Obzvlášť veľké problémy majú spoločnosti elektrotechnického a technického zamerania, kde ideálny zamestnanec predstavuje skĺbenie rozsiahlych špecifických znalostí, zručností a v prípade pozície, kde dochádza k medziľudskému kontaktu, aj primerané komunikačné schopnosti. Ukážkovým príkladom je odborný predajca, respektíve asistent predaja.
Technické bláboly
Nedávno postihli japonského predajcu Sony ťažkosti, keď zistil, že nemá akých ľudí dosadiť do svojich predajní. Niežeby sa do spoločnosti, ktorá predáva elektroniku, nehlásili žiadni uchádzači, ale nehlásili sa tí správni. V súčasnosti sa počet obchodov Sony vyšplhal na 130 po celom svete.
Do pozície asistent predaja nemôže spoločnosť nájsť tých správnych ľudí, ktorí by dokázali jednoducho a zároveň presvedčivo poradiť zákazníkom bez zbytočne komplikovaných technologických poučiek, ktorým v určitých momentoch nerozumejú ani sami predajcovia.
Ideálny predajca by podľa nich nemal disponovať len láskou k technike, ale aj zodpovedajúcimi technickými zručnosťami a schopnosťou zrozumiteľne podať tieto informácie zákazníkovi ako laikovi. Japonská firma tak v poslednom roku vyhadzuje stovky kandidátov, ktorí nespĺňajú kritériá.
„Bola tam kopa technologického blábolenia, ktorému naši zákazníci nerozumeli,“ hovorí manažérka Michaela Ionová, ktorá hodnotila skúsenosti z predajní Sony.
Preto sa spoločnosť rozhodla vytvoriť si na tieto účely indexový pomocný program, ktorý by mal predvídať úspešné uplatnenie potenciálneho zamestnanca, píše spravodajský server BBC. Prísnejšiu stratégiu prijímania nových zamestnancov si M. Ionová pochvaľuje.
Cez sito prejdú tisícky
Hoci to na Slovensku nie je také tragické, problém nájsť vhodných kandidátov majú aj spoločnosti pôsobiace u nás. „Áno, v určitých regiónoch a v Bratislavskom kraji máme problém získať vhodných kandidátov na pracovnú pozíciu poradca pre predaj,“ hovorí pre TREND.sk manažérka ľudských zdrojov spoločnosti Nay Miriam Gatci.
Ročne sa do spoločnosti Nay prihlási viac ako 5,5-tisíca uchádzačov, pričom cez osobnostné testy, testy technických zručností a pohovory prejde približne 440 kandidátov vrátane brigádnikov, vysvetľuje M. Gatci.
Hlavný problém, ktorý prekračuje hranice Slovenska, vidia spoločnosti aj vo vysokých školách. Študenti sú podľa nich leniví navštevovať školy technického a vedeckého zamerania a uprednostňujú humanitné odbory. Pritom dopyt po absolventoch technických škôl ja viac než veľký, píše bbc.co.uk.
Zamestnávatelia v snahe vyplniť medzery v chýbajúcich radoch neváhajú pristupovať aj k netradičným nápadom. Jedným z nich je napríklad „pracovný tábor“, ktorý organizuje bostonská spoločnosť Kaplan. Tá pravidelne spúšťa dvanásť týždňov trvajúce kempy, v ktorých pripravuje a vyučuje budúcich zamestnancov v zručnostiach, ktoré im chýbajú.
V nich majú možnosť sa zamestnávatelia zoznámiť s uchádzačmi a s ich vlastnosťami ešte pred prijatím do práce, čo z hľadiska personálneho manažmentu predstavuje užitočnú skúsenosť. Takéto tréningy organizuje spoločnosť Kaplan vo viac ako 30 krajinách.
Hľadanie v netradičných lokalitách je ďalším spôsobom, ako získať nevyužitý potenciál. Veľké nadnárodné spoločnosti, zväčša so sídlom v USA, často rozmiestňujú do rôznych kútov sveta predsunuté pobočky, aby tak zvýšili svoje šance na získanie talentovaných zamestnancov a zároveň pokryli aj infolinku pre zahraničných klientov v ich rodnom jazyku. Strategické miesta tvoria najmä Čína a krajiny Stredného východu, uvádza na svojich stránkach BBC.
Prihliadnuc aj na iné profesie, odpoveďou by mohlo byť aj aktívne zapájanie odborných zamestnancov firiem do výučby žiakov na stredných a vysokých školách. Učitelia s mnohoročnou praxou vedia pripraviť budúcich absolventov na príchod do pracovného režimu kvalitnejšie ako pedagógovia s čisto teoretickými znalosťami, často bez reálnych skúseností. Táto metóda by však vyžadovala veľmi úzku, a najmä ochotnú spoluprácu škôl a firiem.