Pri zakladaní účtu môže stráviť človek na pobočke najmenej pol hodinu, pri jeho rušení sa ale rozhovorom s bankovým úradníkom zdrží zhruba polovičný čas. TREND pobudol v jednotlivých bankových domoch najviac 15 minút, viaceré stihli žiadosť o zatvorenie konta vybaviť do desiatich minút. No kým sa klient účtu definitívne zbaví, môže to trvať aj vyše mesiaca.

Rovnako ako pri prvom kontakte s bankou, aj pri tom poslednom (prípadne predposlednom) potrebuje klient občiansky preukaz. Ak mal zriadený balík aj s platobnou kartou, vo väčšine bánk ju hneď pri žiadosti o zrušenie konta musí odovzdať. Zamestnanci kartu deaktivujú a väčšina ju ešte pred očami klienta rozstrihá. Naspäť ju nežiadala len Dexia banka. Vydané grid karty s kódmi k elektronickému bankovníctvu nebolo treba vrátiť ani v jednej banke.

S výnimkou jediného pracovníka sa všetci ostatní pýtali na dôvody rušenia konta. Klient sa pritom musí pripraviť, že niektorým bankárom stručná odpoveď stačiť nebude. Dlhé prehováranie sa však nekonalo ani v jednej kamennej banke. Dôvodom môže byť, že bankári nebojovali o dlhodobého klienta, keďže TREND mal účty otvorené len na skúšku pár mesiacov.

V bankách, ktoré si za zrušenie účtu (prípadne karty) vedeného kratšie ako rok účtujú poplatok, zamestnanci na túto skutočnosť upozornili. V dvoch prípadoch ale netrafili sumu, ktorú ich zamestnávateľ oficiálne uvádza v cenníku. Aké poplatky banky oficiálne pýtajú pri rušení účtu, si môžete prečítať tu. Len v Tatra banke pracovník zatváranie účtu využil na ponuku ďalších služieb – od doplnkového dôchodkového poistenia, cez životnú poistku až po prípadný záujem o hypotéku.

Ako dlho

TREND vo všetkých bankách o zrušenie účtu požiadal 22. júna. Vo väčšine stačila jedna návšteva a nadiktovanie čísla účtu, na ktorý sa má previesť prípadný zostatok. Na dvakrát bolo treba navštíviť Slovenskú sporiteľňu, OTP Banku a Volksbank. V najväčšej banke na trhu sa na prvej návšteve dal zrušiť len internetbanking a karta. Klient mal prísť znova o desať dní, kedy by sa zrušil aj samotný balík. Keďže termín vychádzal až na ďalší mesiac, pracovníčka navrhla vyskúšať prísť 30. júna – aby ušetril mesačný poplatok. Za mesiac, v ktorom sa účet ruší, totiž banka poplatok nepýta. Balíček sa podarilo v posledný júnový deň zatvoriť a banka zostatok vyplatila v hotovosti. O prvenstvo v rýchlosti zrušenia konta sa sporiteľňa delí s Dexia bankou, ktorá účet zatvorila v rovnaký deň. Peniaze ale posielala bezhotovostne, dorazili v pondelok, po prvom júlovom víkende.

Hoci v UniCredit Bank pracovník informoval, že balíček zrušia do 30 dní, už druhý júlový deň prišla informácia o zatvorení konta SMS-kou a zostatok posielaný na účet prišiel 6. júla. Vo Volksbank sa pri prvej návšteve dala zrušiť len karta a 11. júla bolo treba prísť na pobočku opäť, zrušiť účet. Zostávajúce peniaze z účtu banka vyplatila v hotovosti, za necelého pol ďalšieho mesiaca si žiaden poplatok za vedenie účtu nepýtala. O deň neskôr dorazil bezhotovostne zostatok z účtu v Poštovej banke, ktorá si zaúčtovala alikvótnu časť mesačného poplatku.

Mesiac od žiadosti trvalo zrušenie konta v Tatra banke, OTP Banke a VÚB. Z prvej prišli peniaze bezhotovostne 21. júla, spolu s elektronickým výpisom z účtu. Banka si nezaúčtovala za tri týždne ďalšieho mesiaca žiaden poplatok. Účet totiž v podstate zatvorila v júni a hoci operácia presiahla do ďalšieho mesiaca, v ňom sa už poplatok neplatí. V OTP Banke sa, rovnako ako vo Volksbank, dala na prvýkrát zrušiť len karta a najskôr 22. júla sa dal na pobočke zrušiť aj účet. Banka si pritom za tri týždne ďalšieho mesiaca zinkasovala alikvótnu čiastku mesačného poplatku za vedenie účtu. Vo VÚB pracovník upozornil, že pre kartu sa dá účet zrušiť najskôr 23. júla. Keďže tento termín vychádza na víkend, tak až najbližší pracovný deň. Za necelý mesiac navyše klient zaplatí príslušnú časť poplatku. Po 30 dňoch od odovzdania karty sa účet dá zrušiť aj v ČSOB, pričom za posledný mesiac si banka poplatok neúčtuje.

Internetové špecifiká

V internetových bankách, ktoré ponúkajú vedenie konta zadarmo, TREND rušenie netestoval. V mBank môže klient zájsť na obchodné miesto a požiadať o zrušenie účtu osobne. Druhou možnosťou je stiahnuť si žiadosť o zrušenie účtu zo stránky banky a poslať ju poštou. Vtedy ale musia byť podpis na žiadosti a kópia občianskeho preukazu overené notárom. Zrušenie účtu trvá podľa hovorcu Mateja Kubinca 30 dní. Platobná karta sa blokuje hneď po obdržaní žiadosti o zrušenie účtu, odovzdať ju majiteľ nemusí. „Ak má klient kreditnú kartu alebo úver, musí zrušiť najskôr tieto produkty, až potom môže zrušiť konto,“ dodal M. Kubinec.

Rovnako o 30 dní od požiadania o zrušenie zatvorí konto aj konkurenčné Zuno. Žiadosť sa dá urobiť len prostredníctvom call centra, kde sa musí klient identifikovať prihlasovacími údajmi a PIN kódom. Počas 30-dňovej lehoty účet funguje, neodchádzajú z neho ale trvalé platby a inkasá. Tie sú zrušené hneď pri zadávaní žiadosti, rovnako je zablokovaná aj platobná karta (ktorú netreba odovzdať). Klient si tiež nemôže zadávať nové platby a inkasá, ani nové sporiace či termínované účty. „V 30. deň sa konto automaticky zruší. Všetky zvyšné peniaze pošleme na účet klienta, ktorý zadal pri rušení účtu cez call centrum. Ak je klient v mínuse alebo je účet blokovaný, zrušenie je náročnejšie,“ doplnil hovorca banky Zuno Marek Michlík.

Aké sú vaše skúsenosti s bankovými službami? Podeľte sa o ne v diskusii.

Ilustračné foto na titulke - Pavel Danko