Kreatívne (logo rubriky)
Kreatívne (logo rubriky)

Sedem miliónov eur pre galériu Danubiana a dvadsaťpäťtisíc za novú webstránku Slovenskej národnej galérie. To sú dve cifry, ktoré v posledných týždňoch rezonovali v médiách a v diskusných fórach na internete. Financovanie kultúry nepatrí medzi horúce spoločenské témy, no diskutabilná výška oboch súm ukázala, že hospodárenie štátu sa oplatí sledovať aj v tejto oblasti.

Osvietenejší občan si dokonca mohol položiť otázku, či sa cíti byť dostatočne informovaný o toku peňazí v tomto nenápadnom rezorte. Teda napríklad či sú k dispozícii nástroje na náhľad do rozpočtu ministerstva kultúry. Alebo či sa dá jednoducho zistiť, ako je kultúrny badžet štruktúrovaný, ako a komu sa prideľujú financie, ako funguje grantový systém, ktorá inštitúcia koľko spotrebuje či ako rezort hospodári v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi.

Ak na viac než jednu z týchto otázok je odpoveď záporná, tak napriek snahe o transparentnosť odchádzajúcej vlády nie je všetko v poriadku.

V tejto situácii prichádzajú aktívne riešenia zo zdanlivo neočakávanej strany. Od dizajnérov. Konkrétne od združenia Open Design Studio, ktoré v spolupráci so zahraničnými partnermi už viac než rok brázdi štátne a komunálne finančné databázy. Vydolované dáta dizajnéri následne formujú do vizualizácií a infografík, ktoré pomáhajú odbúravať informačné manko. Výsledky svojej práce prezentuje združenie na interaktívnom webe, v tlačenej forme i na aktuálnej výstave v bratislavskej galérii PF01.

Nový dizajn pre Svätopluka

Štátny rozpočet Českej republiky 2011 - dizajn: Ex Lovers (ČR)

Namiesto Excelu

Bežnú predstavu o dizajne stelesňuje štýlový kus nábytku či krivky karosérie auta. Čiže zvládnutá kombinácia umeleckej formy a dokonalej funkčnosti. Spojenie úžitku a estetického dojmu však nemusí mať len podobu pohodlného a pekného kresla. Dizajnérskym výkonom môže byť aj premena nudných excelovských tabuliek na opticky príťažlivý a zároveň dostatočne informatívny grafický produkt.

Presne takéto zadania rieši prúd v grafickom dizajne s názvom vizualizácia dát. Východiskom je tu fakt, že prechodom na digitálne spracovanie dát začali vznikať ľahko dostupné a spracovateľné zásobníky údajov najrozličnejšieho druhu. Skupiny hrubých čísiel sú však často príliš komplexné a neprehľadné na to, aby mohol nezainteresovaný jedinec dostatočne rýchlo získať potrebnú informáciu či vytvoriť si obraz o celkovom kontexte.

Práve v tomto bode nastupujú dizajnéri, ktorí neprehľadnej mase údajov dávajú vizuálne prístupnú a informačne hodnotnú podobu. Počíta sa tu s jednoduchou premisou, že prostredníctvom optického vnemu sa dá v jednom obraze poskytnúť rýchla informácia o komplexnom jave.

Dôkazom živej aktivity na tomto poli je napríklad webová stránka Visual Compexity, ktorá je jednou z frekventovaných destinácií tejto scény a momentálne odkazuje na takmer osemsto projektov zameraných na vizualizáciu dát. Možno tu nájsť najrozličnejšie vizualizácie z oblastí biznisu, počítačových systémov, zdravia, sociálnych sietí, dopravy, umenia či popkultúry.

Nový dizajn pre Svätopluka

Kritický dizajn

Aktivita združenia Open Design Studio ide ešte o krok ďalej. Pri ich tvorbe totiž nejde len o efektné zobrazenia dostupných dát z verejných rozpočtov. Zámer naznačuje už názov ich dlhodobého projektu Visible Data (Viditeľné dáta). Plánom je zviditeľnenie súvislostí v štátnych financiách a vytváranie informácií, ktoré neslúžia len na zábavu a optický efekt, ale aj na zlepšenie orientácie občanov v hospodárení inštitúcií a štátu.

„V projekte sledujeme dva ciele. Jeden sa koncentruje na verejné rozpočty a tu ide o priamu vizualizáciu dát. V druhej línii projektu, zameranej na lokálne kauzy, používame infografiky, ktoré rozprávajú konkrétne príbehy a prezentujú názor. Vizualizácie dát a infografiky sú zmysluplné vtedy, keď zviditeľňujú niečo, čo nevidno v tabuľke,“ vysvetľuje dizajnér a člen združenia Braňo Matis.

V otázke transparentnosti nakladania s verejnými financiami dlhodobo zohrával úlohu problém dostupnosti dát. Dnes, v dobe elektronických dátových centier a archívov, už nie je problémom dostupnosť, ale vyhľadávanie a kontext. Záujemca o informácie má do činenia s obrovským pretlakom dát a s nedostatkom nástrojov, ktoré by pomáhali sa v dátach orientovať, niečo v nich vyhľadať alebo dať ich do súvislostí, a teda správne pochopiť a vyhodnotiť.

