Zákon o dani z príjmov umožňuje, aby daňovník nemusel preukazovať a dokladovať daňové výdavky, ktoré musel vynaložiť za účelom dosahovania svojho príjmu zo živnosti. Ak je to pre neho výhodnejšie, môže si uplatniť výdavky vo výške 40 % z úhrnu príjmov, najviac však do výšky 5 040 euro ročne. Úhrn príjmov môže byť len z § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov. V prípade, ak by daňovník dosahoval príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti zároveň , má povinnosť rovnakého spôsobu  uplatnenia výdavkov.

Vo vašom prípade, vzhľadom na to, že ste začala podnikať počas roka, platí pravidlo alikvotného uplatňovania paušálnych výdavkoch (započítava sa aj mesiac začatia a ukončenia, maximálna suma môže byť len 420 euro/mesiac).

Máte nárok na uplatnenie týchto výdavkoch počnúc mesiacom, kedy ste získala povolenie alebo oprávnenie na podnikanie, teda už za mesiac február 2013. Pre vás by platil maximálny limit vo výške 4 620 euro (420 euro x 11 mesiacov).

Príklad: Ak za dobu podnikania od februára do decembra 2013 daňovník dosiahol príjem 7 000 eur, je výpočet max. paušálnych  mesačných výdavkov nasledovný:

7 000 : 11 = 636 euro mesačný príjem, z toho sú mesačné paušálne výdavky 254, 54 eur (40 %  zo sumy 636 eur).

Za zdaňovacie obdobie roku 2013 je:

- príjem 7 000
- paušálne výdavky 2 800 (254,54 x 11)
- alebo  7 000 x 40 %.

Daňovník si okrem toho môže uplatniť aj poistné a príspevky do sociálnej poisťovne, pokiaľ ich platil dobrovoľne v prvom roku podnikania a tiež povinné príspevky do zdravotnej poisťovne.

Výpočet  základu dane  =  príjem 7000 - výdavky (2 800 + preukázateľné výdavky na poistné a príspevky do poisťovní).

Do daňového priznania typu B v oddieli VI – výpočet základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti, prenájmu a z použitia diela a umeleckého výkonu (§ 6), str. 3, do tabuľky č. 1,  r. 2 uvediete vaše príjmy a výdavky.

Pod touto tabuľkou, v textovej časti zapíšete krížik – že uplatňujete paušálne výdavky podľa ods. 1a 2 zákona.

Do nasledujúceho riadku vypíšete celú  výšku zaplateného poistného a  príspevkov do poisťovní. Podrobné údaje k tomuto tiež  zapíšete aj do prílohy 1 – daňového priznania str. 12  , kde sú údaje na účely sociálneho a zdravotného poistenia.

V tabuľke č. 1 b , str. 3 vyplníte údaje o evidencii zásob (ak máte nespotrebovaný materiál a tovar) a pohľadávok (vyčíslenú sumu nezaplatených vystavených faktúr) k 31.12. 2013.

Potom vypisujete ďalej príslušné riadky smerujúce k výpočtu daňovej povinnosti a sumy na jej úhradu.

K daňovému priznaniu vy nič nedokladáte. Žiadne výpisy z bankového účtu, ani živnostenský list. Požadovanú  evidenciu príjmov v časovom slede, zásob a pohľadávok budete dokladovať na daňový úrad až keď vás správca dane vyzve listom, že začína u vás vykonávať daňovú kontrolu.  

Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže jej informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.