Štátnozamestnanecké vzťahy v súvislosti s vykonávaním štátnej služby štátnymi zamestnancami upravuje samostatný zákon o štátnej službe, pričom aplikácia Zákonníka práce je možná len v tom prípade, ak tak ustanovuje tento zákon.

Čo sa týka určitých obmedzení štátneho zamestnanca upravených priamo zákonom o štátnej službe, štátny zamestnanec nesmie: 

  • podnikať, 
  • vykonávať inú zárobkovú činnosť, ktorá je zhodná alebo obdobná s opisom činností jeho štátnozamestnaneckého miesta (t.j. mať príjem zo závislej činnosti, príjem z podnikania z inej samostatnej zárobkovej činnosti, z prenájmu a z použitia diela a umeleckého výkonu) ani 
  • byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb. Uvedené činností sú teda nezlučiteľné s výkonom štátnej služby.

 Výnimky pre úradníkov

Pre úplnosť uvádzame, že zákon priamo upravuje taktiež výnimky, kedy sa uvedené zákonné obmedzenie neuplatňuje, a to: poskytovanie zdravotnej starostlivosti v štátnych zdravotníckych zariadeniach alebo v neštátnych zdravotníckych zariadeniach, na lekársku posudkovú činnosť, na vedeckú činnosť, pedagogickú činnosť, lektorskú činnosť, prednášateľskú činnosť, publikačnú činnosť, literárnu činnosť alebo umeleckú činnosť, znaleckú, tlmočnícku alebo prekladateľskú činnosť, športovú činnosť, činnosti vedúcich táborov pre deti a mládež, ich zástupcov pre hospodárske a zdravotné veci, oddielových vedúcich, vychovávateľov, inštruktorov, stredných zdravotníckych zamestnancov v táboroch pre deti a mládež, činnosti sprostredkovateľa a rozhodcu pri kolektívnom vyjednávaní, na správu vlastného majetku, na správu majetku maloletých detí, na správu majetku osoby, ktorej spôsobilosť na právne úkony bola obmedzená, alebo na správu majetku osoby, ktorá bola pozbavená spôsobilosti na právne úkony, na činnosť v orgánoch spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov, na činnosť v poradnom orgáne vlády a vykonávanie funkcie člena volebnej komisie alebo funkcie člena komisie na vyhlásenie referenda alebo člena komisie na ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta, na činnosť zapisovateľa volebnej komisie, na činnosť poslanca obecného zastupiteľstva, ktorý nie je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie, na činnosť poslanca zastupiteľstva vyššieho územného celku, ktorý nie je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie, na činnosť hlavného kontrolóra obce, na činnosť hlavného kontrolóra samosprávneho kraja, na činnosť člena v rozkladovej komisii, na činnosť osôb prizvaných na výkon dohľadu, kontroly alebo vládneho auditu podľa osobitného predpisu a na činnosť člena komisie pre vyšetrovanie leteckých nehôd alebo na posudzovanie zdravotnej spôsobilosti civilného leteckého personálu.

Zhoda či nezhoda 

Pre posúdenie, či by výkon činnosti – telepráce pre iného zamestnávateľa bol nezlučiteľný s výkonom vašej funkcie ako štátneho zamestnanca je potrebné posúdiť predovšetkým tú skutočnosť, či by výkon telepráce bol zhodný alebo obdobný s vašou súčasnou pracovnou náplňou. Ak by teda predmetom vašej činnosti v štátnej službe ako samostatného radcu na ÚPSVR bola administratívna činnosť, bola splnená zákonom stanovená podmienka na obmedzenie výkonu inej zárobkovej činnosti, a zmluvu s druhým zamestnávateľom na výkon inej zárobkovej činnosti (telepráca v administratívnej oblasti) by ste uzatvoriť nemohli.

V prípade, ak by výkon inej zárobkovej činnosti (vo vašom prípade telepráce v administratívnej oblasti) vzhľadom na pracovnú náplň nebol zhodný alebo obdobný s náplňou vašej činnosti v štátnozamestnaneckom pomere, máme za to, že môžete uzatvoriť pracovnú zmluvu/dohodu o vykonaní práce – telepráce s iným zamestnávateľom. 

Ak by ste napriek existencii zákonom stanoveného obmedzenia v súvislosti s výkonom inej zárobkovej činnosti uzatvorili pracovnú zmluvu s iným zamestnávateľom, mohla by táto skutočnosť byť považovaná za porušenie pracovnej disciplíny v zmysle vydaného služobného poriadku. V služobnom poriadku služobný úrad o. i. špecifikuje zákonom upravené služobné podmienky a upraví, ktoré porušenie povinností štátneho zamestnanca sa považuje za závažné porušenie služobnej disciplíny, príp. vyvodí z toho sankcie.

 V súvislosti s výkonom práce pre iného zamestnávateľa počas materskej/ rodičovskej dovolenky treba zvážiť aj skutočnosť, či máte záujem pracovať pre iného zamestnávateľa a váš pôvodný štátnozamestnanecký pomer zachovať alebo ho ukončiť. Ak by ste mali záujem štátnozamestnanecký pomer počas materskej/ rodičovskej dovolenky  ukončiť a zamestnať sa u iného zamestnávateľa, skončenie tohto pomeru sa spravuje ustanoveniami zákona o štátnej službe, t. j. štátnozamestnanecký pomer možno skončiť dohodou alebo výpoveďou v súlade so zákonom.

Autorka je advokátka a partnerka, alianciaadvokátov ak, s.r.o.

Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.

Môže si štátna zamestnankyňa zarobiť popri materskej?
Môže si štátna zamestnankyňa zarobiť popri materskej?
Môže si štátna zamestnankyňa zarobiť popri materskej?
Môže si štátna zamestnankyňa zarobiť popri materskej?