Do takýchto dvoch základných skupín sa dajú rozdeliť názory podnikateľov na potrebu kontrolného výkazu, ktorý budú musieť platitelia dane z pridanej hodnoty podávať daňovému úradu.

Kedy a kto

Rozdielne názory na užitočnosť výkazu však nič nemenia na tom, že ho podnikatelia budú musieť čoskoro podávať. Zaviedla ho novela zákona o DPH od januára. Podnikateľ ho bude musieť doručiť daňovému úradu do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia. Mesační platitelia DPH prvý výkaz za január 2014 podajú do 25. februára. Štvrťroční platitelia DPH majú na jeho zvládnutie čas do 25. apríla.

Výkaz nebude musieť podať ten podnikateľ, ktorý mal nulové daňové priznanie napríklad preto, že bol chorý, jeho príjmy sú sezónne alebo dal do priznania len údaje o dodaniach tovar, ktoré sú od DPH oslobodené.

Finančná správa plánuje, že v budúcnosti bude daňové priznanie k DPH zostavovať za podnikateľa správca dane na základe údajov v kontrolnom výkaze DPH.

Čo je vo výkaze

Vzor tlačiva už odišiel 21. októbra do Legislatívnej rady vlády. V pripomienkovom konaní sa snažili zmeniť jeho detaily mnohé inštitúcie.

Slovenskej komore daňových poradcov sa okrem iného nezdalo, že daňový subjekt bude pokutovaný za kontrolný výkaz, keď je súčasne pokutovaný aj za podanie dodatočného daňového priznania. Správca dane mu vtedy vyrubí  5 % pokutu vo výške dodatočne odvedenej DPH, respektíve žiadnu v prípade, ak bude opravovať zároveň odpočítanie dane aj vznik daňovej povinnosti.

Komore sa to zdalo nespravodlivé. Pri dodatočnom daňovom priznaní totiž vie, akú pokutu mu daňový úrad dá, pri kontrolnom výkaze jej výška bude závisieť len od posúdenia správcu dane. Pri oprave výkazu v prípade povinnosti platiť daň bez vplyvu na štátny rozpočet pokladá komora za nesprávne vyrubovať akúkoľvek pokutu.

Aké údaje bude treba do výkazu zapisovať? Podnikatelia v ňom budú uvádzať detailné informácie o jednotlivých daňových povinnostiach alebo nárokoch na odpočet DPH. Vo výkaze sa budú uvádzať aj podrobné údaje "o tovaroch nespracovaných poľnohospodárskych plodín" ako sú napríklad obilniny a olejnaté semená a olejnaté plody, kde sa diali veľké podvody. Novela zákona o dani z pridanej hodnoty rozšírila výpočet tovarov, pri ktorých sa daňová povinnosť prenáša na príjemcu tovaru - odberateľa (reverse charge).

Ku každému vystavenému a prijatému dokladu treba uviesť IČ DPH dodávateľa a odberateľa, poradové číslo faktúry, dátum dodania alebo dátum prijatia platby, základ dane a sumu dane vyjadrenú v eurách, sadzbu dane a výšku odpočítanej dane.

Výkaz obsahuje údaje:

  • z vystavených faktúr, ak osobou povinnou platiť daň je dodávateľ služby alebo tovaru v tuzemsku, vrátane súhrnných faktúr, dohôd o platbách, okrem zjednodušených faktúr a faktúr za oslobodené dodania. Pri zjednodušených faktúrach z elektronickej registračnej pokladnice sa bude vo výkaze uvádzať celková suma tržieb podľa DPH sadzieb. Ostatné dodania, pri ktorých dodávateľ nie je povinný vystaviť DPH faktúry a ani ich evidovať v ERP, sa tiež uvedú kumulatívne. Ak osobou povinnou platiť daň je príjemca služby či tovaru pri novom domácom samozdanení (poľnohospodárske produkty, mobily, integrované obvody), okrem zjednodušených faktúr
  • z prijatých faktúr od domácich platiteľov dane, pri ktorých odberateľ uplatňuje odpočet dane uvedenej na faktúre dodávateľom (z každej faktúry vrátane dokladov z  ERP a ďalších zjednodušených dokladov. Ale aj od domácich a zahraničných dodávateľov, keď odberateľ uplatňuje slovenskú DPH prostredníctvom samozdanenia. Ak pri odpočítaní DPH nie je platiteľ povinný mať faktúru od dodávateľa (napríklad pri nákupe tovaru alebo služby s inštaláciou od zahraničnej osoby a v prípade domáceho samozdanenia) sa bude vychádzať z iných dokladov (napríklad zmlúv).
  • z vystavených a prijatých dobropisov a ťarchopisov

Softvér to uľahčí

S Finančnou správou budú musieť podnikatelia o výkaze komunikovať len elektronicky prostredníctvom aplikácie eDane, v ktorej sa aj vyplní alebo prostredníctvom portálu Finančnej správy. Tlačivo sa bude môcť odoslať do elektronickej podateľne Finančného riaditeľstva aj priamo z účtovného softvéru firmy. Práve od tejto možnosti si podnikatelia sľubujú, že ich odbremení od ťažkopádneho vypĺňania tlačiva.  