Tu sa otvára úloha pre dizajn, ktorý neslúži len na prehľadné usporiadanie údajov, ale predovšetkým sprostredkúva náhľad a vedomosť o pôvodne neviditeľných skutočnostiach. Z kreslenia bublín a kriviek sa takto stáva spoločensky užitočné zadanie, ktoré v ideálnom prípade funguje ako prevencia pred cieleným zahmlievaním údajov, možnosťou korupcie a nekalých obchodov.

Tento druh dizajnérskej práce, ktorý prekračuje klasické mantinely fachu, nesie označenie kritický dizajn. Na tejto parkete dizajnéri opúšťajú priestor zákazkovej produktovej tvorby a vstupujú do sféry občianskeho aktivizmu. „Pri kritickom dizajne si autori sami vyberajú obsah, ktorý chcú komunikovať. V ich tvorbe stále ostáva funkčnosť a úžitkovosť, ale nejde len o estetický alebo pragmatický úžitok, ale skôr o šírenie istého vlastného názoru na spoločenské dianie,“ dopĺňa dizajnérka Katarína Lukić Balážiková.

Nový dizajn pre Svätopluka

Nový dizajn pre Svätopluka

Rozpočet mesta Košice 2010 (Ondrej Jób) a Rozpočet mesta Novi Sad 2010 (Vladan Joler) (kliknutím sa vizualizácie zväčšia)

Kultúrne dáta

Ako neprehliadnuteľný príklad tejto dizajnérskej praxe môže slúžiť dvojmetrový Svätopluk z polystyrénu, ktorý je súčasťou aktuálnej prezentácie prác projektu Visible Data. Korpus vzpínajúceho sa koňa s panovníkom je proporčne rozdelený do farebne a veľkosťou rozlíšených častí podľa toho, z akého zdroja pochádzali financie na diskutovanú sochu. Najväčšiu položku tejto trojrozmernej infografiky predstavuje suma vyše 140-tisíc eur s označením „prostriedky neznámeho pôvodu“.

Všetky realizované vizualizácie majú spoločné to, že nielen mechanicky reprodukujú nadobudnuté dáta, ale komunikujú aj z formálnej stránky. Graf českých dizajnérov Ex Lovers vytvorený z plátkov salámy jednak vizualizuje finančné položky regionálneho rozpočtu stredných Čiech, no zároveň odkazuje na „salámový“ postoj mnohých úradníkov pri riešení problémov. Viaceré infografiky reagujú na tému (ne)viditeľnosti kultúrnych badžetov v rámci rozpočtov samospráv či štátov.

Zameranie dizajnérov na monitoring toku financií práve v oblasti kultúry súvisí s ich pozíciou v tomto sektore. „My dizajnéri sme súčasťou kultúrnej sféry a pri našich projektoch sa tiež uchádzame o finančnú podporu z grantov. Máme teda náhľad do spôsobu fungovania tohto systému a vieme, kde sú jeho problémy,“ vysvetľuje K. Lukić Balážiková. „Druhá vec je, že oblasť kultúry má najnejasnejšie a najmenej transparentne spracované účtovníctvo. Keď človek zháňa údaje z rôznych oblastí, tak z kultúry je to najťažšie. Je tam najväčší zmätok,“ hovorí B. Matis.

Nový dizajn pre Svätopluka

Nový dizajn pre Svätopluka
Zdroj: mm

Regionálny rozpočet Vojvodina 2010 (Marko Brkić) a 2011 (Hristina Papadopulos, Miloš Ćosović) (Kliknutím sa vizualizácie zväčšia)

Stále nástroje

Na projekte Visible Data sa doteraz zúčastnilo vyše päťdesiat dizajnérov zo šiestich krajín, z ktorých všetky, až na Holandsko, sú z východnej Európy. Je teda možné porovnávať vývin k transparentnosti v štátoch bývalého socialistického bloku a konfrontovať situáciu s dianím na Západe.

Prostredie rozvinutých demokracií stále nie je dokonalou zárukou ideálneho toku peňazí a dostatočného informovania verejnosti. Preto existujú aj v západnej Európe projekty vizualizácie dát, ktoré sa koncentrujú na distribúciu verejných financií. Vo Veľkej Británii je to napríklad Open Knowledge Foundation, ktorá zastrešuje viacero projektov a datsetov z rôznych krajín. Obrazovo napríklad informuje Britov o tom, kam tečú prostriedky z ich daní. Podobne funguje iniciatíva Offener Haushalt v Nemecku, ktorá vizuálne mapuje hospodárenie štátu.

Cieľom vizualizačných aktivít je vytvoriť stálu elektronickú infraštruktúru, ktorá je pripravená na priebežné aktualizácie o čerstvé dáta. To je aj prípad projektu Visible Data. Jeho tvorcovia pripravili webové rozhranie, ktoré je možné napĺňať externými zdrojmi údajov. V ideálnom prípade by si čísla do grafov mohli zástupcovia štátu naliať sami.

Nový dizajn pre Svätopluka

Nový dizajn pre Svätopluka

Rozpočet mesta Katovice 2011 (Basia Pospischil) a Rozpočet mesta Novi sad 2011 (Marina Armuš) (Kliknutím sa vizualizácie zväčšia)

Foto a vizualizácie - Visibledata.info

Prečítajte si aj rozhovor s dizajnérom Marcelom Benčíkom po ukončení prvej etapy projektu Visible Data.

Tu nájdete ďalšie články z rubriky Kreatívne.