Od pondelka sú na celom území Slovenska zatvorené materské, základné a stredné školy. Preventívne obmedzenie sa týka aj slovenských univerzít a voľnočasových zariadení. Desiatky tisíc rodičov tak museli zostať doma s deťmi.

Na pokrytie výpadku príjmu v takýchto situáciách slúži dávka ošetrovné, ktorá patrí pod nemocenské poistenie. Poberá sa maximálne desať dní aj na zdravé dieťa mladšie ako desať rokov veku, ak sa v dôsledku napríklad chrípkových prázdnin zatvorí škola či škôlka.

Takzvanú „óčéerku“ si uplatňuje vždy len jeden z rodičov bez ohľadu na to, koľko má rodina detí.

Žiadosť treba poslať ešte raz

Sociálna poisťovňa vzhľadom na rozhodnutie krízového štábu zatvoriť na dva týždne všetky školy na území Slovenska rozhodla, že sa ošetrovné bude vyplácať o štyri dni dlhšie ako je stanovené maximum, čiže celých 14 dní.

Ešte pred uplynutím tejto lehoty bude Sociálna poisťovňa informovať rodičov o ďalšom postupe, ak školy ostanú aj naďalej zatvorené. Ich zatvorenie si bude poisťovňa overovať na webových stránkach zriaďovateľa.

Keďže sú však všetky školy oficiálne zatvorené iba od pondelka, rodičia, ktorí sú s deťmi doma už od minulého týždňa a žiadali o ošetrovné, musia žiadosť poslať ešte raz. Niektoré školy boli totiž zatvorené už dlhšie najmä v Bratislavskom kraji.

Nápor na webové stránky

Už v pondelok bolo kvôli veľkému náporu ľudí problematické dostať sa na webové stránky poisťovne. Podľa slov jej šéfa Ľubomíra Vážneho momentálne evidujú zhruba 300-tisíc žiadostí o ošetrovné.

Kvôli vyššiemu náporu preto Sociálna poisťovňa upozorňuje, aby sa rodičia so žiadosťou neponáhľali, o dávku môžu požiadať aj o pár týždňov neskôr. Na ošetrovné totiž platí obdobie nároku až tri roky dozadu.

„Pobočky Sociálnej poisťovne zaznamenávajú veľký nápor žiadostí, preto je ich prioritou spracovanie a je vhodné rozložiť ich príjem na dlhšie časové obdobie,“ upozorňuje Sociálna poisťovňa. Rodičia by mali tiež vedieť, že sa prijatie elektronickej žiadosti nebude obratom potvrdzovať.

Ako požiadať o OČR

Rodičia detí do 10 rokov veku:

  • ošetrovné vybavia len so Sociálnou poisťovňou
  • musia kontaktovať pobočku Sociálnej poisťovne telefonicky alebo cez email
  • v prípade zamestnancov platia kontakty na pobočku, ktorá je príslušná sídlu zamestnávateľa
  • živnostníci, iné samostatne zárobkovo činné osoby a dobrovoľní poistenci musia kontaktovať pobočku podľa svojho trvalého pobytu
  • na webovej stránke Sociálnej poisťovne budú mať žiadatelia k dispozícii formulár, ktorý treba vyplniť a poslať na emailový kontakt príslušnej pobočky
  • pri telefonickom kontakte bude zamestnanec poisťovne spisovať ústnu žiadosť
  • Sociálna poisťovňa však odporúča len emailový kontakt, pretože telefonické linky sú preťažené

Rodičia detí nad 10 rokov veku:

  • rodičia musia najprv telefonicky kontaktovať pediatra a riadiť sa jeho pokynmi
  • lekár potom bude vyhodnocovať, či je potrebné celodenné ošetrovanie dieťaťa aj napriek tomu, že sa u neho choroba neprejavila, ale školské zariadenie je zatvorené
  • ak lekár uzná, že vzhľadom na mentálne a fyzické schopnosti dieťaťa musí byť s ním rodič doma, oznámi to Sociálnej poisťovni
  • rodič nemusí nikde chodiť ani nič posielať Sociálnej poisťovni

Rodičia detí, ktoré navštevujú školské zariadenia v zahraničí:

  • vzťahujú sa na nich rovnaké podmienky, ako na rodičov detí, ktoré navštevujú školu na Slovensku
  • rodičia musia ku žiadosti priložiť aj potvrdenie riaditeľa škôlky či školy, ktoré by malo obsahovať dôvody uzatvorenia školského zariadenia a na aké obdobie bude zatvorené
  • z potvrdenia musí byť tiež zrejmé, že dieťa danú škôlku navštevuje

Rodičia, ktorí boli doma s deťmi aj v predchádzajúcich týždňoch a žiadosť si ešte nepodali, musia do formuláru vyplniť aj všetky obdobia, kedy boli s dieťaťom doma. Ani v jednom prípade by teda nemali navštevovať lekára ani pobočky Sociálnej poisťovne osobne.

Zároveň treba žiadosť posielať na špeciálne vytvorený emailový kontakt, ktorý poisťovňa vytvorila v súvislosti s koronavírusom a v rámci jednotlivých okresov. Okrem emailovej komunikácie môžu žiadatelia posielať formulár poštou alebo môžu hodiť vyplnenú žiadosť do schránky, ktorá je pri vstupe do každej budovy pobočky Sociálnej poisťovne.

Pre zamestnancov tiež platí, že musia prechod na „óčeerku“ oznámiť aj svojmu zamestnávateľovi.

Špeciálne e-mailové kontakty

Bratislavský kraj:

Banskobystrický kraj:

Prešovský kraj:

Košický kraj:

Žilinský kraj:

Trnavský kraj:

Trenčiansky kraj:

Nitriansky kraj: