V dnešnej digitálnej dobe je príliš jednoduché porovnávať svoju finančnú situáciu so životom iných, najmä tých, ktorí aktívne vystupujú na sociálnych sieťach. Hoci je prirodzené porovnávať sa s ostatnými, tento jav môže skresliť vnímanie vlastného finančného zdravia a často vedie k pocitom nedostatočnosti.

Ekonómovia a výskumníci upozorňujú, že sociálne médiá zosilňujú tieto porovnávania, čo mnohým sťažuje objektívne hodnotenie svojej finančnej situácie. Aj napriek pozitívnym ekonomickým ukazovateľom a rozšíreným možnostiam uplatniť schopnosti v praxi, sa mnohí cítia skľúčení. Tento rozpor vzniká kombináciou reálnych finančných výziev, ako sú rastúce nájomné a zvyšujúce sa náklady na život, a nerealistickým zobrazovaním bohatstva a úspechu na sociálnych sieťach, kde príspevky priateľov, známych či vzdialenej rodiny môžu vytvárať skreslený obraz.

Nedávny prieskum spoločnosti Edelman Financial Engines odhalil, že približne 25 percent respondentov sa cíti menej spokojne so svojou finančnou situáciou v dôsledku vplyvu sociálnych médií. Navyše, tretina respondentov priznala, že kvôli tlaku, aby „držali krok“ so životným štýlom prezentovaným online, vynakladajú nadmerné výdavky.

Sociálne médiá predovšetkým prezentujú najlepšie momenty zo života ľudí, pričom ignorujú „zápasy a obete“ stojace za nimi. Mladí ľudia by mali rozumieť tomu, že to, čo vidia online, neposkytuje kompletný obraz. Napríklad luxusná dovolenka priateľa na Facebooku môže byť financovaná dlhom na kreditnej karte – „detail,“ ktorý nikto nezdieľa. Je preto kľúčové pamätať na to, že príspevky na sociálnych sieťach sú často zavádzajúce.

Pasca porovnávania

Kristie a Jeff Gleinigovci, rodičia dvoch vysokoškolákov, spochybňovali svoje finančné rozhodnutia, keď videli príspevky priateľov z extravagantných dovoleniek a nákupov v luxusných butikoch. Kristie, majiteľka podniku v Portlande, sa preto rozhodla zrušiť účet na sociálnych sieťach. „Sociálne médiá vám poskytujú úzky pohľad,“ poznamenala. „Musíte aktívne prevziať zodpovednosť za seba a rodinu a pozerať sa za hranice toho, čo je online“.

Isabel Barrowová, riaditeľka finančného plánovania v Edelman Financial Engines, upozorňuje, že trávenie väčšieho množstva času na sociálnych sieťach často súvisí s nadmerným míňaním. „Nie vždy je to vedomé rozhodnutie,“ vysvetľuje. „Žiarlivosť nás môže viesť k nákupom, o ktorých vieme, že si ich nemôžeme dovoliť“.

Uvedomenie si reality

Nina O'Nealová, investičná poradkyňa, spomína na priateľku, ktorá sa cítila ohromená „dokonalým“ životom zobrazovaným na Instagrame. „Človek sa môže zo dňa na deň začať cítiť ako chudák,“ hovorí a zdôrazňuje, ako tieto záblesky dokonalosti môžu skresliť vnímanie seba samého.

Výskumy naznačujú, že šťastie úzko súvisí s tým, ako človek vníma finančnú situáciu v porovnaní s ostatnými. Ak verí, že sa mu darí lepšie, cíti spokojnosť. Ak má pocit, že zaostáva, často nasleduje hanba a snaha o rýchle riešenie, ktoré môže viesť k zbytočnému zadlženiu.

Stephanie a Trevor Bernhardtovci, mladí podnikatelia, ktorí prevádzkujú dve predajne mrazeného jogurtu neďaleko Indianapolisu, sa snažia ignorovať sociálne médiá, keď hodnotia svoje finančné zdravie. „Väčšina ľudí hodnotí ekonomiku na základe toho, čo vidí na sociálnych sieťach,“ poznamenáva Trevor Bernhardt. „Ale to nie je presný odraz reality“.

Namiesto toho, aby nechali sociálne médiá ovplyvňovať svoje finančné rozhodnutia, pristupujú k osobným financiám ako k podnikaniu. Svoje financie analyzujú cez optiku ziskov a strát, aktívne spolupracujú s miestnou obchodnou komorou a porovnávajú svoje ciele so širším ekonomickým prostredím komunity. „Mám tendenciu byť pesimistická, ale keď sme videli príležitosti na miestnej úrovni, to mi dodalo nádej,“ priznáva Stephanie Bernhardtová.

Keď sa mileniáli vydávajú na vlastnú finančnú cestu, mali by mať na pamäti, že sociálne médiá často predstavujú skreslený obraz reality. Namiesto porovnávania úspechu s ostatnými by sa mali sústrediť na vlastné ciele a dosiahnuteľné kroky, ako napríklad sporenie na bývanie, splatenie dlhov alebo pravidelné investovanie na vytvorenie finančnej rezervy. Tento personalizovaný prístup im umožní oslavovať pokroky bez rozptyľovania sa životom a majetkovou situáciou iných.

Berlin,,Germany,6/23/2016,Former,Uruguayan,President,José,“pepe”,Mujica,Gives
Neprehliadnite

José Mujica: Ľudia sú nenásytní kupujúci. S „náboženstvom“ úveru sme tak trochu v háji