Vzor kontrolného výkazu DPH sa ustanoví v Opatrení Ministerstva financií SR. K jeho  vyplneniu bude vydané aj poučenie, ktoré spolu s Opatrením uverejní MF SR vo Finančnom spravodajcovi. Softvérové spoločnosti tvrdia, že do programov výkaz stihnú zapracovať.  "Až na základe tohto poučenia budeme finálne zapracovávať kontrolný výkaz do našich programov. Kontrolný výkaz bude samozrejme zapracovaný v takom termíne, aby si naši užívatelia mohli splniť svoju povinnosť," hovorí Jiří Galdia zo spoločnosti Kros.

Dodáva, že aj keď sa podnikateľom môže zdať, že je to ďalšie byrokratické opatrenie, cieľom zavedenia kontrolného výkazu je zníženie daňových podvodov a tak zvýšenie príjmov do štátneho rozpočtu. "Finančná správa bude mať nástroj, ktorým získa podrobné údaje, ktoré bude následne párovať a kontrolovať medzi jednotlivými platiteľmi DPH. Vykonávanie daňových kontrol bude cielenejšie a účinnejšie."

Peter Zimerman, managing partner PRO-FIT.SK tvrdí, že riešením je online účtovný program. "Ten dokáže veľmi jednoduchým spôsobom výkaz k DPH vytvoriť a zároveň elektronicky odoslať. Pripravujeme riešenie tak, že užívateľ zobrazený výkaz iba exportuje do súboru v predpísanom formáte a načíta ho do aplikácie e-Dane. Tam si ho skontroluje a potom jediným kliknutím odošle správcovi dane." Celý proces, od vzniku výkazu na základe údajov z účtovníctva, jeho export aj odoslanie sa podľa neho udeje v rámci účtovného programu, takže ho nie je potrebné opúšťať.

Pokuty za kontrolný výkaz

Ak daniari pri kontrole zistia, že podnikateľ nepodal výkaz alebo sú v ňom neúplné alebo nesprávne údaje, vyzve podnikateľa, aby výkaz podal alebo opravil. Podnikateľ bude mať na odpoveď 5 dní.

Za chyby vo výkaze môže podnikateľ draho zaplatiť. Novela počíta so sankciou do 10-tisíc eur vtedy, ak podnikateľ výkaz nepodá alebo ho podá neskôr ako má. Taká istá pokuta mu hrozí, ak v ňom budú neúplné alebo nesprávne údaje. To isté sa týka situácie, ak daniari podnikateľa upozornia na nedostatky a on ich neodstráni. Ak pôjde o opakované porušenie, sankcia sa môže vyšplhať až do výšky 100-tisíc eur.

Čo keď nájde chybu podnikateľ

Ak sám zistí nedostatky vo výkaze, má dve možnosti ako sa s tým vysporiadať. Tak ako pri daňovom priznaní, ak to zistí pred jeho podaním, podá opravný výkaz. Ak chyby zistí po termíne, opraví ich v dodatočnom. V ňom potom uvedie len doplnené alebo opravené údaje.

Možné komplikácie

Vláda zaviedla nový kontrolný výkaz ako jeden z nástrojov boja proti podvodom pri nadmerných odpočtoch. Do daňového priznania k DPH totiž vstupujú väčšinou dodávky na základe faktúr bez ohľadu na ich reálne zaplatenie. Pravidlá pre DPH teda umožňujú odpočítanie dane aj v prípade, ak dodávateľ DPH štátu neuhradil.To je priestor na podvody.

"Všetky pokusy (ERP, bločková lotéria, výkazy DPH) sú snahou o odstránenie podvodov...Čudujem sa však, že ešte nik z tých hore nezbadal (alebo nechce ?), že žiaden z týchto pokusov nepriniesol požadovaný úžitok. Jedine zaťažil poctivých ľudí a podvodníci sa ďalej smejú," napísala nám čitateľka. Ďalšia výkazová byrokracia podľa nej nič nerieši.

Spomína si, že svojho času už museli podnikatelia nahlásiť na daňový úrad faktúry, z ktorých si nárokovali odpočet. "Myslím, že tento výkaz by mal obsahovať len tieto údaje spolu s uvedením dátumu, kedy má faktúra zdaniteľné plnenie. V systéme by stačilo zistiť, akú sumu si odpočítavajú všetky firmy od jednej firmy a v tej firme iba skontrolovať, či tá firma minimálne takú sumu odvádza."

