Občiansky preukaz a trpezlivosť. To sú dve veci, ktorými sa musí vyzbrojiť záujemca o nový účet v ktorejkoľvek banke. Čo čaká potenciálneho klienta v jednotlivých bankových domoch ďalej, sa TREND rozhodol preskúmať na vlastnej koži a založil si účty tak v kamenných, ako aj v internetových bankách.

Nasledujúce dva mesiace prinesie každý pondelok v novom bankovom seriáli prehľad nielen o tom, čo záujemcu stretne pri zakladaní účtu, ale i aké podmienky si banky dávajú, čo všetko sa mu popri bežnom bankovom balíku snažia predať, ako rýchlo pochopiť a správne používať internet banking, či čo v pobočke čaká odchádzajúceho klienta.

Ako začať

Čas, ktorý človek strávi v kamennej banke - odhliadnuc od prípadného čakania v prípade preplnenej pobočky - sa hýbe od zhruba štvrťhodiny až dvadsiatich minút po viac ako hodinu. Niekedy môže predĺžiť prvú návštevu v novej banke príliš aktívny pracovník, inokedy nováčik, ktorý zjavne doteraz neotváral účet často. V priemere sa zamestnancom banky darilo založiť nové konto zhruba v priebehu pol hodiny. V dvoch prípadoch poslali záujemcu o účet "pomotať sa" po obchodoch v nákupnom centre, kým zamestnanec všetko nachystá.

Bankári zväčša otváranie účtu riešili výlučne cez počítač. V jednej si ale pracovník vzal na pomoc veľký zošit, ktorý určil číslo konta a poctivo do neho zapisoval. V inej banke zamestnankyňa na vytlačený formulár ručne podopisovala potrebné údaje, dvojmo.

Nový klient môže na pobočkách naraziť na rôzne typy pracovníkov - od zvedavého, ktorý sa vypytuje toľko, kým mu človek neprezradí, z ktorej banky prichádza, ani potom ale otázky neutíchajú, cez ukeceného zamestnanca rozprávajúceho zážitky z bývalej roboty až po tichý typ ťukajúci si do počítača a podstrkujúci papiere na podpis. TRENDU v jednej banke popri všetkej papierovačke zabudli požiadať o platobnú kartu či potrebný prvý vklad na sporiaci účet.

Koho nebaví obzerať si pobočku, iných klientov či letáky položené nablízku, nech si na skrátenie času vezme noviny, knižku alebo mobilný telefón. Treba počítať aj s tým, že vo väčšine prípadov si človek nahadzovanie údajov do počítača, odpovedanie na otázky či podpisovanie často nemalej kopy papierov odstojí. Ak sa potom záujemca o novú banku nenechá odradiť ani sťažujúcimi sa klientami, ktorí prišli do banky v rovnakom čase riešiť problémy s príliš vysokými poplatkami (ktoré zdvíhali spoplatnené SMS o transakciách) či nefungujúcim internetbankingom, nakoniec sa dopracuje k účtu.

Iná je situácia pri internetových bankách. Údaje potrebné do zmluvy si človek za krátku chvíľu naťuká do počítača sám. Následne ale musí niekoľko dní počkať, kým mu zmluvu na podpis prinesie kuriér. V prípade nováčika na trhu banky od Axy čaká na finančného sprostredkovateľa.

Zamestnanci na pobočkách vedia potenciálnemu novému klientovi poradiť najvhodnejší balík, vysvetliť jeho obsah či možnosti zľavy z mesačného poplatku. Pri podpisovaní dokumentov nechali čas na ich prečítanie a vypichli základné údaje - napríklad o limitoch na karte či elektronickom bankovníctve. Pri internetovej banke je predpoklad, že záujemca o konto si informácie zistil sám.

Kto rozhoduje

V jednej banke TREND zaskočila požiadavka, aby si pri podpise zmluvy vybral a do vyčleneného miesta priamo vpísal, či chce prípadné spory s bankou riešiť pred klasickým súdom alebo rozhodcovským súdom Slovenskej bankovej asociácie. Pracovník pritom navádzal skôr na odmietnutie tejto doložky. S vysvetlením, že medzi rozhodcami bývajú bankoví pracovníci.

Väčšina bánk, vrátane internetových, má rozhodcovskú doložku priamo v zmluve. Výnimkou je Slovenská sporiteľňa, VÚB a Poštová banka, ktoré ju spomínajú v obchodných podmienkach.

Výhodou rozhodcovského súdu tak pre banku ako aj jej klienta v prípade sporu môže byť jeho rýchlosť v porovnaní s bežnými súdmi. Zákazníkovi, ktorý sa cíti poškodený, ale nemusí voňať, že o jeho výčitkách banke rozhodujú iní bankári.

Zamestnanci na doložku ale zvlášť neupozorňujú a klient podpisuje, že s ňou súhlasí, respektíve prípadný nesúhlas musí nahlásiť do 30 dní od podpisu zmluvy. Oficiálne, na otázku TRENDU, všetky banky tvrdili, že klientovi dávajú na výber.

Rozhodnutie, v ktorej banke si otvoriť účet, na informovaní o doložke či čase strávenom na pobočke, nestojí. Človek by si mal vybrať konto podľa toho, aké služby využíva a koľko je ochotný za ne zaplatiť. Zavážiť tiež môže blízkosť pobočky či bankomatu pri práci alebo bydlisku, alebo i dobré skúsenosti známych s internet bankingom.

  • Čo obsahujú a koľko stoja najobľúbenejšie bankové balíky si pozrite v tabuľke

Internetové banky ponúkajú účet zadarmo. Bez mesačných poplatkov alebo aspoň lacnejšie ako je sadzobníková cena sa dá získať balík aj vo väčšine kamenných bánk po splnení stanovených podmienok. Prvý mesiac založenia nového konta poplatok odpúšťa zatiaľ len ČSOB, Tatra banka a VÚB. Viaceré banky zavedenie úvodnej zľavy v budúcnosti nevylučujú.

Aké sú vaše skúsenosti so zakladaním nového účtu? Podeľte sa o ne v diskusii.

Nabudúce: Kontokorent – kde, aký a za koľko

Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch