Tankovať lacno, výhodne a bez obmedzení. Takúto politiku razí maďarský premiér Viktor Orban už od novembra minulého roka, kedy zaviedol zastropovanie cien palív. Navyše, výnimiek je čoraz viac a lacného benzínu i nafty čoraz menej.

Regulované ceny základných druhov pohonných látok v Maďarsku sú od 30. júla platné už iba pre súkromné vozidlá s maďarským evidenčným číslom, pre poľnohospodárske stroje a taxíky, uviedol pre server hirado.hu, vedúci kancelárie predsedu vlády Gergely Gulyás.

Zdôvodnil to odstávkou rafinérie Danube, ktorá sa začala 1. augusta 2022. Tá sa nachádza v obci Százhalombatta neďaleko Budapešti juhozápadným smerom a zaisťuje 100 percent maďarských palivových potrieb. Rafinéria predstavuje hlavnú rafinačnú kapacitu spoločnosti MOL v krajine.

Ďalšie limity? Kvôli navýšeniu dovozu palív

Orbánova vláda dala vraj tiež na odporúčanie ropných a plynárenských spoločností. Tie pritom upozorňujú na problém už mesiace, k ďalším opatreniam štátu prichádza však až teraz.

„Je dôležité poznamenať, že vláda môže zachovať cenový strop pri pohonných hmotách na 480 forintoch (1,30 eura) za liter pre maloobchodných spotrebiteľov,“ povedal G. Gulyás. Cenový strop bude zatiaľ platiť do októbra 2022, ale je možné, že sa predĺži.

Na snímke predseda vlády SR Eduard Heger 22. júla 2022. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Nízke odvody pre málo zarábajúcich? Omyl, Hegerova vláda si strieľa do kolena, Česko cieli inde

Prečo vlastne vláda postupne zužuje okruh vozidiel, ktoré môžu tankovať za výhodnejšiu cenu? Zrejme to má viesť k navýšeniu dovozu palív do krajiny, zamýšľa sa ekonóm Trinity Bank Lukáš Kovanda. Zamedzila už prístup k cenovo zvýhodneným pohonným hmotám cudzincom. Za to ju od tohto mesiaca vyšetruje Európska komisia.

„Po novom môžu za zastropované ceny tankovať už len súkromné autá, taxi či poľnohospodárske stroje typu traktorov. Navyše je možné tankovať za zastropovanú cenu už dlhšie, ale len obmedzené množstvo –  50 litrov denne. Podnikové vozidlá však už musia tak či tak tankovať za trhovú, nezastropovanú cenu, rovnako ako naďalej cudzinci,“ dodáva L. Kovanda.

Maďarsko teraz bude podľa televízie TA3 musieť spotrebu palív pokryť čiastočne dovozom, čiastočne uvoľnením štvrtiny strategických rezerv pohonných hmôt, aby zaistilo optimálne zásobovanie krajiny. Odborníci odhadujú, že už v auguste sa zrejme na maďarskom trhu prejaví nedostatok palív, a preto by mali motoristi začať výraznejšie šetriť.

Prax však podľa spravodajstva RTVS ukazuje iné. Maďarskí vodiči tankujú, ako keby sa nič nedialo. Dať zhruba 1,30 eura za liter sa im zdá byť výhodné v porovnaní s okolitými štátmi. Keby štát strop cien zrušil, zistili by, že benzín nestojí 480 forintov, ale až 680 forintov, čiže okamžite by začali obmedzovať spotrebu.

Problém s cenovými stropmi majú aj zahraniční dodávatelia, ktorým sa jednoducho neoplatí vyvážať do Maďarska pohonné látky. To sa má teraz zmeniť.

Shell zatvorilo päť čerpacích staníc

Najmä malé maďarské čerpacie stanice mali už od začiatku so zastropovaním cien problém. Výkupná cena nafty a benzínu sa zvýšila natoľko, že pre vládou zastropované ceny sú dlhodobo v strate. Motoristov však prekvapila ďalšia správa.

Spoločnosť Shell od 28. júla zatvorila päť čerpacích staníc pre obmedzené množstvo benzínu a motorovej nafty. Situáciu v Maďarsku vnímame ako zjavný príklad toho, ako zastropovanie cien môže ovplyvniť vývoj na trhu a dostupnosť produktu, potvrdila pre TREND Jana Voštinárová, manažérka korporátnej komunikácie Shell.

Podobne riziká na maďarskom trhu vníma aj Zuzana Oprchalová, výkonná riaditeľka Slovenskej asociácie palivového priemyslu a obchodu (SAPPO).

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa