Odpoveď neupravuje Obchodný zákonník, ale zákon č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, ktorým sa zrušil zákon č. 108/2000 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji. Ustanovenia § 7 ods. 6 citovaného zákona vypočítavajú, v ktorých konkrétnych prípadoch spotrebiteľ nemôže od zmluvy odstúpiť.
Kedy sa nedá odstúpiť
Spotrebiteľ nemôže odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služby, ak sa jej poskytovanie začalo s výslovným súhlasom spotrebiteľa a spotrebiteľ vyhlásil, že bol riadne poučený o tom, že vyjadrením súhlasu stráca právo na odstúpenie od zmluvy po úplnom poskytnutí služby, a ak došlo k úplnému poskytnutiu služby.
Spotrebiteľ ďalej nemôže od zmluvy odstúpiť pri predaji tovaru alebo poskytnutí služby, ktorých cena závisí od pohybu cien na finančnom trhu, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť a ku ktorému môže dôjsť počas plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy, predaji tovaru zhotoveného podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa, tovaru vyrobeného na mieru alebo tovaru určeného osobitne pre jedného spotrebiteľa, predaji tovaru, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu akosti alebo skaze, predaji tovaru uzavretého v ochrannom obale, ktorý nie je vhodné vrátiť z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov a ktorého ochranný obal bol po dodaní porušený, predaji tovaru, ktorý môže byť vzhľadom na svoju povahu po dodaní neoddeliteľne zmiešaný s iným tovarom, predaji alkoholických nápojov, ktorých cena bola dohodnutá v čase uzavretia zmluvy, pričom ich dodanie je možné uskutočniť najskôr po 30 dňoch a ich cena závisí od pohybu cien na trhu, ktoré predávajúci nemôže ovplyvniť, vykonanie naliehavých opráv alebo údržby, o ktoré spotrebiteľ výslovne požiadal predávajúceho.
Zákonodarca vypočítava celkom 12 prípadov, kedy spotrebiteľ nemôže odstúpiť od zmluvy. Ide o taxatívny negatívny výpočet. Domnievame sa, že vami uvedený prípad nemožno zahrnúť pod tento taxatívny výpočet a spotrebiteľ môže od uzavretej zmluvy v zákonnej lehote odstúpiť.
Bez udania dôvodu
Ak predávajúci včas a riadne poskytol spotrebiteľovi informácie o práve odstúpiť od zmluvy podľa ustanovenia § 3 ods. 1 písm. h) zákona o ochrane spotrebiteľa, je spotrebiteľ oprávnený aj bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy. Zákonodarca na odstúpenie od zmluvy stanovuje maximálnu 14-dňovú lehotu.
Zaujímavosťou je, že spotrebiteľ nemusí odstúpenie od zmluvy žiadnym spôsobom zdôvodňovať. Odstúpenie od zmluvy je jednostranný právny úkon. Znamená to, že súhlas predávajúceho s odstúpením spotrebiteľa od zmluvy nie je potrebný.
Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.