Coco Chanel je povestná výrokom „sú ľudia, ktorí majú peniaze, a ľudia, ktorí sú bohatí“. Momentálne sa zdá, že obe skupiny stratili svoju vášeň pre luxus, píše finančný magazín Barron's.
Kým ekonomika stále relatívne slušne rastie a akciové indexy po prvom znížení sadzieb Federálnym rezervným systémom dosiahli nové historické maximá, luxus sa topí v stratách. ETF fondy sledujúce akcie luxusných spoločností sú v roku 2024 v mínuse.
Príkladom neúspešného druhého a tretieho kvartálu roka 2024 je postavenie ešte v marci najbohatšieho človeka, Bernarda Arnaulta. Akcie ním riadeného konglomerátu LVMH tento rok strácajú okolo 20 percent.
Bohatstvo B. Arnaulta sa scvrklo o 30 miliárd dolárov, čím stratil najviac zo všetkých 500 najbohatších ľudí sveta. Z 18 najbohatších ľudí sveta je jediný v červených číslach, dodáva Business Insider. Tieto straty znížili jeho pozíciu v rebríčku najmajetnejších ľudí na štvrtú priečku.
LVMH však nie je na tom z luxusných spoločností najhoršie. Kering, ktorý vlastní značku Gucci, stráca viac ako 40 percent, podobne ako nemecký Hugo Boss. Ešte nedávno patril Kering medzi desať najväčších spoločností francúzskeho indexu CAC 40, no dnes je v tretej desiatke. Akcie Keringu sa počas leta prepadli na sedemročné minimá.
Napriek tomu v sektore existujú spoločnosti, ktorým sa darí relatívne dobre, najmä ultraluxusnému Hermesu, ktorý je stále v zelených číslach. Dôvodom je, že Hermes sa sústredí na percento najbohatších ľudí, ktorých ekonomické problémy netrápia. Naopak, trápi ich nedostatok kabeliek Birkin.
Dva kalifornské obchody v marci zažalovali francúzsku luxusnú značku za zneužívanie dominantného postavenia na trhu, píše Bloomberg. Dôvodom je, že na ich kabelky sa čaká mesiace, a nezáleží na tom, ako bohatý klient je. Naschvál obmedzujú ponuku, aby dopyt zvyšoval ceny.
Podľa odhadov v roku 2021 spoločnosť vyrobila 142-tisíc kabeliek Kelly a Birkin, ktoré vygenerovali tržby vo výške dve miliardy dolárov. To predstavuje priemernú cenu 14-tisíc eur za kabelku. Marže v tomto biznise sú obrovské – v poslednom kvartáli dosiahli pri Hermes 42 percent.
Len pre zaujímavosť, v Taliansku prebieha súdny spor proti LVMH. Ich kabelky Dior, ktoré sa predávajú za 2 600 eur, no majú výrobnú cenu iba 56 eur. Dôvodom vysokých ziskov sú výrobné podmienky v Číne, píše Reuters.
Problémy aspiračných značiek
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?