Najviac služieb spustilo ministerstvo vnútra. Týkajú sa dopravných evidencií a hlásenia pobytu. Najnovšie sa dajú už elektronicky vybaviť viaceré veci aj na úradoch práce.
Okrem úspory času pri e-službách platíte len polovičné poplatky ak použijete zaručený elektronický podpis (ZEP). O certifikát k ZEP podľa informácií ministerstva vnútra požiadalo 42 293 občanov.
Nový občiansky
Ak zmeníte trvalý pobyt a už máte vydaný elektronický občiansky preukaz s čipom, o nový doklad s novou adresou po presťahovaní môžete od 1. júla požiadať cez internet. Nemusíte ísť osobne na políciu. Fotografiu, podpis a ďalšie osobné údaje totiž môže polícia čerpať zo svojich informačných systémov, v ktorých figurujú od momentu požiadania o občiansky preukaz, cestovný pas alebo vodičský preukaz. Nový doklad si síce kvôli kontrole budete musieť ísť na políciu zobrať osobne, avšak môžete si vybrať, na ktoré pracovisko dokladov a evidencií vám ho doručia.
Rovnako si cestu na políciu môžete ušetriť ak občiansky preukaz stratíte alebo vám ho ukradnú. Podmienkou je, že váš občiansky preukaz naozaj využívate elektronicky a cez e-službu ste zadali "diskrétny údaj." Ten uvediete pri nahlasovaní jeho straty či krádeže.
Ak sa rozhodnete zrušiť prihlasovanie elektronickým občianskym preukazom s čipom, môžete to tiež urobiť cez internet. Rovnakým spôsobom si môžete overiť, aké certifikáty máte pre svoj elektronický doklad vydaný. Ak používate napríklad certifikát na zaručený elektronický podpis, aj ten môžete zrušiť cez internet.
Prístup do registra adries
Od 1. júla má verejnosť k dispozícii tiež elektronické služby Registra adries. Dostupné sú na portáli verejnej správy www.slovensko.sk a tiež na portáli elektronických služieb ministerstva vnútra https://portal.minv.sk.
"Každý môže požiadať napríklad o podrobné údaje o adrese. Ak je už v informačnom systéme adresný bod ukazujúci vchod do budovy, jeho grafická prezentácia sa zobrazí na mape. Ďalšou zo služieb je overenie údajov o adrese. Požiadať možno aj o údaje o adresách obce alebo jej častí podľa vlastných zvolených kritérií. Občan tieto údaje dostane do elektronickej schránky," informovala Alena Koišová z tlačového odboru ministerstva vnútra.
Štátne orgány a podnikatelia môžu mať údaje z registra adries dostupné aj automaticky. Musia však o to požiadať ministerstvo vnútra.
Evidencia áut
Ak ste kúpili auto, vaša prvá cesta vedie na dopravný inšpektorát, kde ho zaevidujete. Od apríla už môžete svoje auto prihlásiť elektronicky, či urobiť zmenu v evidencii alebo požiadať o zapísanie alebo zrušenie elektronického splnomocnenia k evidencii vozidla.
"Najvyužívanejšie sú praktické služby evidencie vozidiel, ktoré sme sprístupnili 1. apríla, a to predovšetkým služba rezervácie termínov na dopravnom inšpektoráte, efektom ktorej je podstatné skrátenie čakania na vybavenie," konkretizuje A. Koišová.
Ďalšími preferovanými sú možnosť elektronicky vozidlo prihlásiť či vykonať zmenu v evidencii, požiadať o zapísanie alebo zrušenie elektronického splnomocnenia k evidenčným úkonom s vozidlom.
Cez internet možno tiež získať prehľad napríklad aj o exekútorských, súdnych, daňových alebo colných blokáciách vozidla, o kontrole jeho originality či o časovom priebehu držby vozidla a o všetkých evidovaných udalostiach vykonaných s vozidlom. K dispozícii sú aj elektronické žiadosti o obnovenie osvedčenia vozidla po strate či odcudzení, nahlásenie straty alebo odcudzenia či nahlásenie nálezu osvedčenia. Vodič môže tiež získať podrobný prehľad o povinnom zmluvnom poistení, o technických či emisných kontrolách, o štruktúre všetkých vlastníkov vozidla či o technických údajoch vozidla. Často používanou službou je tiež prihlásenie nového vozidla do evidencie importérom a tiež viaceré informačné služby, napríklad poskytnutie technických údajov o vozidle, informácie o pôvode vozidla.
Sociálne dávky cez internet
Od 1. júla sprístupnilo ministerstvo práce na ústrednom portáli 39 nových elektronických služieb na vybavenie sociálnych dávok. Služby sú na portáli dostupné cez lokátor služieb. Občania, ktorí vlastnia občiansky preukaz s elektronickým čipom si majú možnosť už bez návštevy úradu vybaviť napríklad žiadosť o rodičovský príspevok, žiadosť o príspevok na starostlivosť o dieťa, žiadosť o príspevok pri narodení dieťaťa. Zoznam všetkých nových služieb s ich krátkym popisom nájdete na e-Služby MPSVR SR .
Ako získať občiansky preukaz s čipom
- o elektronický občiansky preukaz s čipom možno požiadať na ktoromkoľvek pracovisku oddelenia dokladov policajného zboru. Platí desať rokov,
- ak platnosť vášho doterajšieho klasického občianskeho preukazu je menej ako 180 dní, nový preukaz s čipom vám vydajú bezplatne. V opačnom prípade za jeho vydanie zaplatíte 4,50 eura. Správny poplatok zaplatíte v platobnom kiosku na pracovisku,
- okrem úspory času sa používanie e-služieb odráža aj na správnych poplatkoch: pri e-službách, ktorých použitie je podmienené zaručeným elektronickým podpisom, je poplatok za každý úkon lacnejší o 50 %, najviac však o 70 eur.