Mať informácie dnes veľa neznamená. Pochopil som to, keď som v minulosti pracoval na univerzite, kde si kolegovia pred sebou informácie schovávali. Ukryté v zásuvkách a archívoch im neboli k ničomu, lebo dôležité sú akcie, ktoré premieňajú informácie na prínosné inovácie a zmeny.
Vývoj sa urýchľuje, preto je dôležité hľadať cesty ako poznatky, ktoré organizácia má, čo najlepšie a najrýchlejšie využiť. A to sa dá dosiahnuť iba v prostredí dôvery, partnerstva, sieťovania, spolupráce a, samozrejme, vzájomnej otvorenosti.
Základom pri otvorenom používaní informácií je dôvera. Budovanie dôvery, vzťahov, partnerstva a vzájomného rešpektu je základ manažmentu 21. storočia. Úspešní manažéri a firmy to dokážu robiť tak, aby výsledkom boli obojstranne výhodne riešenia.
Toyota už desaťročia silne podporuje dodávateľov, rozvíja ich a dáva im časť svojho know-how. Posledné roky spolupracujú dokonca konkurenti – Toyota v 80. rokoch postavila na nohy krachujúci závod General Motors vo Fremonte a v Kolíne, dnes podľa princípov Toyota Production System vyrába autá s Peugeotom a Citroënom.
Pri inováciách je v ostatných rokoch dôležitá aj interdisciplinarita – inšpirácie a skúsenosti z iných odborov, vzájomná komunikácia a interakcie špecialistov z rozdielnych odvetví. Takto vznikli niektoré významné patenty spoločnosti Linet.
Napríklad zdvíhacia jednotka je inšpirovaná konštrukciou žeriavov. Ložnú časť postele tvoria materiály, používané v sedadlách stíhacích lietadiel, ktoré unikajú zameraniu.
|
Ján Košturiak |
Otvorený prístup, využívanie poznatkov a skúseností partnerov, majú zmysel. Je to ako s tortou, ktorá vydrží pár dní, a chceli by ste ju zjesť sami. Buď sa prejete, alebo sa polovica torty pokazí.
Informácie, poznatky, nové riešenia – to všetko sa časom „kazí“ rýchlejšie ako krémová torta v strede augusta. Riešením je sieťovanie, využívanie poznatkov, ich obohacovanie, a hlavne – akcia, ktorá smeruje k inovácii.
Často nás oslovujú ľudia, podľa ktorých je IPA príliš otvorená. Vraj na našom webe, v našich učebných materiáloch a publikáciách, prezrádzame priveľa. No nám nevadí, že nás kopírujú niektoré konkurenčné spoločnosti. Posúva nás to vpred, núti rozvíjať nové koncepty, učiť sa. Získavame tým impulzy od zákazníkov, ale aj konkurentov.
Kopírovači zostávajú vždy iba v pozícii „prenasledovateľov z druhej ligy“. A to, že si ušetria prácu, je práve ten problém – nie sú nútení tvrdo pracovať, namáhať si mozgové závity, a tak im hrozí lenivosť a degenerácia.
Autor riadi poradenskú spoločnosť Fraunhofer IPA Slovakia.