Spolu s výkazom by platitelia mali poslať aj daňové priznanie. Niektorí podnikatelia posielajú na Finančnú správu daňové priznanie skôr ako kontrolný výkaz DPH. Nie je to správne. "Odporúčame podnikateľom, aby najskôr poslali kontrolný výkaz DPH a až následne daňové priznanie na DPH," konštatovala hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková.
Pokuty budú najskôr miernejšie
V zákone o DPH sú veľmi vysoko nastavené pokuty za kontrolné výkazy. Môžu dosiahnuť až 10-tisíc eur, ak podnikateľ výkaz nepodá alebo ho podá neskôr ako má alebo v ňom budú neúplné alebo nesprávne údaje.
To isté sa týka situácie, ak daniari podnikateľa upozornia na nedostatky a on ich neodstráni. Pri opakovaných porušeniach sa sankcia môže vyšplhať až do 100-tisíc eur. Podnikatelia sa pritom obávajú, že daniari ich budú pokutovať aj za malé, neformálne chyby.
Finančná správa uisťuje, že nemá záujem "zarábať" na malých, administratívnych chybách, ktoré môže priniesť nový systém. Sľubuje, že prvé tri mesiace budú sankcie nižšie a v určitých prípadoch sa pokút podnikatelia nemusia vôbec obávať. Konkrétnu výšku pokút však zverejniť nechce.
V každom prípade by podnikateľ mal podať výkaz do 25. februára. Podanie po tomto zákonnom termíne daniari tolerovať nebudú. Ak podnikateľ vo výkaze po jeho podaní objaví chyby, prípadne nesprávne či neúplné údaje a opraví ich v dodatočnom výkaze bez výzvy daniarov, pokutu nedostane.
Ak chyby v podanom výkaze objavia daniari a vyzvú podnikateľa, aby ich do určitého termínu opravil a ten tento termín dodrží a podá dodatočný kontrolný výkaz, ani za to podnikateľovi pokuta nehrozí.
Aká bude výška pokút, nevie ani Slovenská asociácia malých podnikov. Minulý piatok sa jej zástupcovia stretli s predstaviteľmi ministerstva financií.
"Nesúhlasíme s vyhlásením Finančnej správy, že všetko okolo výkazov je v poriadku, že to funguje tak ako má," hovorí generálna sekretárka asociácie Viera Vašicová. Napríklad účtovníčka poslala v časovom predstihu výkaz zo softvéru do podateľne Finančnej správy. Potom ju kontaktoval správca dane, že vo výkaze je chyba a že ju treba rýchlo opraviť, lebo hrozí za to sankcia. Pritom išlo o opravný výkaz, za ktorý pokuty nie sú.
Asociácia preto navrhla, aby na chyby vo výkazoch bolo aspoň polročné pokutové moratórium. "Podľa nášho názoru by vo výkaze nemali byť bloky z elektronických registračných pokladníc. Daňové úniky pri pokladniciach by mali kontrolovať daniari priamo v prevádzkach," dodáva V. Vašicová.
Finančná správy by podľa nej mala čo najskôr zverejniť zoznam najčastejších otázok a odpovedí k výkazom, čo by účtovníčkam vo firmách veľmi pomohlo. "Dopredu sme tiež žiadali, aby Finančná správa k výkazom uskutočnila školenia. Nestalo sa." Asociácia malých podnikov chce tiež odpoveď na otázku, ako je zabezpečená ochrana údajov firiem.
Do výkazu musia podnikatelia (dodávatelia a odberatelia) zapísať údaje o faktúrach. Tieto potom preverí Finančná správa v krížovej kontrole. Štát si od výkazu sľubuje, že mu pomôže odhaliť fiktívne faktúry, na základe ktorých sa podvodné firmy dostávajú k vratkám DPH. Problém môže pri kontrole spôsobiť napríklad to, že firmy majú inak nastavený systém fakturovania.
Linka je preťažená
Finančná správa zriadila pre podnikateľov telefonickú linku, na ktorej si môžu preveriť to, čo im nie je jasné. Podľa informácie podnikateľov, pracovníci daňového úradu vedia naozaj poradiť pri kontrolnom výkaze.
Problémom je však veľká preťaženosť linky, na ktorú je problém dovolať sa. Ak sa to napokon podarí, samotné prepojenie na daňového odborníka trvá aj 15 minút. Call centrum bude fungovať aj v utorok na linke 048 431 72 22 až do polnoci.