Za posledný mesiac sa v ekonomike a na akciovom trhu odohralo mnoho významných udalostí. Pokles japonských akcií, podporený prvým zvýšením úrokových sadzieb za 17 rokov, obavy zo slabšieho trhu práce a možnej recesie v USA, ako aj neistota z ďalších krokov Fedu, viedli k poklesu indexu S&P 500 v priebehu troch dní o takmer 10 percent.
Neskôr však prišli z americkej ekonomiky povzbudivé správy. Súkromná spotreba, ktorá je pre ekonomiku kľúčová, prispela k zníženiu obáv z recesie. Navyše inflácia sa spomalila viac, než ekonómovia predpokladali a prvýkrát od konca roka 2021 rástla menším medziročným tempom ako tri percentá.
Index S&P predviedol spanilú jazdu deviatich dní rastu po sebe, čím vymazal straty spôsobené panikou zo začiatku mesiaca. Niečo však nesedí. Počas poklesu akcií v úvodných augustových dňoch objemy obchodov rástli a boli najvyššie od vlaňajšieho marca. V pondelok 5. augusta prekročil denný objem 3,4 milióna zobchodovaných kontraktov futures na S&P 500, ktoré majú dovedna hodnotu 4,5 bilióna dolárov.
Od začiatku rastu akcií však objem obchodov klesá. V deň, keď index vymazal straty z paniky na začiatku mesiaca, boli objemy obchodov tesne nad miliónom kontraktov. Kľúčovým ukazovateľom však nie sú absolútne objemy, ale trend. Ak počas rastového trendu klesá objem obchodov, signalizuje to nedôveru obchodníkov v ďalší rast. Trh sa síce zotavil, no nervy investorov zjavne nie.
Obchodníci vidia, že obraz neustáleho rastu ekonomiky, ziskov a cien akcií dostal trhliny. Nie sú si istí, či sa nezmenia na hlbšie problémy, ktoré by mohli viesť k výraznému poklesu, podobne ako sa to pravidelne stáva každé desaťročie alebo dve.
Tí, ktorí očakávajú, že obchodníci odhodia obavy rovnako ľahko, ako to urobili v apríli, by sa mali zamyslieť. Investori už vidia ekonomiku v inom svetle. Dôvera v „mäkké pristátie“ je preč. Jeden slabší mesiac na trhu práce síce recesiu nespôsobí, no firmy už vo svojich reportoch pre investorov začínajú upozorňovať na slabší dopyt a váhanie spotrebiteľov.
Slabí spotrebitelia
Ako sa môžu firmy sťažovať na spotrebiteľov, keď maloobchodné tržby pozitívne prekvapili a dokonca najväčší maloobchodný reťazec Walmart zvýšil očakávania tržieb na zvyšok roka? Jednoducho, maloobchodné tržby podporili dva faktory.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?