Zlato, tradične vnímané ako ochrana pred infláciou a bezpečný úkryt v čase neistôt, v tomto roku zdoláva nové maximá. Jeho Cena zlata len nedávno dosiahla 2 430 dolárov za trojskú uncu, a po útoku Iránu na Izrael môže rásť ešte viac. Od januára stihol drahý kov posilniť o viac ako 14 percent.
Za jeho rastom stoja predovšetkým stávky na pokles úrokových sadzieb v Spojených štátoch aj aj rastúca geopolitická aj ekonomická neistota. Vyhliadky nižších úrokov v USA podkopávajú kurz dolára, čo robí zlato lacnejším z pohľadu držiteľov cudzích mien.
Navyše, posledné dva roky ho vo veľkom nakupujú svetové centrálne banky, ktoré sa tak diverzifikujú od amerického dolára. Tiež sa chránia pred globálnym geopolitickým napätím aj v súvislosti s voľbami, ktoré sa v roku 2024 uskutočnia v približne 60 krajinách sveta.
Drahé kovy sa v posledných mesiacoch tešia popularite z každej strany. Investori by tak správne očakávali, že s vrcholnou cenou zlata, aj ťažobné giganty poletia do nebies. Opak je však pravdou.
„Je to nevídané, no záujem o zlato sa nepremieta do záujmu o spoločnosti, ktoré ho skutočne produkujú,” uvádza Imaru Casanova, portfólio manažér v spoločnosti VanEck.
Akcie najväčšieho producenta v sektore, Newmont Corporation, od úvodu roka klesli o päť percent. V skutočnosti nebyť náhleho vzostupu v marci boli by o viac ako štvrtinu nižšie.
Humbuk okolo zlatej horúčky pomohol aj konkurenčnej spoločnosti Barrick Gold vymaniť sa z dlhodobého poklesu. No ani to zatiaľ nestačilo k tomu, aby sa akcie firmy dostali od úvodu januára do kladných čísel.
Slušnými ziskmi sa môžu pýšiť jedine ich menší rivali. Index VanEck Junior Gold Miners s vyše 12-percentným rastom poráža nielen širší akciový trh, ale aj technologické akcie sledované indexom Nasdaq Composite.
Boháči skupujú drahé zlato, investorská drobotina sa ho zbavuje. Čo profesionáli vedia navyše?
Cena zlata je len časť rovnice
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?