. Polakovič. Rozhodujúce sú pri tom, samozrejme, zručnosti a chuť pracovať.
Malé firmy, ktoré platovo nie sú schopné konkurovať veľkým gigantom, poskytujú menšie zamestnanecké benefity, často individuálne.
Či už sa niekto dohodne so šéfom na dlhšej dovolenke alebo pohyblivom pracovnom čase. Malé firmy však konkurujú veľkým najmä neformálnymi vzťahmi, ktoré bývajú v menšom tíme často veľmi pevné, niekedy až rodinné.
Široký záber
Medzinárodný podnik Semikron vo Vrbovom stavia spoločenskú zodpovednosť a vzťah k zamestnancom do popredia.
Jeden deň v roku je vyhradený na piknik vo firme, aby sa rodiny zamestnancov mohli prísť pozrieť, kde ich príbuzný pracuje. Zamestnancov bezplatne vozia denne z Radošinej, odkiaľ sa pred šiestimi rokmi sťahovala firma do Vrbového.
Semikron ako najväčší zamestnávateľ v meste podporuje okrem detského domova, centra pre seniorov a futbalového klubu aj ekológiu. V meste si u obyvateľov spravili dobré očko, keď sa im podarilo zvýšiť čistotu vody v priľahlom potoku natoľko, že sa tam usadila vydra.
V nitrianskej Sony na to, aby si udržali zamestnancov, ktorí predtým robili v ich trnavskom závode, zvolili príplatky. Riaditeľ divízie servisu zákazníkom Ján Pop síce neprezradí, v akej percentuálnej výške je, iba špecifikuje, že je určený na zaplatenie nájmu alebo na splátku hypotéky, ak sa zamestnanec presťahoval z Trnavy do Nitry.
Sú tu aj autobusy, ktoré bezplatne vozia zmeny do fabriky. No bezplatnú dopravu, vyššie príspevky na stravu a ubytovanie už na západnom Slovensku zamestnanci ani nepovažujú za benefit. V tomto regióne je to nevyhnutnosť.
Kúpiť si produkt fabriky, kde zamestnanec pracuje, za nižšie ceny, samozrejme, v závislosti od odpracovaných rokov, je ďalším benefitom. V Kii Slovakia si môže pracovník po šiestich rokoch „zľaviť“ auto až o dvadsať percent z maloobchodnej ceny.
PSA v Trnave ide ešte ďalej. Nielenže zamestnanci môžu vyskúšať nové modely Peugeotu a Citroënu skôr, ako prídu na trh, ale firma im rieši aj najpálčivejšiu otázku – bývanie. PCA postavil v neďalekých obciach Zavar a Biely Kostol vlastné byty, do ktorých sa nový zamestnanec môže nasťahovať ihneď.
Po polroku sa môže uchádzať o kúpu bytu, pričom cena je pre neho nižšia ako trhová. Navyše mu firma prispeje každý mesiac určitou sumou na splátku hypotéky. Ak by náhodou zamestnanec odišiel z firmy, musel by sa zriecť iba príspevku.
Hrdosť alebo peniaze
Dalo by sa zovšeobecniť, že čím jednoduchšia profesia a jednoduchší ľudia, tým menej je potrebných nefinančných benefitov. Darko Karlovský, majiteľ Kovostrojov v Medzilaborciach a Dobšinej, dáva šikovným zváračom až 35-tisíc korunové platy, a to najmä preto, aby si ich udržal.
Aby neodišli zvárať do zahraničia. Na iné benefity takéto profesie príliš nereagujú. Ľuďom v káblikárskych firmách podľa informácií, ktoré má TREND, stačia zase peniaze na ruku.
Ak však pracovné podmienky nespĺňajú štandard, zamestnanci sa ozvú, ako napríklad v Kromberg & Schubert, kde sa štrajkovalo. Takíto ľudia iba čakajú na lepšiu ponuku.
Aj keď podľa divízneho manažéra Ruukki Saku Sipolu, pod ktoré patrí aj slovenský Steel-mont v Holíči, Slováci sú lojálnejší ako napríklad Rumuni, ktorí menia zamestnávateľa len pre pár euro navyše. S. Sipola zdôrazňuje, že vo Fínsku drží ľudí vo fabrike aj to, že sú na firmu hrdí.
Také niečo sa snažia vštepovať ľuďom aj na Slovensku, v Avexe v Oravskej Lesnej ľudom vysvetľujú, kde končia výtvory ich práce. Aby si uvedomili, že hocijaký televízor funguje aj vďaka nim. Aj keď prispeli iba malou súčiastkou alebo elektrickým obvodom.
Mladí pracovníci v bratislavskom K-1 Attack Engineeringu sa zasa môžu hocikomu popýšiť, že ich meno je vykované pod kapotou slovenského športiaka Attack. Superrýchly roadster s nadčasovým dizajnom je určite snom každého malého chlapca. Zamestnanci si svoj sen plnia tým, že ho stavajú.
Ilustračné foto – Profimedia.cz