Dôvodom je rýchly spôsob života, technológie ako nutnosť a obľuba v takzvaných „zdieľaných“ veciach. Tento trend je dôležitý najmä pre mladých ľudí – mileniálov. Ich pracovné návyky sa menia a firmy im začali prispôsobovať aj prostredie. Ukázal to prieskum spoločnosti Regus.
Generácie Y a Z, teda mileniáli, budú podľa štatistík koncom roka 2020 tvoriť polovicu pracovnej sily. Ich pracovné návyky a striktné požiadavky na zamestnávateľov sa v posledných rokoch odrazili na trendoch v pracovnom prostredí.
Firmy menia zabehnuté spôsoby a viac ako polovica zamestnancov vo firmách v súčasnosti trávi mimo kancelárie alebo prácou na diaľku minimálne 2,5 dňa v týždni. V tomto rýchlo meniacom sa pracovnom prostredí zohrávajú hlavnú úlohu komunikačné technológie.
Potvrdzuje to aj prieskum „The workplace revolution“ (Revolúcia v pracovnom prostredí) skupiny International Workplace Group, pod ktorú patrí spoločnosť Regus, medzinárodný poskytovateľ zdieľaných kancelárií.
Nonstop online
Mileniálov sa v prieskume pýtali, aké kritériá zohľadňujú pri výbere zamestnávateľa. Z odpovedí vyplýva, že si zamestnanie vyberajú podľa kvality technologického vybavenia, ktoré im firma ponúka. Chcú byť totiž online 24 hodín denne sedem dní v týždni.
A keďže tak fungujú v osobnom živote, byť neustále online im neprekáža ani v tom pracovnom. Od zamestnávateľa tiež očakávajú flexibilitu, multifunkčné zázemie, príjemné priestory, ekologické riešenia a servis „all inclusive“.
„Tento fakt nám potvrdil aj náš prieskum. Mladší zamestnanci sa odkláňajú od práce z domu i práce v dočasnom prostredí typu kaviarní. Až 77 percent opýtaných potvrdilo, že zaujímavé sú pre nich práve zdieľané kancelárie a „coworkingové“ centrá, ktoré im poskytujú bezkonkurenčné technologické vybavenie, nonstop pripojenie, štýlové priestory, ale aj plne vybavenú kuchyňu, či služby recepcie v zdieľaných a servisovaných kanceláriách,“ hovorí Karel Pelán z spoločnosti Regus.
Práca z domu je menej zaujímavá
Aj napriek tomu, že väčšina mladších ľudí v prieskume uvádza, že klasický home office, teda práca z domu, nie je pre nich atraktívna, veľa firiem tento štýl práce neustále predostiera ako benefit pre svojich zamestnancov.
No napríklad až 45 percent z tých, ktorí si ho vyskúšali, po čase zhodnotili, že pri práci z domu sa nevedia dlhodobo sústrediť, 29 percent tvrdí, že ich rušia bežné zvuky domácnosti a nie sú schopní oddeliť pracovnú a súkromnú časť dňa.
Zároveň až 22 percent sa zhoduje na tom, že majú doma slabé internetové pripojenie. Priznávajú, že je pre nich kľúčová sloboda, ale nechcú sedieť doma. Chcú sa socializovať. A to im pravidelná práca z domu neumožňuje.
„Súčasný trend v dopyte po kancelárskych priestoroch je jasný. Zamestnanci chcú flexibilitu a multifunkčnosť. Kancelárie musia mať veľmi veľa denného sveta, musia byť farebné, ekologické a čo najmenej zdraviu škodlivé. Zamestnanci chcú byť slobodní, potvrdil náš prieskum, no zároveň im nevadí byť neustále online. Rastúci dopyt po flexibilných kanceláriách sme zaznamenali aj na Slovensku. K našim trom už zabehnutým centrám tak onedlho pribudne štvrté. V septembri 2018 otvoríme v bratislavskom Polus Tower II nové priestory so zdieľanými kanceláriami,“ uzatvára K. Pelán.