Keďže platiteľ dane počas kontroly nemohol dočasne disponovať finančnými prostriedkami vo výške nadmerného odpočtu, ministerstvo v novele DPH, ktorú dalo do pripomienkového konania, navrhlo, aby za určité obdobie kontroly bola platiteľovi dane priznaná peňažná náhrada (úrok z nadmerného odpočtu). „Nárok na úrok z nadmerného odpočtu sa navrhuje priznať platiteľovi dane, ak trvanie daňovej  kontroly bude viac ako šesť mesiacov odo dňa, kedy mal byť nadmerný odpočet vrátený.“

Nadmerný odpočet vzniká, ak výška odpočítateľnej dane prevyšuje daň na výstupe za príslušné zdaňovacie obdobie. Zákon dnes pozná dve bežné lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu pre platiteľov dane s mesačným zdaňovacím obdobím, a to 60 a 30 dní (30 dní v prípade tzv. spoľahlivého subjektu) a 120 dní pre platiteľov dane so štvrťročným zdaňovacím obdobím. Ak začne daňová kontrola v rámci plynutia 30 dňovej alebo 60 a 120 dňovej lehoty, zákon ustanovuje  ďalšiu osobitnú lehotu na vrátenie nadmerného odpočtu, a to 10 dní od skončenia daňovej kontroly.

Podľa Daňového poriadku kontrola môže trvať najviac 12 mesiacov (vo výnimočných prípadoch je možné predĺžiť kontrolu). Túto lehotu má správca dane k dispozícii bez ohľadu na to, či ide o kontrolu malého podniku alebo veľkého podniku, či ide o podnik, ktorý vykonáva výlučne tuzemské dodania tovarov a služieb alebo ide o daňový subjekt, ktorý vykonáva dodávky tovarov a služieb prevažne do iných štátov.

Primalé odškodnenie

Po schválení novely bude musieť daňový úrad každý prípad vrátenia nadmerného odpočtu DPH posudzovať individuálne a pri začatí daňovej kontroly bude musieť odhadnúť primeranosť trvania daňovej kontroly. Nárok na úrok z nadmerného odpočtu nebude mať každá firma. Štát ju prizná len platiteľovi dane, u ktorého daňová kontrola trvala viac ako 6 mesiacov. Výška úroku má byť len 1,5 percenta ročne zo sumy vráteného odpočtu. V porovnaní napríklad s pokutou, ktorú podnikateľ dostane v prípade, ak sa s platením DPH oneskorí, je to málo.

Úrok sa mu vyplatí až odo dňa, kedy mu mal byť nadmerný odpočet vrátený. Štát tu zase šetrí, keďže počiatočným dňom nároku na úrok z nadmerného odpočtu je až deň nasledujúci po uplynutí šiestich mesiacov odo dňa nasledujúceho po uplynutí lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu.

Súčasne sa navrhuje riešiť aj situácia, ak sa v novom konaní prizná vyšší nárok na nadmerný odpočet. V týchto prípadoch daňový úrad rozhodne o úroku vo výške, ktorý bude zodpovedať kladnému rozdielu medzi nadmerným odpočtom uvedeným v novom právoplatnom rozhodnutí a vráteným nadmerným odpočtom.

Ak sa v novom konaní prizná nižší nárok na nadmerný odpočet, daňový úrad zníži  alebo zruší sumu priznaného úroku z nadmerného odpočtu. Týmto novým rozhodnutím sa pôvodné rozhodnutie o priznaní nároku na úrok z nadmerného odpočtu zrušuje a platiteľ dane je povinný do 15 dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o znížení alebo zrušení priznaného úroku, vrátiť celú čiastku priznaného úroku alebo jeho časť.

V prechodnom ustanovení sa navrhuje, aby právna úprava nároku na peňažnú náhradu z dôvodu zadržania nadmerného odpočtu počas výkonu daňovej kontroly, ktorá má nadobudnúť účinnosť od 1. januára 2017, bola uplatňovaná aj na prípady, ak sa daňová kontrola začala pred účinnosťou tejto novely a ku dňu jej účinnosti nebola skončená.

Súdny dvor rozhodol

Slovenská vnútroštátna právna úprava dnes neupravuje priznanie úrokov z omeškania za oneskorené vrátenie nadmerného odpočtu DPH a chýba aj právna úprava definujúca okolnosti, za akých sa vrátenie nadmerného odpočtu považuje za oneskorené. Ak by nebolo rozhodnutie Súdneho dvora EÚ, je pravdepodobné, že by nebola ani už spomínaná novela DPH, ktorá už priznáva úroky zo zdržaných vratiek.

Absenciu tejto vnútroštátnej úpravy priznania úrokov z omeškania musel riešiť Súdny dvor Európskej únie v rozhodnutí Kovozber, s.r.o. proti Daňovému úradu Košice vo veci C-120/15 zo dňa 21. 10. 2015.

„Súdny dvor vo svojom rozhodnutí konštatoval, že členské štáty sú v záujme zabezpečenia správneho vyberania DPH povinné overovať daňové priznania a ostatné relevantné dokumenty čo si môže vyžiadať aj dlhší čas a teda súhlasil s tým, že lehota na vrátenie nadmerného odpočtu DPH môže byť daňovým úradom v prípade daňovej kontroly predĺžená. Takéto predĺženie ale nesmie podľa Súdneho dvora byť neprimerané a v prípade ak sa primeranosť lehoty prekročí, potom si zásada neutrality daňového systému vyžaduje, aby bola kontrolovanému subjektu vnútroštátnym súdom priznaná ekonomická kompenzácia vo forme uhradenia úrokov z omeškania za oneskorené vyplatenie nadmerného odpočtu DPH,“ pripomína rozhodnutie Súdneho dvora EÚ Martin Javorček, advokát PwCLegal.