Podľa nej dôkazom toho, že výkazy nič nevyriešia je už existujúci súhrnný výkaz. Napriek jeho zavedeniu cezhraničné podvody existujú naďalej.

"Obávame sa, či finančná správa bude schopná spracovať takéto veľké množstvo údajov, napríklad pri narábaní s odlišnými údajmi uvedenými v súvislosti s určitým dodaním na strane dodávateľa a odberateľa. Ako príklad je možné uviesť poradové číslo faktúry, ktoré môže obsahovať aj rôzne iné ako číselné znaky, ktoré môžu obe strany zaznamenávať odlišne," uviedol ešte pred schválením novely Peter Pašek, Head of Advisory spoločnosti Accace. 

Komplikáciu pri spárovaní údajov medzi dodávateľmi a odberateľmi môže spôsobovať aj pomerné odpočítanie dane na strane odberateľov.  

Ako inak na karusely

Konateľ spoločnosti Libertax Consulting Peter Furmaník hovorí, že existuje aj iný spôsob ako sa vysporiadať s podvodníkmi.

"Pri obchodovaní medzi firmami z rôznych krajín EÚ existuje systém samozdanenia - firmy medzi sebou si DPH nefakturujú, nie je teda ani čo odpočítavať či fiktívne vykazovať. Takéto samozdanenie v rámci obchodov medzi slovenskými firmami existuje iba v niekoľkých prípadoch. Zavedením tohto mechanizmu by odpadli možnosti podvodov na "nadmerákoch". DPH by sa odvádzala len z predajov konečnému spotrebiteľovi. Ideálnym by bola prípadne DPH ako "daň z predaja" - na spôsob americkej "sales tax" zrážanej len pri predaji konečnému spotrebiteľovi."

Kontrolný výkaz DPH obsahuje aj časť, ktorá je pre výpočet platieb alebo vrátenia DPH nevyhnutná. Ide o zoznam dokladov, pri ktorých je realizovaná platba v hotovosti alebo platobnou kartou. Na výstupe je to evidencia obratu podľa DKP pokladnice a na vstupe by to mal byť presný zoznam všetkých pokladničných bločkov, z ktorých sa uplatňuje odpočet DPH.

"Pokladničné doklady nemajú presne uvedeného odberateľa. Tu sa vytvára priestor pre obchodovanie s pokladničnými dokladmi a viacnásobný odpočet DPH z toho istého dokladu," hovorí odborník na registračné pokladnice.  

Keďže bločky nemajú globálne poradové čísla vytvorených dokladov za DKP, len ťažko sa dá overiť, či predajca po odovzdaní bločku kupujúcemu tento nestornoval. "Kontrolný výkaz musí tieto pravidlá jednoznačne definovať, inak firmy budú tvoriť "kreatívne účtovníctvo," na ktorom zarobia znova len sofistikovaní podvodníci," dodáva.

Podľa neho nemá praktický zmysel zavádzať kontrolný výkaz DPH dovtedy, pokiaľ budú na trhu tisícky falošných registračných pokladníc a  fiškálnych tlačiarní.

Ďalší z odborníkov predpokladá, že kontrolné výkazy presunú veľkú časť obratu medzi firmami do hotovostnej roviny. V zákone nastavený limit na hotovostné platby od januára na 5-tisíc eur pritom bude len formálnou prekážkou.

Radí odborník

"Podoba výkazu sama osebe (a prázdna) nepôsobí odstrašujúco - prácu môže pridať napĺňanie tohto výkazu. Účtovné softvéry by na nový výkaz mali byť od nového roka adaptované. Určite však pribudne práce s novými položkami pri každej faktúre (napríklad druh či číselný kód tovaru). Odporúčaním pre nový rok môže byť výber kvalitného a užívateľsky komfortného účtovného softvéru. Skutočný vplyv výkazu a naozajstné starosti pre účtovníkov (napríklad s vysvetľovaním či doplňovaním nejasností) sa ukážu až začiatkom roka."

Peter Furmaník, spoločnosť Libertax Consulting.

Seriál Malá škola DPH pripravujeme v spolupráci s Petrom Furmaníkom, autorom  webu špecializujúceho sa na DPH.

V nasledujúcich vydaniach si prečítate:

6. Pomerné odpočítanie dane

7. Vrátenie nadmerného odpočtu

8. DPH a zahraničie

9. Súhrnný výkaz pre DPH
10. Povinná elektronická komunikácia od 1.1.2014

11. Otázky a odpovede (poradňa)

Prečítajte si všetky vydania seriálu Malá škola DPH (aj RSS odber)