Záujemca o nový účet môže z banky vyjsť „bohatší“ o sporiaci produkt, hypotéku či poistenie pohrebných nákladov. Návštevu nováčika sa vo väčšine bankových domov snažia využiť naplno. TRENDU pri otváraní si konta ďalšie služby neskúšali predať len v dvoch z deviatich kamenných bánk, OTP Banke a UniCredit Bank.

V dvoch internetových finančných inštitúciách mBank a Zuno chodí so zmluvami kuriér, ktorý ďalšie produkty nepredáva. U najmladšieho prírastku na slovenskom bankovom trhu v Axa banke totožnosť klienta overuje sprostredkovateľ, ktorý by mohol ponúkať aj hlavnú službu v rámci skupiny – poistenie.

Najčastejšie sa zamestnanci na pobočkách snažia k novému účtu klientovi pribaliť aj sporenie. Buď v podobe sporiaceho podúčtu alebo ako pravidelné sporenie v podielových fondoch sesterskej správcovskej spoločnosti. „Najuletenejšie“ vyznela ponuka v Poštovej banke, kedy sa pracovníčka snažila presvedčiť tesne pred odchodom z pobočky o dôležitosti pohrebného poistenia. Stačí, že klient priznal, že má viac ako 30 rokov a už sa nevyhol vysvetľovaniu, že teraz stačí platiť len nízke mesačné sumy a o pohreb v budúcnosti bude mať postarané.

Letáčik o poistení pohrebných nákladov nechýbal ani v Slovenskej sporiteľni, pracovníčka ale túto službu aktívne neponúkala. K účtu navrhla otvoriť sporiaci podúčet. S tým, že zatiaľ si klient môže vybrať ľubovoľný dátum v mesiaci, ktorý by chcel posielať pravidelné platby. Upozornila, že do budúcna banka plánuje pri dodatočnom otvorení sporenia zrušiť možnosť výberu dátumu. Sporiteľ by si musel posielať peniaze na podúčet v deň, kedy si sporenie založil.

V Dexia banka sa zamestnanec ani nepýtal, či je o sporiaci účet záujem. Len skonštatoval, že ho otvorí, keďže sa zaň neplatí a klient si naň môže voľné financie odkladať, ale nemusí. Pozor si treba dať v elektronickom bankovníctve, kde sa podúčet ponúka napríklad pri zadávaní jednorazových príkazov ako prvý. Ak na ňom nie sú žiadne úspory, prevod sa nemôže zrealizovať a človek si chybu nemôže nevšimnúť. Ak by ale boli, klient musí pamätať na to, aby si vybral správne číslo bežného účtu, nie sporiaceho.

Ponuku otvorenia sporenia k vybratému balíčku dostal TREND aj vo Volksbank. Pomerne komplikovaný systém automatického presunu voľných peňazí z bežného účtu na sporiaci však skôr odradil ako presvedčil. Vo VÚB dostal TREND ponuku sporenia cez podielové fondy správcovskej spoločnosti v rámci skupiny. Hoci banka ponúka aj sporenie cez platby kartou či presun voľných peňazí na podúčet, pracovníčka túto možnosť nespomenula. Jej kolegyňa v konkurenčnej Tatra banke nezaváhala a okrem sporiaceho podúčtu vytiahla aj možnosť pravidelného odkladania si financií do fondov. S lákavou vyhliadkou výnosov prevyšujúcich aktuálne ponuky sporiacich účtov v ostatných bankách. Že minulé zhodnotenia nie sú zárukou budúcich, nespomenula. Na záver si overila, či nový klient náhodou nepotrebuje riešiť bývanie a hypotéku.

V ČSOB okrem ponúknutého sporiaceho účtu nechali nováčika vyplniť dotazník, z ktorého by banka mala vedieť, aké služby by mohol v budúcnosti potrebovať. Okrem toho sa pracovníčka snažila nalákať na cestovné poistenie k debetnej karte vydávanej k účtu.

Aké sú vaše skúsenosti so zakladaním nového účtu? Podeľte sa o ne v diskusii.

Nabudúce: Čím musia prejsť dôchodcovia či mladé matky, keď chcú nový účet.

Foto na titulke - Milan Illík