Kreatívne (logo rubriky)
Kreatívne (logo rubriky)

Prečo sa nórski dizajnéri zaoberajú svetlom? Lebo doma na severe majú tmu. Tento bonmot je zábavný asi tak z polovice, nič to ale nemení na fakte, že hra so svetlom zohráva v súčasnom nórskom dizajne výraznú úlohu. Presvedčiť sa o tom bude dať od stredy do nedele na podujatí Dizajn víkend v Bratislave. Tretí ročník akcie sa bude konať v interiéroch Pisztoryho paláca – polozabudnutej kultúrnej pamiatke, ktorá kedysi hostila aj Leninovo múzeum.

Okrem pohľadu do aktuálneho domáceho dizajnérskeho diania ponúknu organizátori aj niekoľko výletov do zahraničných štúdií. K hlavným ťahákom bude patriť výstava trojice nórskych dizajnérov, ktorá prinesie intenzívnu vzorku severskej scény. Predstaví sa etablovaný dizajnér Andreas Engesvik s jedinečným citom pre redukciu foriem a dôrazom na materiál, ktorého štýl smeruje k „mäkkému“ minimalizmu. Sekundovať mu bude kolega a úspešný zberateľ prestížnych cien Daniel Rybakken, ktorého teritórium sa nachádza na hranici medzi voľným umením a dizajnom. Veľmi citlivo a taktiež minimalisticky pracuje s ilúziou a jeho veľkou témou je svetlo. Nie svietidlo, ale tvorba svetla ako takého.

Iný dizajnérsky prístup ku svetlu predstaví Cathrine Kullbergová. V jej tvorbe ide o poetický výraz s veľkým rešpektom k potenciálu krajiny. Na medzinárodnej scéne sa zviditeľnila svojou kolekciou svietidiel s precíznym detailom prerezávanej „kresby“ na dyhe, pri ktorých sa inšpirovala lesnatou krajinou vo svojom okolí. O špecifikách severského dizajnu a vplyve folklóru na svoju tvorbu hovorí C. Kullbergová v nasledujúcom rozhovore.

Nóri to rozsvietia u Lenina

Zaužívaný je názor, že ľudia na severe sú viac a prirodzenejšie spätí s prírodou. Ako vy prežívate tento vzťah?

Nórska architektúra a obzvlášť dizajn je často popisovaný ako priamočiary, pocti­vý a neafektovaný. Konštatuje sa tu prepo­jenie na „dramatickú“ povahu našej pozdĺžnej a úzkej krajiny, ktorú formujú pohoria, fjordy a dlhé pobrežné línie. Tieto prívlastky by však mohli byť použité aj všeobecne pre celú medzinárodnú modernistickú tradí­ciu.

Čo teda charakterizuje nórsky či severský dizajn a architektúru?

Je to vášnivé použitie dreva, kame­ňa a betónu. Dôraz sa kladie na vzťah medzi stav­bou a terénom, v ktorom je umiestnená. Nórsky modernizmus býva označovaný aj ako poetický, lebo sa vyznačuje úzkym vzťahom medzi krajinou, prí­rodou a stavbou a tiež používaním prírodných materiálov, ako je kameň a drevo. Obľúbená je tiež vlna, ľan a sklo. Mo­dernizmus je prítomný aj vo for­mách a jednoduchosti výrazu. V tejto charakteristike však trochu zaznieva aj istý mýtus budovaný teoretikmi. Väčšina dnešných Nórov predsa len žije v mestách, sú inšpirovaní urbánnym životom, zriedka trávia čas v prírode a vo svojej práci sledujú svetové trendy.  

Ovplyvnila vašu tvorbu severská modernistická tradícia?

Severský dizajn má silný sklon k využitiu dreva. Osobne si vážim tento aspek­t, pretože používanie dreva v produktoch a stav­bách si vyžaduje určitú úroveň remesla a priemyselnej výroby. Hľadanie nových spôsobov využitia dreva je úžasná výzva. Moja kolekcia nórskych lesných lámp patrí do tradície škandinávskeho dizajnu, používam svetlé drevené dyhy a kožené detaily. Lampy sú aj formálne jednodu­ché. Navyše ich distribuujem cez obchody so zameraním na súčasný škandinávsky nábytkový dizajn a tiež na „klasi­ku”. Okrem toho je pre mňa dôležité, v akých kontextoch sú moje lampy prezentova­né. Často sú súčasťou typických škandi­návskych interiérov a pôsobia tam ako zjemňujúci prvok. Ale môj „lesný“ vzor je univerzálny, aj keď zobrazu­je obrysy nórskej borovice na horizonte. Kanaďania i Japonci mi hovorili, že im pripomína ich les. Hádam si tam aj Slováci nájdu ten svoj.

Nóri to rozsvietia u Lenina

C. Kullbergová - stolná lampa Nórsky les

Inšpirujú vás ľu­dové remeselné technológie a vzory?

Dnes je jasne rozoznateľným trendom, a to nie len v Nórsku či Škandinávii, že sa tvorcovia nechávajú inšpirovať tradičnými remeselnými tech­nikami, materiálmi, odkaz­mi na prírodu a folklór. Mladá generácia dizajnérov vníma históriu ako zdroj informácií a podnetov. Niekedy je to gýčové, povrchné a čisto dekoratívne, no je tu aj mnoho in­špiratívnych technických riešení so zaujímavým vizuálnym jazykom, ktorý vzniká prepojením vizuálnej tradície, materiálov a nových technológií.

Ktoré kvality – spoločenské, formálne, úžitkové či materiálne – sú pre vás v di­zajne dôležité?

Dobrý dizajn vždy obsahuje buď všetky alebo aspoň niektoré z týchto vlastností. Ďalšie kvality pridávajú veciam ľudia, ktorí produkty či na­vrhnuté priestory používajú. Napríklad pri verejnom priestore je veľmi ťažké vytvoriť nejaké architektonické riešenie a prinútiť ľudí, aby ho pou­žívali presne tak, ako bolo naplánované. Ľu­dia daný priestor buď prijmú, alebo nie. Môžu ho úplne ignorovať, opustiť, zničiť, alebo ho obsadia a transformujú podľa vlastnej predstavy. To, ako vníma­me hodnotu vecí, domov, priestorov sa časom mení aj preto, že fungujú v nad­väznosti na kultúrne a socio-ekonomické zmeny. Ak ste závislý na dizajne, ako napríklad ja, môžete si užívať detaily spojov, povrchov, farby, úžasné materiály – teda veľké hod­noty samé o sebe. Ale nakoniec sú to ľu­dia, použitie a funkčnosť, ktoré sú základom. Na druhej strane nemožno od dizajnérov očakávať, že budú schopní a ochotní plniť všetky vymyslené zada­nia. Vtedy je väčšinou výsledkom zlý dizajn. Dizajné­ri a architekti majú právo byť arogantní a svojhlaví.

Nóri to rozsvietia u Lenina

C. Kullbergová - drevené mini laterny

Nóri to rozsvietia u Lenina

C. Kullbergová - interiér Emil & Samuel Restaurant/Oslo

Nóri to rozsvietia u Lenina

A. Engesvik a D. Rybakken - Light Tray

Nóri to rozsvietia u Lenina

A. Engesvik a D. Rybakken - Colour

Foto – cathrinekullberg.com, andreasengesvik.no

Prečítajte si ďalšie články z rubriky Kreatívne.